رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

فیلم‌نامه Tenet را با در نظر داشتن جان دیوید واشنگتن برای ایفای نقش اصلی نوشتم

در یکی از تیزرهای بسیار کوتاه تلویزیونی فیلم Tenet کریستوفر نولان، نسخه‌ی کامل‌تر یکی از سکانس‌های دیده‌شده در تریلر جدید اثر را می‌توان تماشا کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از زومجی، جایی که شخصیت اجرا شده توسط جان دیوید واشنگتن توسط کاراکتری که کلمنس پوئسی وظیفه‌ی نقش‌آفرینی به‌جای او را برعهده داشت از حقیقتی مطلع می‌شود: جریان حرکت گلوله‌هایی که به سمت تو باز می‌گردند، در زمان برعکس شده است. یک نفر در آینده می‌تواند آن‌ها را بسازد.

تیزرها و تریلرهای «تنت» تا امروز اصلا خالی از اطلاعات مهیاشده برای ارائه به مخاطب نبوده‌اند و هرکدام ایده‌هایی درباره‌ی فیلم را درون ذهن تماشاگر می‌گذارند. بااین‌حال شرکت برادران وارنر می‌گوید نکته‌ی عجیب آن است که کریستوفر نولان با کنترل کامل روی محتوای تبلیغاتی «تنت» و تک‌تک تصاویر، ویدیوها و حتی مصاحبه‌های منتشرشده از آن توانسته بدون ارائه‌ی داده‌های اصلی به مخاطب هم دانش او درباره‌ی اثر را افزایش دهد و هم پرسش‌های عظیم‌تری را به وجود بیاورد. مسئله این‌جا است که «تنت» مراحل ساخت خود را به کنترل‌شده‌ترین شکل ممکن پیش برد و انسان‌های انگشت‌شماری توانسته‌اند نسخه‌ی کامل آن را یک یا چند بار در اتاق‌های بسته بخوانند. مت میلر، ژورنالیست حوزه‌ی سینما در مقدمه‌ی مصاحبه‌ی خود با سازندگان این پرخرج‌ترین فیلم اورجینال/غیر پیش‌درآمد/غیر دنباله/غیر اقتباسی/غیر ریبوت یازده سال اخیر جهان می‌نویسد:

«تنت» به شکلی عجیب برای یک فیلم ۲۲۵ میلیون دلاری هالیوودی که با درنظرگرفتن دستمزدهای سازندگان و هزینه‌ی تبلیغات عملا برای سود رساندن به استودیو سازنده حداقل باید فروش جهانی خود را به ۴۵۰ میلیون دلار برساند، از قدرت ستاره‌ای قابل توجهی برخوردار نیست. این‌جا ما نه‌تنها با یک فیلم اورجینال مواجه شده‌ایم، بلکه با اثری سر و کار داریم که هیچ‌کدام از بازیگرهای آن جایی در فهرست ستاره‌های پول‌ساز هالیوود ندارند. از آن عجیب‌تر هم اینکه کریستوفر نولان تمام تلاش خود را برای اکران پر ریسک این فیلم در همان تاریخ اعلام‌شده از قبل یعنی هفدهم ژوئیه ۲۰۲۰ میلادی (جمعه، ۲۷ تیر سال ۱۳۹۹ خورشیدی) به هدف حمایت از سالن‌های سینما و در کل کسب‌وکارهای حوزه‌ی هنر هفتم به خرج می‌دهد.

اما از طرفی هرکس که کوچک‌ترین اطلاعات پشت پرده‌ای درباره‌ی اثر مورد بحث دارد، می‌گوید «تنت» را باید درون بزرگ‌ترین و بهترین سالن سینمای ممکن دید؛ اثری که به‌گفته‌ی منابع آگاه دست تمامی فیلم‌های قبلی نولان را نیز در طراحی صحنه‌های عظیم و ارائه‌ی ست‌پیس‌ها و اکشن‌های تماشایی از پشت می‌بندد. پس شاید این همان ساخته‌ای است که به طرز عجیبی اکنون به آن نیاز داریم؛ فیلمی که به ما دلیل کافی برای بازگشتن کنترل‌شده به محیط بیرون را ببخشد و تجربه‌ی جمعی حضور امن در سینما را به یاد بیاورد.

در بخشی از تریلر جدید فیلم، دیالوگ فعلا غیر قابل فهمی وجود دارد که می‌گوید: در آینده افرادی هستند که به Tenet و کمک کنترل‌کنندگان آن احتیاج دارند. شاید ما تماشاگرها را می‌گوید.

جان دیوید واشنگتن که ماه‌ها قبل با فیلم BlacKkKlansman اسپایک لی به سینماروهای دنبال‌کننده‌ی آثار تحسین‌شده معرفی شد و ظاهرا در «تنت» نقش یک جاسوس به‌خصوص را دارد، درباره‌ی حضور در مراحل ساخت آن می‌گوید:

فیلم به قدری پروژه‌ی سنگینی بود که گاهی احساس می‌کردم صبح شده است، چیزی تا آغاز مجدد فیلم‌برداری باقی نمانده و من حتی توانایی برخاستن از روی تخت را ندارم. بااین‌حال می‌دانستم که باید این کار را انجام بدهم چون عضوی از گروه آفریننده‌ی محصول پراهمیتی هستم. من و رابرت پتینسون جزو معدود افرادی بودیم که اجازه‌ی مطالعه‌ی فیلم‌نامه‌ی کامل Tenet را داشتند. اما بارها و بارها سؤال‌هایی برای ما به وجود می‌آمد که فکر می‌کردیم ندانستن پاسخ آن‌ها می‌تواند منجر به عدم ارائه‌ی بهترین اجرای ممکن از سوی من و او شود. به همین خاطر آن‌ها را طی روزهای گوناگون از کریستوفر نولان می‌پرسیدیم و وی همیشه با متانت من و رابرت را بیشتر با فیلم آشنا می‌کرد.

پس از آن که نویسنده‌ی مجله‌ی Esquire از کریستوفر نولان، خالق فیلم‌هایی مانند «یادگاری» (Memento)، «تلقین» (Inception)، سه‌گانه‌ی «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight)، «دانکرک» (Dunkirk) «پرستیژ» (The Prestige) و فیلم Interstellar درباره‌ی چرایی انتخاب دیوید واشنگتن به‌عنوان بازیگر اصلی اثر «تنت» پرسید، او فرضیه‌ی اسپایک لی در این رابطه را تایید کرد:

همه‌چیز از شب اکران افتتاحیه‌ی «بلکککلنزمن» آغاز شد. پس از تماشای فیلم اسپایک و گفت‌وگو با شخص جان دیوید واشنگتن، به سرعت متوجه شدم که او چه قدر به‌عنوان یک نقش‌آفرین سینمایی انرژی درونی قابل توجهی دارد. گاهی در جایگاه یک فیلم‌ساز تو درک می‌کنی که یک بازیگر بسیار قدرتمند است و آینده‌ی درخشانی خواهد داشت. پس به شکلی خودخواهانه خطاب به خود می‌گویی که من می‌خواهم بخشی از مسیر طی‌شده توسط او برای رسیدن به قله‌های هنر هفتم باشم. جان دیوید واشنگتن برای «تنت» یک گزینه نبود. بلکه من نسخه‌ی نهایی فیلم‌نامه را با درنظر داشتن او به‌عنوان بازیگر اصلی اثر به نگارش درآوردم.

«تنت» که حتی در ساخت یکی از فریم‌های آن هم از پرده‌ی سبز استفاده نشده است و مت میلر آن را نقطه‌ی اوج کارنامه‌ی نیتن کراولی در مقام یک طراح صحنه می‌داند، همچنان مشغول مبارزه برای اکران شدن عمومی و امن در تاریخ ۱۷ ژوئیه سال ۲۰۲۰ است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.