رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چرا سامسونگ و مایکروسافت حالا بیشتر از هر زمانی به یکدیگر نیاز دارند؟

گذشته از رونمایی‌هایی سخت‌افزاری‌اش، مراسم تازه سامسونگ نشان‌دهنده نزدیک‌ترین رابطه سامسونگ و مایکروسافت در تاریخچه این دو شرکت بود. دو کمپانی مورد بحث با یکدیگر وارد همکاری شده‌اند و این همکاری هرچیزی، از باندل‌های گیمینگ موبایل گرفته تا بهینه‌سازی اپلیکیشن‌ها و یکپارچه‌سازی‌های نرم‌افزاری را شامل می‌شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، این دو حتی اعلام کردند که بزودی می‌توانید چندین اپلیکیشن دسکتاپ و مبتنی بر ویندوز ۱۰ را به کمک موبایل سامسونگ‌‌تان کنترل کنید و یا از تبلت سامسونگ به عنوان نمایشگر ثانویه بهره ببرید.

البته این همکاری اتفاقی کاملا جدید نیست و ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت در جریان رونمایی از سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ سال پیش هم شخصا در رویداد حاضر شد. اما آنچه امروز می‌بینیم، اهمیتی بیشتر از هر زمان دیگر یافته و صنعت تکنولوژی تازه دارد وارد فاز تازه‌ای از نبرد میان اکوسیستم‌های iOS و اندروید می‌شود.

موضوع دیگر صرفا درباره موبایل‌های هوشمند نیست. درباره اینست که این موبایل‌ها چطور با دیگر کامپیوترهای شما تعامل می‌کنند. چه این کامپیوترها لپتاپ و دسکتاپ باشند و چه حتی کنسول‌های گیمینگ. و در این رویکرد، سامسونگ نیاز دارد که رابطه‌اش با مایکروسافت را عمیق‌تر کند.

در جریان مراسم اخیر، سامسونگ و مایکروسافت از انبوهی از پروژه‌های مشترک رونمایی کردند که حوزه‌های مختلف نظیر گیمینگ، اپلیکیشن‌های آفیس و نرم‌افزارهای افزایش بهره‌وری را در بر می‌گیرند.

در حوزه گیمینگ، تمرکز بر سرویس استریم بازی xCloud مایکروسافت بود. از جمله قابلیت‌های انحصاری برای مشتریان سامسونگ می‌توان به ورژنی خاص از اپلیکیشن Xbox Game Pass در گلکسی استور اشاره کرد که همراه با قابلیت‌هایی از راه می‌رسد که در ورژن گوگل پلی استور خبری از آن‌ها نیست. علاوه بر این، یک باندل گیمینگ از گلکسی نوت ۲۰ در راه است که شامل اشتراک سه‌ماهه سرویس Game Pass Ultimate و یک کنترلر شخص ثالث برای تجربه بازی‌ها می‌شود.

نرم‌افزار آفیس و دیگر اپلیکیشن‌های مشابه هم حالا یکپارچگی عمیق‌تری با دیوایس‌های سامسونگ خواهند داشت. یادداشت‌هایتان در اپلیکیشن Notes سامسونگ با محتویات Outlook و OneNote همگام‌سازی می‌شود و یادآورهای سامسونگ (Samsung Reminders) هم راهشان را به چندین سرویس مایکروسافت مانند Microsoft To Do ،Teams و Outlook باز می‌کنند.

سامسونگ ضمنا گفت که در همکاری با مایکروسافت، اپلیکیشن‌های پاورپوینت، وورد و اکسل را برای نمایشگر موبایل گلکسی زی فولد ۲ بهینه‌سازی می‌کند و از سوی دیگر می‌توانید از تبلت گلکسی تب اس ۷ به عنوان یک نمایشگر اکسترنال برای ویندوز ۱۰ استفاده کنید.

اما مهم‌ترین قابلیت و در واقع قابلیتی که بیشتر از هر چیز دیگر مزایای همکاری مایکروسافت و سامسونگ را به نمایش می‌گذارد، ویژگی جدید Your Phone است. مایکروسافت اعلام کرد که شرکت‌کنندگان در برنامه تست ویندوز ۱۰ می‌توانند اپلیکیشن‌های اندرویدی را به صورت بغل به بغل با برنامه‌های ویندوز به اجرا درآورند و این قابلیت در حال حاضر در انحصار موبایل‌های سامسونگ است. سامسونگ هم افزود که این قابلیت بزودی گسترش یافته و تا پایان سال جاری میلادی اجازه می‌دهد که چندین اپلیکیشن را به صورت بغل به بغل اجرا کنید.

تردیدی نیست که این قابلیت از مدت‌ها پیش در دستور کار دو شرکت بوده، اما نمی‌توان آن را با دموی اپل در WWDC 2020 مقایسه نکرد که در جریان آن به لطف استفاده از پردازنده‌های مبتنی بر ARM شاهد اجرای اپلیکیشن‌های iOS و iPadOS روی macOS بودیم. اپل و سامسونگ اکنون دو رویکرد متفاوت در پیش گرفته‌اند. ماشین‌های اپل به طور بومی قادر به اجرای اپلیکیشن‌های موبایل هستند و سامسونگ هم ظاهرا اپلیکیشن‌ها را از طریق دیوایسی متصل به پی‌سی، استریم می‌کند. اما نتیجه نهایی در هر دو رویکرد یک چیز است: استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل روی کامپیوتر.

و گوگل -که خود سازنده اندروید است- در این مباحثات هیچ مشارکتی ندارد. به معنای واقعی کلمه تا پیش از رسیدن به یک سوم انتهایی نطق سامسونگ، هیچ اشاره‌ای به نام این شرکت نشد. راهکار مشابه گوگل برای اکوسیستم‌اش این بوده که اجازه‌ی اجرای برخی از اپلیکیشن‌های اندروید را روی سیستم عامل کروم بدهد و از سوی دیگر چند قابلیت یکپارچه‌سازی معدود میان اندروید و کروم را نیز شاهد بوده‌ایم. اما قابلیت گوگل اثبات کرده که شدیدا باگی است و سیستم عامل کروم هم هیچوقت نتوانسته مخاطبان چندانی را به خود جذب کند.

اما به هر سه قابلیت نگاه کنید و متوجه نوعی ترند تازه می‌شوید. مرز میان اینکه یک موبایل چیست، یک تبلت چیست و یک لپتاپ چیست، از هر زمان دیگر کم‌رنگ‌تر شده. اما این ترند ممکن است سامسونگ را در جایگاهی ضعیف‌تر نسبت به اپل قرار دهد. اپل آنقدر بر اکوسیستم‌ کامپیوترها و موبایل‌هایش تسلط دارد که می‌تواند قابلیت‌هایی مانند Continuity را فارغ از فرم فاکتور ارائه کند. و حالا با استفاده از پردازنده‌های مبتنی بر ARM در مک، اپل اکوسیستمی یکپارچه برای اپلیکیشن‌ها دارد که ارزان ‌قیمت‌ترین موبایل این شرکت و حرفه‌ای‌ترین کامپیوترهای دسکتاپ نظیر مک پرو را در بر می‌گیرد.

تسلط اپل بر تمام ابعاد دیوایس‌هایش بدین معناست که تنها خودش می‌تواند مرز میان موبایل، تبلت و کامپیوتر را تعیین کند. اپل می‌تواند تصمیم بگیرد که آیپد را تبدیل به یک نمایشگر ثانویه برای مک کند و مجبور نیست مثل سامسونگ و مایکروسافت با شرکتی دیگر به توافق برسد و این مهم را روی دو پلتفرم مانند تب اس ۷ مبتنی بر اندروید و ویندوز ۱۰ عملی کند.

تنها اپل است که می‌تواند قابلیت‌هایی جدید و برجسته به iPadOS بیاورد تا با ماوس‌ها و ترک‌پد‌های اکسترنال سازگار باشد. تنها اپل است که مسئولیت تصمیم‌گیری راجع به عدم تجهیز مک‌بوک‌ها به نمایشگر لمسی را برعهده دارد. و تنها اپل است که می‌تواند یک نقطه تقاطع میان macOS و iPadOS به وجود آورد.

این تسلط بی‌چون و چرا بدان معناست که سامسونگ حالا بیشتر از هر زمان دیگری به شریکی مانند مایکروسافت نیاز دارد تا بتواند محصولاتش را مثل اپل در اکوسیستمی روان و یکپارچه قرار دهد. به عنوان اصلی‌ترین توسعه‌دهنده اندروید، گوگل هم یک شریک مهم دیگر به حساب می‌آید. هرچند که متن‌باز بودن اندروید به سامسونگ اجازه داده قابلیت‌های خودش را از طریق نرم‌افزار One UI به این سیستم عامل بیاورد و از همکاری مستقیم با گوگل بی‌نیاز باشد.

البته که رویکرد سامسونگ هم مزایای خودش را در برابر یکپارچگی اپل دارد. به جای تلاش برای توسعه همه‌چیز درون چارچوبی بسته با دیوارهایی بلند، سامسونگ می‌تواند به سراغ بزرگ‌ترین نقاط قوت مایکروسافت برود. برای مثال xCloud را در نظر بگیرید.

همان روزی که فیل اسپنسر (مدیر برند ایکس باکس) در رویداد سامسونگ حاضر شد تا اعلام کند دو شرکت با یکدیگر همکاری می‌کنند تا «بهترین تجربه ممکن از گیمینگ» حاصل شود، تست سرویس استریم xCloud روی دیوایس‌های iOS به پایان رسید. گفته می‌شود مشکل اصلی مایکروسافت، قوانینی است که اپل برای اپ استور تعیین کرده.

این اتفاق بدان معناست که دارندگان موبایل‌های سامسونگ و دیگر افراد حاضر در جامعه اندروید، به بازی‌های سرویس xCloud دسترسی می‌یابند و این درحالیست که کاربران اپل محدود به تجربه بازی‌هایی خواهند بود که صرفا روی دیوایس‌هایشان به اجرا درمی‌آیند (برای توضیح باید گفت سرویس استریم بازی گوگل استیدیا هم روی iOS در دسترس نیست).

به این ترتیب، کاربران اپل کماکان به انبوهی از بازی‌های ساخته شده برای آیفون و آیپد دسترسی خواهند داشت و همان بازی‌ها بزودی روی مک‌های مجهز به پردازنده‌های آرم هم به اجرا درمی‌آیند. اما در این لیست از بازی‌ها، خبری از عناوین کلان‌بودجه کنسولی مانند فورتزا موتور اسپرت و گیرز آو وار نخواهد بود.

بازی‌هایی که استریم می‌شوند از نظر کیفیت بصری، ابعاد و تجربه غایی گیم‌پلی یک سر و گردن از تمام بازی‌های موبایل بهتر و هیجان‌انگیزتر خواهند بود. کاربران سامسونگ به هر دو گزینه دسترسی خواهند داشت اما تنها یکی از این گزینه‌ها در اختیار کاربران اپل قرار می‌گیرد.

سامسونگ نمی‌خواهد یک تنه به جنگ اپل و گوگل برود و مراسم رونمایی از گلکسی نوت ۲۰ این موضوع را به وضوح نشان‌مان داد. اسمارت‌فون‌ها، لپتاپ‌ها و تبلت‌های آینده همگی به هم‌زیستی خواهند رسید و سامسونگ نیز به تنهایی قدرت کافی برای تعیین مسیری تازه را ندارد. اما به لطف همکاری‌هایش با مایکروسافت، سامسونگ حالا شریکی دارد که رسیدن به این هدف را امکان‌پذیر می‌کند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.