رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

گرم‌ترین دمای کره زمین در “دره مرگ”

دمای هوا در “پارک ملی دره مرگ” در کالیفرنیا دیروز به ۵۴.۴ درجه سانتی‌گراد (۱۳۰ درجه فارنهایت) رسید. این بالاترین دمایی که تاکنون موثق به ثبت رسیده است. اداره هواشناسی ملی ایالات متحده آمریکا، این دما را تایید کرده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از فرادید، یک موج هوای گرم ساحل غربی آمریکا را دربرگرفته است و پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا افزایش یابد. هوای بسیار گرم، از دو روز پیش (شنبه) باعث ایجاد نقص در نیروگاه برق و درنتیجه قطع برق در کالیفرنیا شده است.

مقامات کالیفرنیا برای جلوگیری از قطع کامل برق در سراسر ایالت، برق را سهمیه‌بندی کرده و قطع نوبتی را در پیش گرفته‌اند تا از مصرف بیش از حد جلوگیری کنند. افزایش دما دو روز پیش باعث “گردباد آتشین” در محله لاسن کالیفرنیا هم شد.

رکورد دمای قبلی چه بود؟

رکورد دمای ۵۴.۴ درجه سانتی‌گراد (۱۳۰ درجه فارنهایت)، دیروز (یکشنبه) در “فرنس کریک” در دره مرگ ثبت شد. قبل از این، گرم‌ترین دمای ثبت شده موثق در کره زمین، ۵۴ درجه سانتی‌گراد (۱۲۹.۲ درجه فارنهایت) بود در دره مرگ در سال ۲۰۱۳.

بیش از یک قرن پیش (۱۹۱۳) در همین دره مرگ دمای ۵۶.۶ درجه سانتی‌گراد (۱۳۴ درجه فارنهایت) گزارش شد، اما این محل مناقشه است.

بعضی از کارشناسان هواشناسی مدرن معتقدند آن اندازه‌گیری و چند دمای بالای دیگر در همان تابستان ۱۹۱۳، اشتباه بوده‌اند. براساس تحلیل کریستوفر برت، کارشناس تاریخ هواشناسی، دما‌های ثبت شده در مناطق دیگر در سال ۱۹۱۳، ارقام دره مرگ را تایید نمی‌کنند.

رکورد دیگری که ثبت شده ۵۵ درجه سانتی‌گراد (۱۳۱ درجه فارنهایت) است که در سال ۱۹۳۱ در تونس ثبت شد. به گفته برت این رقم و ارقام دیگر در آفریقای دوره استعمار، “سوال‌های جدی در مورد اعتبار آنها” مطرح می‌کند. موج هوای گرم اخیر از آریزونا در جنوب غربی تا ساحل ایالت واشنگتن در شمال غربی آمریکا را دربرگرفته است.

انتظار می‌رود امروز یا فردا (دوشنبه یا سه‌شنبه) گرما به اوج برسد و دما در پایان هفته کمی پایین بیاید. با این حال، دمای طاقت‌فرسا حداقل ده روز دیگر ادامه خواهد داشت.

تاثیر گرمای شدید بر سلامت چیست؟

کارشناسان، گرمای شدید را یک دوره دو تا سه روزه گرما و رطوبت بالا تعریف می‌کنند که در آن دمای هوا به بالای ۳۲ درجه سانتی‌گراد (۹۰ درجه فارنهایت) می‌رسد. مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌های آمریکا می‌گوید موج هوای گرم بطور متوسط، بیش از دیگر عوامل آب و هوایی باعث مرگ شده است.

موج هوای گرم، همچنین تاثیر شدیدی بر کشاورزی دارد که باعث پژمردگی و مرگ و گسترش بیماری‌های گیاهی می‌شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.