معرفی بهترین انیمیشن‌های غیرهالیوودی ده سال اخیر

هالیوود هر سال سود پرفروش‌ترین انیمیشن‌های سینمایی را به خزانه تمام‌نشدنی‌اش اضافه می‌کند. آن‌ها در جذب هر مخاطبی از هر نقطه‌ای از جهان، بیش از حد موفق هستند. اما برای هواداران واقعی دنیای رنگارنگ انیمیشن‌ها، هالیوود فراتر از یک سرگرمی معمولی نیست. شاید همه هواداران انیمیشن به تماشای برترین انیمیشن‌های هالیوودی نشسته باشند اما در نهایت، انیمیشن‌های غیرهالیوودی برنده رقابت واقعی هستند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ویجیاتو، انیمیشن‌های غیرهالیوودی به شکلی جادویی، خیره‌کننده به نظر می‌رسند. برای روایت داستانشان، عجله‌ای ندارند. در شخصیت‌پردازی، ادعای غیرممکن نمی‌کنند. نمی‌توانند ساده باشند و نمی‌خواهند سرگرم‌کننده باشند. انیمیشن‌های غیرهالیوودی برای تامل مخاطب ساخته می‌شوند، نه برای سرگرم‌‌کردن او. در خارج از استودیوهای گران‌قیمت آمریکایی، مطرح‌کردن حرف کارگردان اهمیت بیشتری از برگرداندن پول تهیه‌کننده دارد. این ترکیب همیشه برنده، در یک دهه اخیر نتایج بی‌نظیری داشته است. حالا که ویروس کرونا همه ما را خانه‌نشین کرده و قرنطینه خانگی بهترین راه برای حفظ سلامتی است، با ما همراه باشید تا برترین انیمیشن‌های غیرهالیوودی یک دهه اخیر را بررسی کنیم.

I Lost My Body

فرانسوی‌ها در سال‌های اخیر ثابت کرده‌اند اگر یک کشور اروپایی قرار باشد حرف‌های متفاوتی در دنیای انیمیشن مطرح کند، آن‌ها می‌توانند این مسئولیت دشوار را قبول کنند. جدیدترین ساخته جرمی کلپین نخستین بار در هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن اکران شد و استقبال شدید مخاطبان، نشان داد یک انیمیشن فرانسوی دیگر را باید به لیست طولانی‌ انیمیشن‌های موردعلاقه‌مان اضافه کنیم. داستان عاشقانه و سورئال انیمیشن، درباره یک دست است. این دست قطع‌شده از یک آزمایشگاه فرار می‌کند و مخاطب را با مسیر حیاتش همراه می‌کند. حالا که نام فرانسه مطرح شد، احتمالا باید حدس بزنید با انیمیشنی ساده و بی‌آرایش مواجه هستیم که تمرکزش را بر روی داستان قرار داده است.

The Breadwinner

داستان زندگی مردم جنگ‌زده افغانستان، احتمالا انتخاب خوبی برای یک انیمیشن نیست. اما دنیای تصاویر متحرک همیشه شبیه به سیندرلا و هرکول نمی‌ماند. نورا تومی، کارگردان ایرلندی با همراهی همکاران کانادایی و لوکزامبورگی‌اش، یکی از برترین انیمیشن‌های غیرهالیوودی دهه اخیر را ساخته است. داستان انیمیشن درباره خانواده‌ای در روزهای خونین افغانستان است که برای یک زندگی معمولی، باید جنگ‌های نیابتی را تحمل کنند. غم نان و خاورمیانه همیشه در جنگ، سوژه‌ای است که هنرمندان غربی می‌توانند به راحتی آن را نابود کنند. اما این انیمیشن که براساس کتابی به همین نام نوشته شده، مسئولیتش را به خوبی مدیریت می‌کند. اگر به تماشای انیمیشن‌هایی که می‌توانند قلب‌تان را تکان دهند علاقه‌مند هستید، همین حالا The Breadwinner را صدر لیست طولانی‌تان قرار دهید.

Your Name

در سرزمین آفتاب‌های ابدی، انیمیشن صرفا یک هنر معمولی نیست. موکوتو شینکای، انیماتور و کارگردان ژاپنی هم یکی از ده‌ها هنرمندی است که این حقیقت را درک می‌کند. احتمالا بهترین اثر عمر او، لیاقت حضور در لیست برترین انیمیشن‌های غیرهالیوودی دهه اخیر را دارد. انیمه‌ای سرشار از تصاویر خیره‌کننده که داستان عاشقانه‌اش را هم‌گام با قاب‌های زیبا روایت می‌کند. موسیقی Your Name به شکل تحسین‌برانگیزی انیمه را کامل می‌کند. حتی اگر از انیمه‌های ژاپنی خاطرات خوبی ندارید، نمی‌توانید در مقابل این ساخته ارزشمند شینکای ایستادگی کنید.

My Life as a Zucchini

شاید این انیمیشن ۶۵ دقیقه‌ای فرانسوی-سوییسی باید برنده مدال طلای رقابت بهترین انیمیشن‌های غیرهالیوودی دهه اخیر باشد. داستان پسربچه‌ای غمگین اما احساسی که در کنار مادر بداخلاقش زندگی می‌کند. پسرک ناخودآگاه باعث مرگ مادرش می‌شود و حالا باید ادامه زندگی‌اش را در یتیم‌خانه دنبال کند. شخصیت‌پردازی Zucchini نظیر ندارد. داستانش، سرشار از مفاهیم عمیق است. تصاویر اگرچه حاصل استاپ‌موشن هستند اما حرف‌های بسیاری دارند. احتمالا پس از تنها یک ساعت تماشای انیمیشن، به شکل غم‌انگیزی عاشق آن شده‌اید. روایت ساده اما عمیق آن شاید در تاریخ انیمیشن‌سازی یک مورد نادر باشد.

The Red Turtle

میشل دودک دویت پس از Father and Daughter و جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه‌، ثابت کرد توانایی‌های بی‌نظیری دارد. او در سال ۲۰۱۶ با همکاری استودیو گیبلی، انیمیشنی ساخت که بی‌شباهت به انیمیشن کوتاه پرافتخارش نبود. داستان The Red Turtle درباره مردی است که در جزیره‌ای فقیر گیر افتاده اما اگر اراده کند، می‌تواند یک زندگی بی‌نظیر داشته باشد. انیمیشن در ۸۱ دقیقه‌اش علاقه‌ای به توضیح بیشتر داستان شخصیت اصلی‌اش ندارد و تمرکز را بر روی تنهایی و انزوای او قرار می‌دهد. این ویژگی طلایی آثار دودک دویت است. اگر به آثار استودیو گیبلی علاقه‌مند هستید، باز هم باید بدانید برقراری ارتباط با این انیمیشن دشوار به نظر می‌رسد.

April and the Extraordinary World

چرا انیمیشن‌های فرانسوی را دوست داریم؟ چون با بهره‌گیری از داستان‌های شیرینی که می‌سازند، تقریبا هیچ محدودیتی برای مخاطب ایجاد نمی‌کنند. باز هم یکی از متفاوت‌ترین انیمیشن‌های غیرهالیوودی دهه اخیر، متعلق به فرانسوی‌ها است. دخترکی به نام آوریل با خانواده و گربه سخنگویش، داروین زندگی می‌کند. والدین و البته پدربزرگ آوریل، دانشمند هستند. آن‌ها در تلاش هستند تا فرمولی را کشف کنند تا قدرت‌های زیادی به موجودات جهان ببخشد. اما این تحقیقات کاملا غیرقانونی است. درام فانتزی و علمی تخیلی انیمیشن، در هر دقیقه تماشاگرش را خیره نگه می‌دارد.

World of Tomorrow

یک شاهکار ۱۶ دقیقه‌ای دیالوگ‌محور که تا مرحله نامزدی جوایز آکادمی اسکار هم پیش می‌رود، لایق ستایش نیست؟ دختربچه‌ای به نام امیلی با شخصیتی آشنا می‌شود که ظاهرا همان هویت اوست اما بیش از ۲۲۰ سال بعدتر. جزییات پیچیده انیمیشن، نه متناسب با زمان کوتاه آن است و نه با دنیای ساده آن ارتباطی دارد. دیالوگ‌های تامل‌برانگیز World of Tomorrow می‌تواند دقایقی طولانی تماشاگرش را درگیر کند.

Boy and the World

برزیلی‌ها در صنعت سینما، نگرانی‌های لایق احترامی دارند. این انیمیشن ۸۰ دقیقه‌ای، روایتگر داستان پسربچه‌ای در دل طبیعت است. پسرک که زندگی طبیعی، ساده و جذابی دارد و با حیوانات در ارتباط است. اما مهاجرت کاری پدر او به شهر، زندگی پسر روستایی را برای همیشه تغییر می‌دهد. او با خانواده‌اش خداحافظی می‌کند تا برای چالشی بزرگ روستا را ترک کند. اما تصور او از شهر، با همه معیارهایش برای زندگی متفاوت است. دیالوگ‌های محدود انیمیشن، کمی آن را حوصله‌سربر می‌کند اما باز هم اثری ارزشمند است.

The Wind Rises

اگر هایائو میازاکی یک انیمیشن یک دقیقه‌ای صامت هم بسازد، می‌دانیم سرشار از زندگی و جذابیت است. میازاکی گفته بود این اثر را برای پسربچه‌ای ساخته که البته انیمیشن را کاملا درک نکرده اما آن را دوست داشته است؛ بهانه خوبی برای هواداران یکی از بهترین کارگردانان تاریخ انیمیشن که دوباره شاهکاری بی‌بدیل از او تماشا کنند. مانند سایر آثار میازاکی، این انیمیشن هم یک ساخته شخصی نیست. حتی وقتی درگیر تاریخ و ملی‌گرایی می‌شود.

Ernest & Celestine

باز هم یک انیمیشن ساده فرانسوی که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. انیمیشن که از کتابی به همین نام اقتباس شده، داستان دوستی باورنکردنی یک خرس و یک موش را روایت می‌کند. طراحی آب رنگ ساده انیمیشن، با تمدن انسانی حیوانات و رفتارهای متمدنانه آن‌ها هم‌سو شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.