ماجرای ایمیل های هیلاری می تواند دموکرات ها را شکست دهد؟

بار دیگر موضوع استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی خود برای امور کاری در زمانی که وزیر خارجه بود، مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرآنلاین، هیلاری کلینتون باز هم با ماجرای قدیمی ایمیل هایش برای دموکرات ها مشکل ساز شد. دونالد ترامپ که حالا وضعیت چندان مناسبی در نظرسنجی ها ندارد و از بایدن عقب افتاده، دست به هر کاری برای بازگرداندن محبوبیت خود می زند و حالا به دنبال پرونده ای رفته که قبلا هم در سال ۲۰۱۶ توانسته بود او را از اتهاماتی که علیهش مطرح بود نجات داده و انگشت اتهامات را به سوی رقیبش ببرد.

برای او همه دموکرات ها در یک صف قرار دارند و بی آبرویی دوباره برای هیلاری می تواند به قیمت کاهش آرای بایدن تمام شود. اما ماجرای این ایمیل های تازه که به تازگی مورد توجه قرار گرفته چه بود؟

دروغ یا بزرگ نمایی؟

هرچند بحث ایمیل های هیلاری کلینتون از سال ۲۰۱۶ مطرح شد، اما این موضوع در بین اسناد محرمانه قرار گرفت. حالا به نظر می رسد که دولت ترامپ مایل است تا از این ایمیل ها به عنوان یک سند علیه دموکرات ها استفاده کند. پمپئو وزیرخارجه ایالات متحده اصرار دارد که متن این ایمیل ها موارد خاصی را شامل می شوند و می خواهد که ذهن رای دهندگان آمریکایی را به این سو ببرد که کاسه ای زیر نیم کاسه هیلاری؛ در زمانی که او وزیرخارجه دولت اوباما بود، وجود داشته است. اما واقعیت این است که هنوز متنی از ایمیل ها منتشر نشده است.

اصل ماجرا از این قرار بود که مایک پمپئو در گفتگویی با شبکه فاکس نیوز گفت که تلاش می کند تا قبل از انتخابات ایمیل های هیلاری کلینتون را منتشر کند. ترامپ هم هفته پیش در توئیتر خود اعلام کرد: من به طور کامل خروج از طبقه بندی محرمانه را از همه اسناد مربوط به بزرگترین جرم سیاسی در تاریخ آمریکا یعنی فریب روسیه را مجاز می‌شمارم. او افزود: به همین ترتیب ، مجوز رسوایی ایمیل هیلاری کلینتون را صادر می‌کنم. بدون هیچ ویرایشی!

روز دوشنبه اما در میان برخی توئیت های عربی و فارسی، عده ای مدعی بودند که در اسناد منتشر شده از هیلاری کلینتون، مواردی در مورد همکاری اوباما و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ذکر شده. آنها حتی مدعی شدند که داعش با همکاری تهران و واشنگتن ساخته شده است. این ادعاها در حالی دست به دست می شد که هیچ رسانه انگلیسی زبانی چنین متنی را منتشر نکرده بود و شبکه های آمریکایی هم چنین ادعایی نداشتند. ساعتی بعد مشخص شد که آنچه در توئیتر به وسیله اکانت های بی نام و نشان منتشر شده بود، ادعایی دروغ بود و اساسا هنوز هیچ بخشی از ایمیل های هیلاری کلینتون از دسته بندی محرمانه خارج نشده است.

حتی فارین پالیسی در همان روز که اکانت های توئیتری در مورد مضمون ایمیل ها چانه زنی می کردند، نوشته بود که هنوز متن هیچ کدام از ایمیل ها مشخص نشده و اصلا معلوم نیست که چه میزان از این ایمیل ها بتواند منتشر شود.

چرا ایمیل های هیلاری همیشه حاشیه ساز است؟

در رقابت انتخاباتی در سال ۲۰۱۶، افشای یک سند از عملکرد غیرقانونی هیلاری کلینتون او را به دام انداخت. مشخص شده بود که وزیرخارجه دولت اوباما تا سال ۲۰۱۲، به جای اینکه از ایمیل های رسمی وزارت خارجه استفاده کند، برای ارتباطات رسمی دولتی، از ایمیل شخصی اش استفاده می کرده است. این موضوع تبدیل به یک رسوایی بزرگ برای کاندیدای دموکرات ها شد و برخی معتقدند که اگر این اتفاق نمی افتاد، شانس هیلاری کلینتون برای ریاست جمهوری بالاتر می رفت.

اف بی آی بلافاصله به محتوای این ایمیل ها حساسیت پیدا کرد و با بررسی ایمیل ها، آنها را به ۱۰۰ ایمیل حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده از جمله ۶۵ ایمیل «مخفی» و ۲۲ مورد «فوق محرمانه» تقسیم کرد. کنگره آن زمان گفت که به دلیل امکان نشت موضوعات حیاتی، رفتار کلینتون غیرقانونی بوده است. مدیر اف بی آی اما بعد از بررسی ها اعلام کرد که هرچند کاندیدای مورد نظر دموکرات ها، بی احتیاطی بسیار زیادی انجام داده، اما مرتکب جرمی نشده است.

با این حال دونالد ترامپ از این اشتباه هیلاری کلینتون نهایت استفاده را برد و در مناظره های انتخاباتی و رقابت ها حتی لحظه ای را هم برای اینکه به این موضوع اشاره کند از دست نداد. در همین وضعیت، تنها چند روز قبل از انتخابات اف بی آی یک بار دیگر موضوع تحقیقات را گشود اما باز هم نتیجه همان قبلی باقی ماند. با این حال این بازگشایی دوباره اتهامات، هیلاری کلینتون را در موضع ضعف قرار داد و آرای شناور را به سوی دونالد ترامپ برد چرا که باعث شده بود اعتماد عمومی از او و درایتش سلب شود.

شیطنت ترامپ

ترامپ دوست داشت که می توانست علیه جو بایدن پرونده ای را باز کند. اما ویلیام بار دادستان کل آمریکا در برابر این موضوع مقاومت کرد. همین مسئله باعث شد تا رئیس جمهور آمریکا باز هم به سراغ پرونده کهنه هیلاری برود. به همین دلیل از پمپئو به عنوان کسی که حالا سکان دار وزارت خارجه آمریکاست استفاده کرد و ماجرای ایمیل ها را دوباره پیش کشید. پمپئو به فاکس گفت که اطلاعات زیادی وجود دارد که آمریکایی ها باید از آن مطلع شوند اما از کم و کیف آنها خبری نداد.

ناظران معتقدند که محتوای این ایمیل ها هر چه که باشد، نمی تواند جامعه آمریکا را تکان دهد. از زمان فرستاده شدن آنها نزدیک به یک دهه گذشته است و حالا بسیاری از موارد، دیگر اهمیت قبل را ندارند. برخی دیگر معتقدند که عملا دست ترامپ و پمپئو خالی است و آنها طبق معمول در حال بلوف زدن هستند. چرا که این ایمیل ها پیش از این بررسی شده و به نظر نمی رسد که سندی در آن یافت شود که بتواند دموکرات ها را به دام بیندازد.

اما ترامپ خاطره خوشی از افشای ایمیل ها دارد. او در سال ۲۰۱۶، در حالی که به نظر می رسید شانس زیادی برای انتخاب شدن ندارد، با رو شدن این ایمیل ها دست بالا را به دست آورد و هیلاری کلینتون با سابقه طولانی در سیاست ورزی به بی دقتی و سهل انگاری و حتی انجام اعمال فرا قانونی متهم شد. این اتهامات بر ذهن رای دهندگان تاثیر منفی زیادی گذاشت و سرانجام در کمال ناباوری، ترامپ به کاخ سفید رفت.

ترامپ حالا تصور می کند که به راه انداختن چنین جوی بار دیگر می تواند به کاخ سفید برود. اما به نظر می رسد که او در سه هفته باقی مانده می خواهد به هر چیزی چنگ بزند تا مجبور به ترک مقام خود نباشد و در این مسیر مسئله ایمیل های هیلاری کلینتون را در شرایطی پیش کشیده که احتمالا امید خود را برای برد دوباره از دست داده است. به اعتقاد کارشناسان او نمی تواند از این برگ استفاده زیادی کند. کلینتون دیگر نامزد دموکرات ها نیست و متهم کردن دوباره او نمی تواند برای جامعه آمریکا تکان دهنده باشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.