رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

خیابانی به نام استاد شجریان می شود؟

یکی از مواردی که در رابطه با نام محمد‌رضا شجریان هنوز مسکوت مانده، دو مصوبه شورای شهر تهران و مشهد در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در ارتباط با نام‌گذاری دو خیابان به نام این استاد آواز و هنر ایرانی است که شاید با صحبت‌های روز گذشته سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، گره از این مشکل نیز به‌زودی باز شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از آرمان ملی، درگذشت استاد محمدرضا شجریان، بهانه‌ای شد تا بار دیگر نام و عکس‌های او بعد از ۱۱ سال، بر سردر کوچه‌ها و خیابان‌های پایتخت و زادگاهش مشهد نقش ببندد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بعد از انتخابات سال ۸۸ و حواشی آن، انتشار عکس‌ها، صدا و تصویر او در رسانه‌های رسمی داخلی همچون صدا‌و‌سیما ممنوع بود. بدون‌تردید تا انتخابات دولت دوازدهم و ثبت ملی مناجات «ربنا» – با پیگیری‌های رئیس‌جمهور- و البته شنیده شدن یکی از آوازهای استاد شجریان در خودروی روحانی که برای حضور در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی در سال ۹۶ در حرکت بود، تابوی ممنوعیت نام محمدرضا شجریان را شکست.

در یکی از روزنامه‌های دولتی، حتی به‌کار بردن نام «شجریان» در مطالب و گزارش‌ها ممنوع بود. با این حال یکی از مواردی که در رابطه با نام محمد‌رضا شجریان هنوز مسکوت مانده، دو مصوبه شورای شهر تهران و مشهد در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در ارتباط با نام‌گذاری دو خیابان به نام این استاد آواز و هنر ایرانی است که شاید با صحبت‌های روز گذشته سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، گره از این مشکل نیز به‌زودی باز شود.

در شرایطی که چندی پیش و با وخامت سلامت جسمانی استاد شجریان، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در یک رویا‌پردازی، عکس او را بر بیلبوردهای شهر تهران نقش بسته بودند، حجت نظری، عضو شورای شهر تهران از اکران تصاویر استاد شجریان در فضاهای شهری پایتخت خبر داد و گفت: «در پیگیری‌ای که از سازمان زیباسازی شهرداری تهران انجام دادم، بنا شد تا تصاویر استاد شجریان روی بیلبوردها و فضاهای شهری پایتخت نصب شود. البته من هم مانند میلیون‌ها نفر از مردم ایران دلم می‌خواست در زمان حیات استاد و برای دعوت به کنسرت ایشان این بیلبوردها را در فضاهای شهری ببینم اما افسوس که نشد.

به گفته نظری، اقدامات مربوط به جانمایی این تصاویر انجام شده و پس از چاپ به‌زودی در سراسر شهر نصب خواهد شد». اواخر سال ۹۷ بود که طرح نام‌گذاری خیابانی به‌نام استاد شجریان توسط تعدادی از اعضای شورای شهر مشهد امضا و پیشنهاد شد.

سید‌مسعود ریاضی عضو شورای شهر مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد با این طرح مخالفت شود، گفت: مشکلی در رابطه با تصویب این طرح وجود ندارد. اگر طرح به تصویب شورا برسد، شهرداری موظف است خیابانی را به‌نام این استاد فرهیخته نام‌گذاری کند. امیدواریم در رابطه با این نام‌گذاری از سوی برخی خرده گرفته نشود؛ همانطور که تاکنون در این رابطه مشکلی پیش نیامده است. امیدواریم پس از تعطیلات نوروزی (سال ۹۸) طرح آن در کمیسیون فرهنگی به صحن علنی مجلس رفته و تصویب شود». اما بعد از گذشته یک سال و نیم این اتفاق رخ نداد. در اقدامی مشابه و در روز ۲۷ فروردین ۹۸ اعضای شورای شهر تهران با نام‌گذاری خیابانی به نام «محمد‌رضا شجریان» موافقت کردند و این پیشنهادات با ۱۵ رای موافق و بدون مخالف تصویب شد، اما نام‌گذاری این خیابان نیز مانند مشهد، مسکوت ماند.

حواشی نام‌گذاری خیابان شجریان

یکم مهر امسال و همزمان با روز تولد ۸۰ سالگی استاد شجریان، برخی کانال‌های تلگرامی نامه‌ای با مهر و امضای محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران منتشر کردند که در آن از حناچی شهردار تهران خواسته شده بود از نام‌گذاری خیابانی به نام استاد شجریان خودداری شود!. اما محسن هاشمی، خیلی زود در مورد این حواشی واکنش نشان داد و پیرامون انتشار این نامه گفت: «این موضوع بسیار قدیمی است و برای یک‌ونیم سال قبل است و از آنجایی که هدف این کار روشنگری نبود و افراد سعی در تخریب داشتند تصمیم گرفته شد که سخنگوی شورای شهر در این خصوص توضیحاتی ارائه کنند؛ اما من نمی‌گویم موضوع منتفی است، بلکه از شهردار می‌خواهیم در راستای اجرای هرچه بهتر این مصوبه مدتی صبر کند و جای نگرانی هم نیست.»

پس از اظهار‌نظرهای هاشمی، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران درباره نامه منتشر شده پیرامون عدم‌نام‌گذاری خیابانی به نام استاد شجریان از سوی رئیس شورای شهر تهران گفت: برداشت رایج چنین شکل گرفته است که چون آقای هاشمی برای شهردار نوشته‌اند نام‌گذاری به نام استاد شجریان تا اطلاع ثانوی انجام نشود، پس نصب تابلو و نام‌گذاری معلق و متوقف مانده است. در صورتی که ماجرا برعکس است.

حقیقت ماجرا این است که با توجه به اینکه بنا به ملاحظات و مصالحی، این نام‌گذاری نمی‌توانست انجام شود، آقای هاشمی با شهردار مکاتبه کردند تا بار حقوقی مسئولیت عدم‌اجرای این مصوبه به گردن شهرداری نیفتد. در حقیقت این نامه در شرایطی نوشته شد که اولا همه اعضای شورا و ثانیا شهردار محترم دریافته بودند بنا به مصالح و ملاحظاتی این نام‌گذاری نمی‌تواند انجام بگیرد. اعطا تاکید کرد: حتی ممکن است این نامه به درخواست شهرداری نوشته شده باشد تا وقتی مصوبه‌ای به دلایلی قابل اجرا نیست، خود شورا به آنها بگوید تا اطلاع ثانوی این مصوبه را اجرا نکنید.

امیدواریم مشکلات برطرف شود

همچنین آرمان به نقل از یک عضو شورای شهر نوشت: «ان‌شاءا… با وجود اینکه صدا و سیما چهره استاد را بعد از سال‌ها پخش کرده و قرار است نام استاد روی بیلبوردهای شهر تهران نقش ببندد، امیدواریم به‌زودی مشکلات نام‌گذاری خیابانی به نام ایشان و اجرای مصوبه سال ۹۸ شورای شهر، برطرف شود، چون این موضوع خواسته مردم است.»

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.