انتشار کتاب جدید نویسنده‌ی هری پاتر جنجال به پا کرد

۱۵ سپتامبر خبر انتشار کتاب جدید جی کی رولینگ، نویسنده‌ی مجموعه کتاب‌های پرفروش هری پاتر منتشر شد. اثر جدید رولینگ «خون پردردسر» (Troubled Blood) نام دارد که تنها پس از چند ساعت از اخبار انتشارش جنجال به پا کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از روزیاتو، پس از آنکه مشخص شد شخصیت منفی این کتاب ۹۰۰ صحفه‌ای یک قاتل سریالی مرد است که برای کشتن قربانیانش لباس‌های زنانه می‌پوشد اعتراض‌ها آغاز شد. کتاب Troubled Blood که رولینگ آن را با نام مستعار رابرت گالبریث نوشته است به تلاش‌های کارآگاهی به نام کورموران استرایک می‌پردازد. این کارآگاه برای حل پرونده‌ی مفقود شدن مارگو بامبورو که یک شخصیت سیاسی برجسته است در تکاپو است؛ او معتقد است که قاتل این پرونده، دنیس کرید است که با لقب قاتل سریالی زنانه‌پوش شناخته می‌شود. زیرا او با پوشیدن لباس‌های زنانه قربانیان خود را به قتل می‌رساند.

بررسی‌های اولیه‌ی این کتاب توسط منتقدان باعث شده برخی به این باور برسند؛ جی کی رولینگ به مخاطب این مطلب را القا می‌کند که هرگز به مردی که لباس‌های مبدل می‌پوشد اعتماد نکنید و این همان چیزی است که باعث اعتراض جامعه‌ی ترنس‌ها شده است. به نظر می‌رسد که صحبت‌های قبلی خانم رولینگ درباره‌ی جامعه‌ی ترنس‌ها و رویکرد او نسبت به زنان، در ترکیب با شخصیت اصلی کتاب جدیدش باعث این اعتراض‌ها شده است.

رولینگ در ماه ژوئن گذشته، یک مقاله‌ی آنلاین را با عنوان افرادی که عادت ماهیانه دارند را مسخره کرده بود، زیرا او عقیده داشت که به جای کلمه‌ی «افراد» باید از لغت «زنان» استفاده می‌شد. بعد از این ماجرا بود که کمپینی توییتری علیه جی کی رولینگ شکل گرفت. در ادامه رولینگ بیانیه‌ای طولانی منتشر کرد و در آن مدعی شد که در بیست و چند سالگی مورد تجاوز قرار گرفته و هنوز هم زخم‌های خشونت خانگی در اولین ازدواجش را حس می‌کند.

جی کی رولینگ چطور به نویسنده‌ای جهانی تبدیل شد؟

جوآن رولینگ، نویسنده‌ی مشهور انگلیسی، متولد ۳۱ ژوئیه ۱۹۶۵ است که با نام‌های هنری جی. کی. رولینگ و رابرت گالبریث شناخته می‌شود. پدرش مهندس و مادرش تکنسین بود. خانواده‌ی او وضع مالی خوبی داشتند. جوآن از سنین کودکی کتاب خواندن را شروع کرد. رولینگ عمده شهرتش را مدیون مجموعه داستان‌های هری پاتر است. سال ۱۹۹۰ بود که اولین ایده‌ی داستان هری پاتر به ذهن رولینگ رسید. طبق گفته‌های رولینگ او زمانی که در یک سفر طولانی که با قطار داشت فکر نوشتن هری پاتر به ذهنش رسید و در همان‌جا شخصیت‌های این داستان را در ذهنش ساخت. مجموعه کتاب‌های هری پاتر از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ ادبیات هستند که به ۶۵ زبان و به‌ طور تقریبی در ۴۵۰ میلیون نسخه منتشر شده‌‌اند.

در سال ۲۰۰۷ فهرست ثروتمندان ساندی تایمز میزان ثروت رولینگ را به ۴۵۴ میلیون پوند (۱٫۰۷ میلیارد دلار) تخمین زد و در بین پولدارترین زنان انگلیس رولینگ را در رده‌ی ۱۳ جدول قرار داد. همچنین مجله‌ی فوربز؛ رولینگ را در رده‌ی چهل و هشتمین شخصیت معروف در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد. در سال ۲۰۱۴ جایزه‌ی ادبیات داستانی زنان، رولینگ را پس از هارپر لی، مارگارت اتوود و شارلوت برونته در جایگاه چهارم بیست نویسنده‌ی زنی که بیشترین تأثیر را بر روی خوانندگان خود گذاشته‌اند قرار داد.

رولینگ در سال ۱۹۹۲ با یک روزنامه‌نگار پرتغالی به نام ژورگه آرانتس آشنا شد و کمی بعد از آشنایی با او ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دختری به نام جسیکا است. پس از ازدواج، جوآن فهمید ژورگه مرد رویاهایش نبوده است. خشونت‌های شوهرش باعث افسردگی و سرانجام جدایی رولینگ از او در سال ۱۹۹۳ شد. این طلاق باعث احساس سرشکستگی و افسردگی در او شد که منجر به از دست دادن شغلش شد.

مدتی پس ‌از این جدایی او به همراه دخترش کوچکش به ادینبرو اسکاتلند مهاجرت کرد. او به‌ قدری تحت ‌فشار بود که چندین بار دست به خودکشی زد؛ اما هر بار خودکشی‌هایش ناموفق بود. وضعیت روحی او بسیار وخیم بود؛ به همین دلیل مدتی در درمانگاه افسردگی بستری بود. شغلی نداشت و با مستمری ناچیز دولت زندگی‌اش را می‌گذراند. جوآن تصمیم گرفت روی نوشتن تمرکز کند تا از بیکاری کلافه نشود و در یک روز کاملا معمولی و به طور اتفاقی در قطار ایده‌ی اولیه هری پاتر به ذهنش رسید. ایده‌ای که بعدها تبدیل به مجموعه کتاب‌های هری پاتر شد و زندگی او را دگرگون کرد.

خلأ موقت

کتاب خلأ موقت (The Casual Vacancy) اثری تفکربرانگیز، غافلگیرکننده و با طنزی سیاه است که به‌عنوان اولین رمان جی کی رولینگ برای بزرگسالان شناخته می‌شود. این رمان در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۲ منتشر شد. خلأ موقت همچنین اولین تجربه‌ی رولینگ در ژانری غیر فانتزی است.

این کتاب داستانی کاملا سیاسی و رئالیستی دارد و برخلاف کارهای قبلی رولینگ خبری از سوژه‌های فانتزی و سورئالیستی نیست. با این حال نشانه‌ها و ردپای رولینگ در داستان کاملا مشهود است. ترجمه‌ی این کتاب هم به زبان فارسی همچون کتاب‌های هری پاتر بر عهده‌ی مترجم رسمی خانم رولینگ یعنی ویدا اسلامیه بوده ‌است.

پگفورد شهری در ظاهر، آرام و بی سر و صدا با میدانی سنگ فرش شده و صومعه‌ای بسیار کهن است، اما در زیر این ظاهر زیبا و آرام، جنگی بزرگ برپاست. به‌خصوص بعد از مرگ ناگهانی بری فربرادر در چهل سالگی. ثروتمندان با فقیران، نوجوانان با والدین، زنان با شوهران، معلمان با شاگردان و تقریبا همه‌ی ساکنین این محله در حال جنگ هستند و حالا جای خالی بری در شورای این شهر باعث شعله‌ور شدن آتش بزرگترین جنگ تاریخ پگفورد می‌شود. چه کسی توانایی برنده شدن در انتخاباتی آکنده از تعصب، تزویر و افشاگری‌های غیرمنتظره را دارد؟

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.