کدام مواد غذایی در تیرماه افزایش قیمت داشتند؟

شیوع کرونا و بخصوص رشد نرخ ارز درماه‌های اخیر باعث تغییر جهت نرخ تورم در تیرماه شد به طوری که دراین ماه شاهد رشد ۴.۴ درصدی نرخ تورم ماهانه هستیم، رقمی که برای خوراکی‌ها نیز ۴.۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایران، رشد دسته جمعی قیمت کالاها موجب شد تا نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز شاهد رشد بالایی دراین شاخص باشیم. دراین ماه درحالی که نرخ تورم نقطه به نقطه کل با رشد ۴.۴ درصدی به ۲۶.۹ درصد رسیده بود، اما این میزان رشد برای کالاهای خوراکی به ۶.۱ درصد رسید و تورم نقطه‌ای این گروه از کالاها از ۱۴.۹ درصد در خرداد به ۲۱ درصد در تیرماه رسید.

برهمین اساس همانگونه که انتظار می‌رفت، نرخ اکثر کالاها در تیرماه با رشد همراه بود، هرچند که برخی از کالاها نیز کاهش قیمت را تجربه کردند. دراین زمینه روز گذشته مرکز آمار ایران گزارش متوسط قیمت کالاهای خوراکی را منتشر کرد که نشان دهنده رکوردداران افزایش یا کاهش قیمت در تیرماه است.

رکوردداران افزایش قیمت

در تیرماه و نسبت به ماه قبل تخم مرغ با ۴۱.۸ درصد بیشترین میزان رشد قیمتی را تجربه کرد. این درحالی است که قیمت این محصول درمقایسه با ماه مشابه سال قبل نیز رشد ۶۵.۷درصدی را تجربه کرده است. در تیرماه سال گذشته متوسط قیمت تخم مرغ برای هر کیلو ۹ هزار و ۳.۹ تومان بوده که در تیرماه امسال به ۱۵ هزار و ۴۲۶تومان رسیده است.

مرغ نیز با رشد قیمت ماهانه ۳۹.۲درصدی در رتبه دوم بالاترین میزان افزایش قیمت قرار گرفته است. در تیرماه سال گذشته متوسط قیمت هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۶۳۳ تومان بوده که در تیرماه امسال به ۱۷ هزار و ۲۶۷ تومان رسیده است براین اساس نرخ تورم نقطه‌ای این کالا به ۳۶.۷ درصد می‌رسد.

در تیرماه پرتقال نیز با ۱۹.۴ درصد رشد قیمت نسبت به خرداد سومین کالا در جدول رشد قیمت هاست که این میزان رشد نسبت به تیرماه سال قبل نیز به ۲۹.۶ درصد می‌رسد. قیمت متوسط هر کیلو پرتقال در تیر۹۸ معادل ۱۰ هزار و ۷۱۵ تومان و در تیر امسال به ۱۳ هزار و ۸۹۱ تومان بوده است.

برنج خارجی نیز از جمله کالاهایی است که در تیرماه رشد قیمت بالایی را تجربه کرده است. در حالی که متوسط قیمت این محصول در تیرماه سال قبل ۸ هزار و ۸۶۳ تومان بوده در تیرامسال به‌خاطر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۱۶ هزار و ۴۰۸ تومان رسیده است. برنج خارجی در مقایسه با خرداد امسال ۱۸.۲ درصد و نسبت به تیر سال گذشته ۸۵.۱ درصد رشد قیمت داشته است. رتبه پنجم این جدول نیز دراختیار خیار است که قیمت آن نسبت به خرداد امسال ۸.۳ درصد و در مقایسه با تیرپارسال ۳۹.۶ درصد رشد کرده است. متوسط قیمت این محصول در تیرسال گذشته ۳ هزار و ۸۵۹ تومان بوده که در تیرامسال به ۵هزار و ۳۸۷ تومان رسیده است.

عدس، رکورددار افزایش قیمت سالانه

علاوه بر کالاهایی که بیشترین افزایش قیمت ماهانه را داشته‌اند که البته به‌طور معمول نسبت به سال قبل هم رشد قابل توجهی داشته‌اند، در تیرماه امسال عدس رکورد بالاترین رشد نسبت به ماه مشابه سال قبل را از آن خود کرده است به طوری که قیمت هر کیلو عدس نسبت به تیرپارسال ۱۳۰.۸ درصد رشد کرده است. با این حال قیمت این محصول درمقایسه با خرداد امسال نیز ۴ درصد رشد داشته است. بدین ترتیب درحالی که متوسط قیمت عدس در تیرپارسال ۹ هزار و ۸۷۶ تومان بوده در تیرامسال به ۲۲ هزار و ۷۹۳ تومان رسیده است.

لوبیاچیتی نیز که در تیرپارسال ۱۶هزار و ۴۶۱ تومان قیمت داشته در تیرامسال به ۲۷ هزار و ۱۵۳ تومان رسیده که نشان دهنده رشد ۶۴.۹ درصدی نسبت به سال قبل و رشد ۳.۲درصدی نسبت به خرداد امسال است. همچنین چای بسته‌بندی نیم کیلویی از ۳۸ هزار و ۵۵۴ تومان در تیر سال گذشته به ۶۳هزار و ۸۸۸ تومان در تیرامسال رسیده است که حاکی از رشد ۶۵.۷ درصدی درمقایسه با تیرسال قبل و رشد ۳.۲ درصدی نسبت به خرداد است.

قیمت گوشت قرمز چه تغییری کرد

گرچه گوشت قرمز جزو رکوردداران قرار ندارد، اما به‌دلیل اهمیت این محصول در سفره خانوارها بررسی آن ضروری است. برهمین اساس هرکیلو گوشت گوسفند که در تیر پارسال ۹۸ هزار و ۹۰۵ تومان بوده در تیرامسال به ۱۰۰هزار و ۷۱۶ تومان رسیده است. قیمت این محصول نسبت به خرداد امسال ۲.۱ درصد و در مقایسه با تیرپارسال ۱.۸ درصد رشد نشان می‌دهد. این درحالی است که هرکیلو گوشت گوساله نسبت به تیرسال گذشته افت ۶ درصدی داشته ولی نسبت به خرداد امسال رشد ۱.۹ درصدی را تجربه کرده است. بهای این محصول در تیرسال قبل ۹۰ هزار و ۹۲۸ تومان بوده که در تیرامسال به طور متوسط به ۸۵ هزار و ۴۷۰ تومان رسیده است.

کالاهایی که ارزان شد

درمقابل رکوردداران رشد قیمت، برخی از کالاها جزو رکوردداران افت قیمت بوده‌اند. درتیرماه امسال موز با ۲۵.۸ درصد بیشترین کاهش قیمت نسبت به خرداد را ثبت کرده است هرچند که همچنان نسبت به تیرپارسال رشد ۱۶.۶ درصدی داشته است. قیمت این محصول از۱۲ هزار و ۳۱۸ تومان در تیرپارسال به ۱۴ هزار و ۳۵۹ تومان درتیر امسال رسیده است.

پیاز نیز با افت ۶.۴ درصدی نسبت به خرداد و ۸.۷ درصدی نسبت به تیرسال قبل در جایگاه دوم قرار گرفته است. پیاز در تیرپارسال ۳ هزار و ۵۲۵ تومان بود که در تیرامسال به ۳ هزار و ۲۱۷ تومان رسیده است. گوجه فرنگی هم افت قیمت ۵.۱ درصدی نسبت به خرداد و ۸.۲ درصدی نسبت به تیر۹۸ داشته است.

قیمت این محصول از ۴ هزار و ۲۸۰ تومان در تیرپارسال به ۳ هزار و ۹۲۹ تومان در تیرامسال رسیده است. محصول دیگری که با افت قیمت مواجه شده سیب زمینی است که افت ۲.۳ درصدی در یک ماه و افت ۴۷.۳ درصدی در یکسال را تجربه کرده است به طوری که متوسط قمیت ۷.۷ هزار تومانی آن در تیر۹۸ به ۴.۱ هزار تومان در تیرامسال رسیده است. درکنار کالاهایی که افت قیمت داشته‌اند، رب گوجه فرنگی با رشد نیم درصدی نسبت به خرداد کمترین رشد قیمت را داشته است. البته قیمت این محصول درمقایسه با تیر۹۸ معادل ۲۱.۲ درصد افت کرده است. براین اساس قیمت ۲۱.۸ هزار تومانی هر کیلو رب گوجه درتیر۹۸ به ۱۷.۲ هزار تومان در تیرامسال رسیده است.

رشد ۲۶ درصدی قیمت کالاها

درهمین زمینه معاون اقتصادی و محاسبات مرکز آمار اعلام کرد: قیمت ۴۷۵ کالا با توجه به نرخ تورم، با سرعت متوسط ۲۶درصد در حال صعود است که این عدد، ما را در لیست ۴ کشور پرتورم جهان قرار می‌دهد.ایوب فرامرزی در برنامه تیتر امشب سیما درباره آمار تورم ۲۶درصدی مرکز آمار و ارتباط آن با معیشت مردم به تبیین نحوه محاسبه تورم نقطه به نقطه پرداخت و گفت: برای به دست آوردن این عدد به ۲۳۱ شهر کشور مراجعه می‌کنیم و با جمع‌آوری برخی اطلاعات از خانوارها در خصوص قیمت‌ها، هزینه‌ها، میزان مصرف برخی کالاها، با مراجعه به ۲۳۱ شهر و ۶۲۶ آبادی در تمامی نقاط کشور، از قیمت حدود ۴۷۵ قلم کالا مطلع می‌شویم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.