رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید» مهرماه چه طرح‌هایی را ثبت کرد؟

کاروان پنجشنبه‌های افتتاح و پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید» در مهر ماه ۹۹، افتتاح و بهره برداری از حدود ۳۳ هزار و ۷۰۰ طرح‌ در حوزه‌های گردشگری، ورزش و جوانان، علمی و فناوری، توسعه و عمران روستایی و عشایری و نوسازی و بازسازی در مناطق سیل‌زده را ثبت کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، با آغاز نیمه دوم سال و فرارسیدن مهرماه، کاروان پنجشنبه‌های افتتاح به تعداد دیگری از استان‌ها رسید. در شرایطی که کرونا در تازه‌ترین موج خود بخش اعظم کشور را درگیر کرده و فشار تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان ادامه دارد، دولت تدبیر و امید طبق وعده و برنامه خود، گام به گام و هفته به هفته طرح‌های ملی و زیربنایی در حوزه مختلف را افتتاح می‌کند.

از اواخر فروردین ۹۹ به طور معمول هر هفته، رییس جمهوری در ارتباط ویدیو کنفرانسی با استان‌های مختلف، طرح‌های متعددی را در قالب پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید» در بخش مسکن، نیرو، ارتباطات، صنعت و معدن و کشاورزی و نفت و گاز افتتاح کرده است. البته جدا از این برنامه ویدیو کنفرانسی که در ادامه برنامه‌های سفر کاروان دولت تدبیر و امید در ۷ سال گذشته برنامه‌ریزی شده است، وزیران و مسئولان دولتی، در تمام روزهای هفته طرح‌هایی را در سراسر کشور افتتاح و رونمایی، تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسانند. در نخستین ماه فصل پاییز، این کاروان بیش از ۳۳ هزار و ۷۰۰ طرح‌ در حوزه‌های گردشگری، ورزش و جوانان، علمی و فناوری، توسعه و عمران روستایی و عشایری و نوسازی و بازسازی در مناطق سیل‌زده را افتتاح و بهره برداری کرد.

۳ مهرماه / افتتاح ۴۲۲ طرح حوزه ورزش و جوانان و گردشگری

بیست‌وپنجمین هفته افتتاح طرح‌های ملی به حوزه ورزش و جوانان و گردشگری اختصاص داشت؛ رییس‌جمهوری هفته اول مهرماه و همزمان با آغاز هفته گردشگری، دستور بهره‌برداری از ۸۷ طرح در حوزه گردشگری و ۳۲۵ طرح در حوزه ورزش و جوانان را صادر کرد.

دوازده هتل، ۱۷ مجتمع گردشگری و اقامتی، ۲۳ واحد پذیرایی و سفره‌خانه سنتی، ۵ طرح تفریحی و سرگرمی و ۳۰ اقامتگاه بوم‌گردی با سرمایه‌گذاری ۱۰۶۸ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای یک هزار و ۷۴۶ نفر از جمله طرح‌های حوزه گردشگری بود که در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان رضوی، فارس، کرمانشاه، مازندران، گیلان، یزد و تهران با دستور روحانی افتتاح شد.

در این مراسم همچنین ۳۳۵ طرح در حوزه ورزش و ‌جوانان شامل سالن ورزشی سنندج، هتل ورزش گرگان، ۴ استادیوم ورزشی در شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، کازرون و ملایر و همچنین ۱۰۸ زمین ورزشی و ۲۲۰ خانه ورزش روستایی در سطح کشور افتتاح شد. این طرح‌ها و پروژه‌ها در حوزه وزارت ورزش و جوانان با سرمایه گذاری ۳۴۵ میلیارد تومان به مرحله افتتاح و بهره برداری رسیده است.

ورزش و گردشگری هم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، هم برای کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی برای نشاط و سلامت جوانان ما بسیار مهم است. ورزش و گردشگری دو پایه‌ای هستند که می‌توانند نشاط و سلامت را برای ما به ارمغان بیاورند.

بر اساس گزارش‌ها در ۷ سال گذشته دولت در زمینه ثبت آثار تاریخی، بازگرداندن اشیای تاریخی از کشورهای مختلف و موفقیت‌های بزرگ حقوقی در دادگاه‌های بین‌المللی و همچنین آماده کردن زمینه برای گردشگری داخلی و خارجی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است؛ در این مدت ساخت هتل ۵۰ درصد، تعداد تخت‌ هتل‌ها ۴۶ درصد رشد داشته است؛ علاوه بر این جذب گردشگر هم از ۴ میلیون به ۸ میلیون گردشگر رسیده است.

۱۰ مهر/ افتتاح ۴ طرح در حوزه علمی‌ و فناوری و کشاورزی

کاروان افتتاح‌های پنجشنبه در بیست و ششمین ایستگاه بهره برداری از طرح‌های بخش کشاورزی را در دستور کار داشت. برای اجرای این ۴ طرح که با حضور ویدئوکنفرانس رییس جمهوری به بهره برداری رسید، ۵۰۴ میلیارد تومان اعتبار صرف شده و با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۳۳۹ فرصت اشتغال پایدار مستقیم ایجاد خواهد شد.

در بیست و ششمین هفته بهره‌برداری از طرح‌های تولید فرآورده‌های مشتق از پلاسما در استان البرز، تولید واکسن سرطان دهانه رحم در استان تهران، تولید ماده اولیه دارویی سِرتِرالین در استان مرکزی و خط تولید بایوفسفات بایوران نیز از سوی وزارت جهادکشاورزی در استان البرز به طور رسمی با دستور رییس‌ جمهوری آغاز شد.

امنیت غذایی و بهداشتی، اولویت دولت تدبیر و امید

امنیت غذایی، دارویی و بهداشتی از جمله اولویت‌های دولت تدبیر و امید است و از ۷ سال گذشته دولت قدم‌های مهمی در این زمینه برداشته است. نباید فراموش کرد که برای حفظ و تکمیل امنیت غذایی و بهداشتی باید فرهنگ لازم در بخش تولید و مصرف در کشور شکل بگیرد تا محصولات با بهترین کیفیت تولید و به اندازه مصرف شود تا در نهایت ضایعات در این بخش‌ها کاهش یاید؛ این در حالی است که در بخش زنجیره غذایی بر اساس گزارش‌ها ۴۰ درصد مواد غذایی یا بخاطر بد مصرف کردن، یا تولید غیردقیق نسبت تلف و ضایع می‌شوند.

شرکت‌های دانش بنیان در توسعه محصولات غذایی و بهداشتی در این سال‌ها پیشتاز بوده‌اند؛ از ابتدای دولت تدبیر و امید در ۷ سال گذشته تلاش‌های بسیار خوبی برای ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است و تعداد این شرکت‌ها حدود ۱۰۰ برابر شده است؛ این شرکت‌ها می‌توانند کشور را در زمینه تولیدات بهداشتی و درمانی و غذایی مستغنی کنند. به طور مثال اکنون برای تولید دارو حدود یک میلیارد دلار واردات مواد اولیه داریم که به راحتی می‌توان نیمی از آن به ارزش حدود ۴۰۰ میلیون دلار محصول را در داخل تولید و نیاز به واردات را کاهش داد.

۱۴ مهر/ افتتاح ۳۳ هزار و ۲۶۲ طرح روستایی و عشایری

کاروان تدبیر و امید در بیست و هفتمین هفته بعلت تعطیلی روز پنج شنبه که مصادف با اربعین حسینی بود، ‌ روز دوشنبه افتتاح طرح‌ها را در دستور کار داشت. در این هفته ۶ هزار و ۷۵۰ طرح عمرانی، ۲۶هزار و ۵۱۲ طرح اشتغال روستایی و عشایری و ۷۲هزار و ۲۸۲ واحد مسکن روستایی در سراسر کشور با دستور رییس جمهوری افتتاح شد؛ برای اجرای این طرح‌ها ۱۳هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و برای ۸۶هزار و ۸۹۴ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

این طرح‌ها در حوزه فعالیت وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، نفت (گازرسانی)، نیرو (برق‌رسانی)، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشور (دهیاری‌ها و شهرداری‌ها)، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام(ره)، سازمان بسیج سازندگی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و صندوق کارآفرینی امید به بهره‌برداری رسید.

تکمیل زیرساخت‌های توسعه در مناطق روستایی

روستاییان به غیر از فعالیت در بخش‌های کشاورزی، زراعی، دامی، باغی در صنایع دستی، در سال‌های اخیر در زمینه گردشگری روستایی هم نقش بسیار ارزشمندی پیدا کردند. با توجه به ظرفیتهای موجود در مناطق روستایی دولت در این ۷ سال تلاش کرد روستاها به مراکز گردشگری تبدیل شود.

در حال حاضر ۱۰۰ درصد شهرهای کشور و بالای ۹۹ درصد دارای برق هستند و تقریبا تا پایان دولت دوازدهم ۱۰۰ درصد روستاهای کشور برق رسانی می‌شوند.

در زمینه آبرسانی به روستاها هر هفته ۳۵ روستا از آب سالمِ پایدار برخوردار می‌شوند. در جایگاه اعلام این خدمت بزرگ در سطح جهان هستیم، در آغاز دولت تدبیر وامید کمتر از یک میلیون نفر روستایی از آب سالمِ بهداشتی پایدار برخوردار بودند و به نزدیک ۱۰ میلیون نفر می‌رسد. در حال حاضر ۸ میلیون نفر دارای آب آشامیدنی پایدار و سالم هستند و یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دیگر تا پایان دولت انشاءالله از آب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

قبل از انقلاب تقریبا هیچ کدام از روستاهای کشور از گاز برخوردار نبودند؛ در حال حاضر علاوه بر خودکفایی در تولید گاز، حتی در فصل زمستان به کشورهای همسایه گاز صادر می شود و تقریبا بخش اعظم روستاهای کشور تحت پوشش گازرسانی قرار گرفته اند. قبل از دولت تدبیر و امید ۱۴ هزار روستا از گاز برخوردار بودند و اکنون در این دولت بیش از دو برابر این عدد به روستاها گازرسانی انجام گرفته، یعنی به ۳۲ هزار روستا گازرسانی شده است.

تا پایان دولت دوازدهم به تدریج همه روستاهای کشور به شبکه هوشمند ارتباطی متصل می‌شوند و نتایج خدمات دولت این خواهد بود که در سال ۱۴۰۰ روستاییان کشور دارای سلامت بیشتر، امکانات آموزشی بیشتر، رفاه بیشتر، بهداشت بهتر و رفت و آمد بهتر خواهند شد.

با اجرای طرح توسعه‌ای و زیرساختی و افزایش امکانات و خدمات در روستاها، مهاجرت به شهر کاهش و متوقف شده است و دولت در تلاش است قدم به قدم مهاجرت معکوس را اجرایی کرده و روستاها شرایطی پیدا کند که مردمی که از روستاها به شهرها آمدند، مجددا به روستاهای خود برگردند.

۲۱ مهر / افتتاح ۱۷ طرح ملی بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده فروردین ماه سال ۹۸

سیلاب فروردین ماه ۹۸ یکی از حوادث و چالش‌هایی تاریخی و بی نظیر در کشور بود و دولت در ۱۸ ماه گذشته جبران خسارات آن اقدامات گسترده‌ای انجام داد. بارش‌های شدید که از اواخر اسفند ۹۷ آغاز شد، در اوایل فروردین سال ۹۸ هم ادامه یافت و در نهایت منجر به وقوع سیلاب در ۲۵ استان شد این سیلاب تاریخی در مجموع ۳۵هزار میلیارد تومان خسارت به واحدهای مسکونی، اراضی کشاورزی، راه‌ها و پل‌ها و ابنیه در شهرها و روستاهای کشور وارد کرد.

بیست‌وهشتمین هفته هم به علت مصادف شدن سالروز رحلت پیامبر اکرم به جای روز پنجشنبه در روز دوشنبه برگزار شد، افتتاح طرح‌های ملی اجرای ۱۷ طرح بازسازی و نوسازی در مناطق سیل‌زده کشور در حوزه‌های وزارت جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن توسط رییس جمهوری به پایان رسید و بهره برداری از ۱۵۶ هزار و ۵۳۸ واحد مسکونی شهری و روستایی‌ بازسازی و نوسازی شده توسط دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در مناطق سیل‌زده فروردین۹۸، با دستور رییس جمهوری آغاز شد.

اجرای ۷۴۰هزار هکتار اراضی آبخیزداری و آبخوانداری، زه‌کشی سطحی ۵۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی، لایروبی ۹۳۵ رشته قنوات و بهسازی ۵هزار و ۷۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع، مرمت و ایمن‌سازی ۱۳۸ ایستگاه پمپاژ آب، مرمت و بازسازی ۷هزار و ۶۵۰کیلومتر ایل‌راه‌های عشایری و همچنین بهسازی، ایمن‌سازی و نگهداری و مرمت از ۹ هزار و ۲۶۰ کیلومتر راه‌های شریانی و روستایی و تعمیر و بازسازی ۷۵۲ ابینه و پل از دیگر طرح‌هایی است که در مناطق سیل‌زده در طول ۱۸ ماه گذشته عملیاتی شده است.

همزمان با اجرای این طرح‌ها در مناطق سیل‌زده، ۶۰هزار و ۶۰۶ فقره بسته کمک معیشتی، ۵هزار و ۳۰۰میلیارد تومان تسهیلات بانکی به سیل‌زدگان پرداخت و با تشکیل ۵۶۲ هزار پرونده، کمک‌های بلاعوض و غرامت به آسیب‌دیدگان‌ در این مناطق، اختصاص یافته است. برای اجرای این طرح‌ها ۶ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان از منابع عمومی و ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، جمعا ۱۵ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

افتتاح و بهره‌برداری هفتگی از طرح‌های بزرگ ملی نشان می‌دهد که کشور در مسیر تولید و توسعه حرکتی شتابان به خود گرفته و دولت با تمام توان برای تحقق وعده‌ها و برنامه‌های خود، استوار ایستاده است؛ نه فشار، نه تحریم و نه کرونا، هیچ کدام خللی در نظام خدمت‌رسانی به مردم در اقصی نقاط کشور و بروز، ظهور و تحقق «جهش تولید» ایجاد نکرده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.