نیسان جوک و نبرد با رقبای رنگارنگ

تب سوار شدن بر خودروی کراس‌اوور و استقبال از آن، خودروسازان مطرح دنیا را وادار کرده که همه ساله در سبد خودروهای تولیدی خودشان، نمونه‌ای از این کلاس خودروی پرطرفدار داشته باشند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، بنابر اعلام دیوار، پیش از این کراس‌اوورها بیشتر برای سفرهای جاده‌ای پرهیجان و آفرود استفاده می‌شد، ولی امروزه با تولید انواع لوکس و متفاوت آن‌ها، اغلب جوانان برای رانندگی درون‌شهری این خودروها را به سدان‌ها ترجیح می‌دهند. کمپانی‌های بزرگ خودروسازی در چند سال اخیر با طراحی‌های متفاوت و ساختارشکنانه سعی در جذب مشتری دارند. نیسان با تولید جوک، پایه‌گذار سگمنت جدیدی در صنعت خودروسازی شد. ظاهر نامتعارف و متفاوت این خودرو و استقبال از آن، دیگر خودروسازان را هم به سمت طراحی‌هایی این‌چنینی سوق داد. از میان آنها چند خودرو بیش از بقیه مطرح شدند؛ تویوتا با مدل CHR، رنو با کپچر، پژو با ۲۰۰۸ و سانگ‌یانگ با تیوولی از جمله خودروهایی هستند که در کشور ما از رقبای نام آشنا و قدرتمند نیسان جوک به حساب می‌آیند.

نیسان جوک در رقابت با آسیایی‌های پرآوازه!

آن چیزی که در ابتدا در مورد نیسان جوک به چشم می‌آید، ظاهر فانتزی و متفاوت آن است که هم طرفدار دارد و هم منتقد. البته که کفه طرفداران این خودرو با توجه به فروش بسیار خوب آن قطعا سنگین‌تر است. شرکت نیسان، جوک را در ۳ تیپ اسکای پک، اسپرت و پلاتینیوم معرفی کرده که اختلاف آنها در قدرت موتور و آپشن‌هاست. نیسان جوک کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد.

کابین اسپرت این خودرو با شباهت بسیار به موتورهای رالی، لبریز از حس هیجان و سرعت است. نیسان تقریبا بیشتر آپشن‌های خودروهای لوکس مانند کروز کنترل، دوربین عقب و سنسورهای مختلف هشدار نقطه کور، حرکت میان خطوط و سقف پاناروما را برای جوک در نظر گرفته است. از نظر ایمنی نیسان جوک ۵ ستاره از موسسه Euro NCAP دریافت کرده که نشان دهنده ایمنی بالای آن است.

جوک در تیپ‌های اسکای پک و پلاتینیوم موتوری ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۱۷ اسب بخار دارد و در نسخه اسپرت با موتور ۱.۶ لیتری قدرت ۱۹۰ اسب بخار را تأمین می‌کند که بی‌نظیر است. اگر بحث طراحی ظاهری را سلیقه‌ای بدانیم، قیمت بالا و خدمات پس از فروش محدود این خودرو در ایران را می‌توان نقاط ضعف آن دانست. در مقابل، تویوتا، خودروساز مطرح ژاپنی با CHR وارد رقابت با نیسان جوک شده است. تویوتا CHR با وجود شباهت‌های زیاد به فرم طراحی نیسان جوک، خودروی زیباتری به نظر می‌آید. مانند دیگر محصولات تویوتا، کیفیت متریال و عملکرد فنی نکته قابل توجه و مثبت تویوتا CHR است.

لیست کاملی از آپشن‌های متنوع و سنسورهای مختلف برای این خودرو ردیف شده که از میان آنها سیستم پیشگیری از تصادف به همراه رادار موج کوتاه، سیستم تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی و سیستم کنترل اتومات در سرپایینی‌ها و سربالایی‌ها نمونه‌هایی هستند که در نیسان جوک وجود ندارند. قلب تپنده تویوتا CHR یک موتور ۱.۲ لیتری با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و یک موتور هیبریدی با قدرت ۱۲۲ اسب بخار است که شاید موتور بنزینی نسبت به موتور نیسان جوک ضعیف‌تر باشد، اما تویوتا با ارائه نمونه هیبریدی این خودرو برگ برنده رو کرده است.

نقطه ضعف تویوتا CHR قیمت بسیار بالای این خودرو است که نسبت به نیسان جوک هم گران‌تر خواهد بود. اما در کنار این ۲ پرآوازه آسیایی، خودروساز کره‌ای را داریم که با کراس‌اوور هاچبک خود حریفی قابل تأمل برای آنها محسوب می‌شود. سانگ یانگ تیوولی خودروی جمع و جور و خوش چهره‌ای است که شاید طراحی متفاوت و خاص CHR و نیسان جوک را نداشته باشد، اما در کلاس خودش خودروی زیبا و متفاوتی است. تقریبا بیشتر آپشن‌های رفاهی مربوط به خودروهای لوکس در تیوولی هم دیده می‌شوند و از این نظر خیلی نسبت به رقبا کم نمی‌آورد. موتور ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۲۸ اسب بخار و شتاب خوب نسبت به جثه تیوولی نوید خودرویی پرقدرت و تند و تیز را می‌دهد. تنها نکته منفی در مورد سانگ یانگ تیوولی را می‌توان ارتفاع کم خودرو از سطح زمین دانست. اما برگ برنده این خودرو قیمت مناسب آن است که در بازار خرید ماشین و رقابت با نیسان جوک و تویوتا CHR که قیمت‌هایی نجومی دارند، خرید و فروش این خودرو را پررونق کرده است.

رقابت با اروپایی‌های نام آشنا

در ادامه بررسی رقبا وقتی نمونه‌های مختلف خودرو نیسان جوک را در دیوار تهران و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو بررسی می‌کنیم، به نام‌های اروپایی هم در این کلاس خودرو برمی‌خوریم. رنو کپچر و پژو ۲۰۰۸ از جمله رقبای اروپایی و خوشنام نیسان جوک هستند. در بحث طراحی ظاهری قطعا این ۲ خودرو در برابر ظرافت و طراحی خاص نیسان جوک حرفی برای گفتن ندارند. رنو کپچر از نظر آپشن‌های رفاهی چیزی کم ندارد و بیشتر آپشن‌های این کلاس خودرو برای آن در نظر گرفته شده است.

اما نکته قابل توجه این خودرو مصرف سوخت بسیار مناسب و کیفیت ساخت آن است. موتور پیشرفته این خودرو با حجم ۱.۲ لیتر قدرتی برابر با ۱۲۰ اسب بخار دارد. نقطه ضعف رنو کپچر استفاده از مواد کم کیفیت در داخل کابین است که در برابر کیفیت متریال نیسان جوک ضعف بزرگی به حساب می‌آید. در مقابل پژو ۲۰۰۸ دیگر رقیب فرانسوی نیسان جوک با طراحی زیبا و همه پسندش می‌توانست رقیبی قدرتمند برای نیسان جوک باشد؛ اگر که پژو در تجهیز آپشن‌های رفاهی این خودرو کمی بیشتر دست و دل بازی می‌کرد. پژو ۲۰۰۸ مجهز به موتوری ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۶۳ اسب بخار است که نکته قابل توجهی است. نقطه قوت پژو ۲۰۰۸، قیمت مناسب آن در مقایسه با نیسان جوک، مصرف سوخت پایین این خودرو و شتاب بسیار خوب آن است ولی این خودروی زیبا در بحث آپشن‌های رفاهی در برابر نیسان جوک هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.