رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

تفاوت های اسهال کرونایی چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ویروس کووید_۱۹ در بین ۵ تا ۵۰ درصد مبتلایان با عوارض گوارشی همراه است، گفت: طول مدت بیماری مبتلایان دچار اسهال نسبت به سایر مبتلایان بیشتر است زیرا حجم ویروسی این افراد بیشتر است و ممکن است به این خاطر ویروس ها به روده نیز انتقال پیدا کنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از بهداشت نیوز، دکتر سید رضا فاطمی، فوق تخصص گوارش و کبد درباره اثر ویروس کرونا بر دستگاه گوارش توضیح داد: در افرادی که بیماری کرونای آنان شدت یافته و بیمار جز گروه های با ریسک بالا محسوب می شود گاهی اوقات نارسایی در کبد و پانکراس نیز رخ می دهد، البته این در مواقعی است که بیمار دچار شوک شده و به آی سی یو احتیاج پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اما علاوه بر این موارد، در تعدادی از مبتلایان تظاهرات گوارشی نیز مشاهده شده است و مقالات نشان می دهد بیماری در پنج تا ۵۰ درصد افراد مبتلا به کووید ۱۹ می تواند همراه با علائم گوارشی باشد.

این متخصص با بیان اینکه اسهال یکی از متداول ترین علائم گوارشی کووید ۱۹ است، گفت: فرد مبتلا ممکن است همراه با علائم تنفسی از جمله گلودرد، سرفه، تب و تنگی نفس دچار اسهال شود.

مصرف آب و مایعات؛ مهمترین نکته برای بیمارانی که دچار عوارض گوارشی شده اند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در ادامه با اشاره به از دست رفتن آب بدن در افرادی که بر اثر بیماری کرونا دچار استفراغ و اسهال می شوند، مصرف فراوان بیماران آب و مایعات را برای بیماران مبتلا به کرونا توصیه کرد.

ویروسی که با ایجاد عوارض گوارشی سلامت کلیه ها را هم نشانه می گیرد!

وی همچنین با اشاره به احتمال آسیب به کلیه های افراد بیمار بر اثر کم آبی ناشی از عوارض کرونا ابتلا، توضیح داد: از دست دادن آب بدن به ویژه برای بیمارانی که دچار نارسایی های کلیوی هستند می تواند خطر زیادی داشته باشد.

پرهیز از کم کردن دوز داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی برای کم کردن احتمال ابتلا به کرونا

دکتر فاطمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت افرادی که به علت بیماری های گوارشی داروی کورتون مصرف می کنند، پاسخ داد: ممکن است بعضی افراد فکر کنند به خاطر عوارض مصرف کورتن بر روی سیستم ایمنی باید برای کم کردن احتمال ابتلا به بیماری کرونا داروی خود را کم و یا حتی قطع کنند، اما این باور اشتباه است.

ضرورت جداسازی سرویس بهداشتی بیماران مبتلا به کرونای دچار اسهال

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه وجود ویروس زنده در مدفوع بیماران مبتلا به کرونا که دچار اسهال هستند، مورد توافق همه محافل علمی نیست، تاکید کرد: اما عاقلانه ترین توصیه این است که این افراد نسبت به دفع بهداشتی مدفوع حساسیت بیشتری داشته باشند و تا حد امکان از سرویس بهداشتی مجزا استفاده کنند.

دکتر فاطمی درباره احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق گازهای داخل چاه های فاضلاب یادآوری کرد: انتقال ویروس از چنین طریقی امکان ندارد، زیرا راه اصلی انتقال ویروس ریز قطراتی است که هنگام عطسه، سرفه و یا حرف زدن از دهان افراد منتقل می شود و با توجه به سنگینی این ویروس امکان انتقال آن در گازها ثابت نشده است.

این فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه قوی ترین ویروس ها هم بیش از یکی دو روز نمی توانند خارج از بدن موجودات زنده فعال باقی بمانند گفت: از این رو مهمترین راه انتقال ویروس تماس های سریالی و فردی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره مدت زمان ماندگاری عوارض گوارشی ناشی از ویروس کرونا توضیح داد: مطالعات نشان داده است افرادی که دچار اسهال هستند، طول مدت بیماری کرونای آن ها نسبت به سایر مبتلایان طولانی تر است و توجیه علمی آن این است که حجم ویروسی این افراد بیشتر است و ممکن است به این خاطر ویروس ها به روده نیز انتقال پیدا کنند.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد اسید معده باعث از بین رفتن ویروس می شود، ادامه داد: به همین خاطر نباید در مدفوع افراد مبتلا ویروس زنده وجود داشته باشد اما با توجه به مشاهده ویروس زنده در مدفوع بیماران دچار اختلالات گوارشی علت انتقال ویروس ها به داخل روده در نظر گرفته شده است.

آیا بین مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا با عوارض گوارشی ارتباط وجود دارد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره رابطه بین عوارض گوارشی با میزان مرگ و میر در افراد مبتلا به ویروس کووید ۱۹ توضیح داد: مرگ و میر ناشی از کرونا به ریسک فاکتور های زیادی از جمله سن و بیماری های زمینه ای بستگی دارد و اگر چه اسهال و استفراغ به خاطر از دست رفتن آب بدن فاکتور خطرناکی در بین بیماران محسوب می شود، اما نمی توان رابطه دقیق میزان مرگ و میر با عوارض گوارشی را تعیین کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: البته مدت بیماری افرادی که همراه با علائم تنفسی دچار اسهال نیز هستند طولانی است و یعنی زمان شروع بیماری تا بهبود کامل در این افراد طولانی تر از سایر مبتلایان است.

دکتر فاطمی در ادامه با تاکید بر اینکه مطالعات نشان داده در مدفوع افرادی که همزمان با علائم تنفسی دچار اسهال می شوند، ویروس کشته شده و همچنین زنده وجود دارد، گفت: بنابر این امکان دارد از طریق این افراد انتقال مدفوعی دهانی ویروس اتفاق بیفتد، البته این مسئله مورد توافق تمامی مجامع علمی بین المللی نیست زیرا برخی معتقد اند ویروس موجود در مدفوع این افراد زنده نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهوع و استفراغ را از دیگر عوارض گوارشی بیماری کرونا معرفی کرد و توضیح داد: ممکن است این عوارض در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که در بیمارستان تحت درمان های ضد ویروس قرار دارند رخ دهد.

کرونا در ۲۰ تا ۳۰ درصد مبتلایان با مشکلات کبدی همراه است

وی با اشاره به بروز مشکلات کبدی در بین ۲۰ تا ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا گفت: در بین این افراد افزایش آنزیم های کبدی مشاهده شده است البته این عارضه به شکل التهاب کبدی نیست اما در افرادی که کرونای آن ها شدید است و در آی سی یو بستری هستند ممکن است نارسایی کبدی نیز ایجاد شود.

دکتر فاطمی ادامه داد: همچنین مطالعات نشان داده است که ۱۷ درصد بیماران مبتلا به کرونا دچار التهاب پانکراس می شوند.

این متخصص در پایان یادآور شد: البته درگیری های گوارشی بیشتر در افرادی دیده می شود که حجم ویروس داخل بدن آن ها زیاد است و در همه افراد دیده نمی شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.