رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

دلار عقب رفت

ارزش دلار در برابر بسیاری از ارزهای مهم کاهش یافت.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، به نظر می رسد که باید شاهد دوره تازه ای از تورم در محدوده دو درصدی در بزرگ ترین اقتصاد جهان باشیم. آن طور که داده های منتشر شده نشان می دهد، متوسط نرخ تورم آمریکا در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۱.۳ درصد رسید. این نرخ تورم که بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در هشت ماهه اخیر بوده است پس از آن به ثبت می رسد که بانک مرکزی آمریکا از تغییر رویکرد تورمی خود خبر داد.

در مدل جدید سیاست گذاری فدرال رزرو، اجازه داده خواهد شد تا برای تقویت رشد اقتصادی و تزریق نقدینگی لازم به بازارها، نرخ تورم از سطح دو درصدی هدف گذاری شده قبلی عبور کند اگر چه طبق گفته جروم پاول- رئیس بانک مرکزی آمریکا، اجازه فاصله گرفتن بیش از حد تورم از سطح دو درصدی داده نخواهد شد.

همان طور که انتظار می رفت، بانک مرکزی اروپا نیز در اجلاس اخیر خود به مانند بانک های مرکزی کانادا و آمریکا تصمیم گرفت تا نرخ بهره خود را در سطح قبلی حفظ کند. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در سطح منفی ۰.۵ درصدی قرار داده است. علاوه بر منطقه یورو، نرخ بهره اکنون در ژاپن و سوییس نیز در سطح منفی قرار دارد.

کریستین لاگارد- رئیس بانک مرکزی اروپا با اشاره به جلسه مدیران ارشد این بانک در خصوص صعودهای اخیر یورو گفت: ما به دقت اوضاع را زیر نظر داریم اما باید یک بار دیگر تصریح کنم که سیاست ما در دخالت نکردن در نرخ برابری ارزها، ثابت است.

در ماه ژوئن بانک مرکزی اروپا در قالب برنامه محرک جدید خود متعهد به تزریق نقدینگی معادل ۱.۳۵ تریلیون یورو به بازارها شد که قرار است این روند دست کم برای یک سال ادامه داشته باشد. این بانک هم چنین بر حضور پررنگ خود در بازارها تا زمان پایان بحران فعلی تاکید کرده است.

رانکو بریچ- استراتژیست مسائل ارزی در موسسه ” مونکس یوروپ” گفت: آن طور که از بیانیه بانک مرکزی اروپا بر می آید، آن ها قصدی برای دخالت در بازار ارز ندارند البته تا زمانی که نرخ تورم خیلی تحت تاثیر قرار نگیرد. اکنون که یورو در موضع قدرتمندی قرار دارد شاهد افزایش واردات خواهیم بود و این می تواند برای تولیدکنندگان اروپایی که همین الان هم در شرایط مناسبی نیستند، خبر خوبی نباشد.

شان اوزوبرن- تحلیل گر بازار ارز در بانک “اسکوشیا” گفت: ارزش یورو در برابر دلار در هفته های اخیر به سطوح کم سابقه ای رسید و همین مساله باعث شد تا بانک مرکزی آمریکا، این نرخ ها را در رادار خود رصد کند. مقامات بانک مرکزی اروپا تنها در شرایطی می توانند نگرانی کمی بابت نرخ برابری ارز داشته باشند که از چشم انداز اقتصادی خود مطمئن باشند اما آنچه که در حال حاضر شاهدش هستیم چیزی خلاف این مساله است.

سایه اختلافات بین چین و آمریکا نیز کماکان بر سر معاملات ارزی احساس می شود. همزمان با تشدید تنش های بین چین و آمریکا، یک روزنامه چینی از احتمال فروش گسترده اوراق قرضه دلاری توسط این کشور خبر داده است. چین اکنون دومین دارنده بزرگ اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا در جهان است و برخی از کارشناسان نسبت به ریزش گسترده دلار در صورت عرضه سراسری این اوراق توسط چین هشدار داده اند. از ابتدای امسال تاکنون چین همواره در حال کاهش دارایی های دلاری خود بوده است. این کشور هم چنین به عنوان بخشی از راهبرد ارزی خود برای مقابله با آمریکا به دنبال پررنگ تر شدن نقش یوان است.

تاکنون بیش از ۲۹ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۲۴۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۹۳۰ هزار و هفت نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۹۸ هزار و ۶۸۶ نفر، برزیل با ۱۳۱ هزار و ۷۳۶ نفر، هند با ۸۰ هزار و ۲۶ نفر، مکزیک با ۷۰ هزار و ۸۲۱ نفر و انگلیس با ۴۱ هزار و ۶۳۷ نفر بوده است.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۰۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۱ دلار اعلام شد.

با توجه به پیامدهای کرونا انتظار می رود روند کسری بودجه دولت ترامپ در ماه های پایانی امسال نیز ادامه داشته باشد به گونه ای که طبق اعلام دفتر کنترل بودجه آمریکا، کسری بودجه دولت در دوازده ماه منتهی به آگوست به ۳.۰۰۷ تریلیون دلار رسیده است. تنها در ماه آگوست میزان مخارج دولت ۲۰۰ میلیارد دلار بیشتر از میزان درآمدهای آن بوده است. درآمدهای دولت طی این ماه پنج میلیارد دلار نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است.

دولت آمریکا طی این ماه ۴۲۳ میلیارد دلار هزینه داشته است که نسبت به ماه قبل کاهش پنج میلیارد دلاری داشته است.

ارزهای اروپایی

پیامدهای کرونا بر روی اقتصادهای اروپایی کماکان در سطح محسوسی باقی مانده است. مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش بازبینی شده خود از رشد اقتصادی کشورهای اروپایی در دومین فصل سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که بر این اساس متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب منفی ۱۱.۸ درصد و منفی ۱۱.۴ درصد بوده است.

نرخ بیکاری در کشورهای اروپایی رو به کاهش است اما در بسیاری از کشورها این نرخ هنوز فاصله زیادی تا سطوح ثبت شده پیش از بحران کرونا دارد و شمار بالای بیکاران روی مخارج مصرف کننده و رشد اقتصادی تاثیر منفی گذاشته است.

رئیس بانک مرکزی اروپا با اشاره به اجرایی شدن برنامه های دو ساله و چندساله برای اشتغال زایی گفته است: اقتصاد اتحادیه اروپا امسال حدود هشت درصد کوچک می شود و در نتیجه برای اینکه به مصرف کنندگان و شهروندان اطمینان دهیم اقتصاد مجددا احیا خواهد شد، وضعیت بازار کار اهمیت زیادی دارد و نباید اجازه داد تا نرخ بیکاری اوج بگیرد.

لاگارد بر تعهد بانک مرکزی در کاستن از تبعات اقتصادی کرونا تاکید کرد و افزود: یک صندوق با اعتبار ۷۵۰ میلیارد یورو برای احیای اقتصاد اتحادیه اروپا ایجاد کردیم، نرخ بهره را کاهش دادیم و سیاست های انبساطی گسترده ای را اجرا کردیم که در طول تاریخ اتحادیه بی سابقه بوده است.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۵۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۲ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۶ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

بازارساز چینی به حضور پررنگ خود در بازار ارز ادامه می دهد و به نظر می رسد که حمایت قابل توجهی از یوان انجام می شود. طبق اعلام بانک مرکزی چین، این نهاد در یک هفته اخیر با هدف حفظ نقدینگی در سطوح معقول اقدام به تزریق ۲۳۰ میلیارد یوان ( ۳۳.۶۳ میلیارد دلار) نقدینگی به بازارهای مالی کرده است. بانک مرکزی چین هم چنین در حال خرید اوراق قرضه بانک های این کشور است تا توان وام دهی آن ها را بیشتر کند.

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۴۶ درصد کاهش به ۱۰۵.۶۵۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۷۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۸۳۱ یوان چین اعلام شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.