رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

کرونا در چه حرارتی از بین می‌رود؟

دانشمندان اعلام کردند کووید ۱۹ به میزان زیادی در مقابل درجه حرارت محیط آسیب‌پذیر استاگرچه کووید ۱۹ نسبت به ویروس آنفلوآنزا روی سطوح مقاوم‌تر است، اما دانشمندان می‌گویند این ویروس مانند سایر ویروس‌های خانواده کرونا در مقابل افزایش دما بسیار آسیب‌پذیر است.

به گزارش اینتیتر به نقل از خراسان، یافته‌های محققان استرالیایی این موضوع را تایید می‌کند که ویروس کرونا در هوای سرد طول عمر بیشتری نسبت به هوای گرم دارد به همین دلیل هم در فصول سرد سال بر شدت شیوع و مرگبار بودن کرونا افزوده می‌شود.

واکنش کووید ۱۹ به دماهای مختلف

ویروس کووید ۱۹ در دمای ۶۵ درجه سانتی گراد به طور کامل نابود می‌شود. با این حال، در دمای کمتر از ۶۵ درجه هم در صورت مداومت این ویروس بسیار آسیب‌پذیر است و با گذشت زمان از بین می‌رود. دانشمندان می‌گویند در دمای ۵۰ تا ۵۵ درجه سانتی گراد طی ۲۰ دقیقه ویروس کرونا نابود می‌شود. همچنین با افزایش درجه حرارت به ۷۵ درجه سانتی گراد تنها در ۳ دقیقه تمام ویروس‌ها نابود می‌شوند.

برای استریلیزه کردن ماسک پزشکی ۹۵ N به وسیله گرما، باید حدود یک ساعت این ماسک‌ها را در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد قرار داد تا به طور کامل تمام ویروس‌های کرونا نابود شود.

نابودی کرونا در فرایند لباس شستن

بسیاری از ماشین‌های لباس شویی درجه حرارت ۷۰ درجه سانتی گراد را برای شست‌وشو ندارند.با این حال، نباید نگران باشید، چون ترکیب مواد شوینده و آب گرم می‌تواند به راحتی و به طور موثر ویروس کرونا را هنگام شست‌وشو به وسیله ماشین لباس شویی نابود کند. در شست‌وشوی دستی بهتر است مدتی لباس‌ها را در آب گرم و مواد شوینده غوطه‌ور کنید تا گرما بتواند به طور موثرتر ویروس را از بین ببرد.

برای شستن لباس‌های پارچه‌ای و حتی ماسک‌های قابل شست‌وشو رعایت موارد ذیل توصیه می‌شود:

۱- از گرم‌ترین آب ممکن که به پارچه لباس‌هایتان آسیب وارد نکند برای فرایند شست‌وشو بهره ببرید.

۲-از پودر‌های لباس شویی یا سفیدکننده‌های مناسب در روند شست‌وشو استفاده کنید. در صورت شستن لباس‌های سفید و روشن استفاده از سفیدکننده باعث نابودی قطعی کووید ۱۹ می‌شود.

۳-پس از آن که روند شست‌وشو با ماشین لباس شویی به پایان رسید، بلافاصله لباس‌ها را در خشک‌کن با درجه حرارت بالا قرار دهید تا روند نابودی ویروس به‌طور قطعی طی شود.

کسانی که به صورت دستی لباس‌های خود را می‌شویند بهتر است پس از شست‌وشوی کامل، لباس‌ها را در زیر نور مستقیم خورشید خشک کنند.

۴- تاکید می‌شود در روند شست‌وشوی لباس‌های آلوده حتماً دستکش به دست داشته باشید.

در غیر این صورت پس از قرار دادن لباس‌های آلوده در ماشین لباس شویی دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

استفاده از گرما برای نابودی ویروس کرونا

در مواد غذاییتحقیقات نشان داده است احتمال انتقال کووید ۱۹ از طریق مواد غذایی پخته شده بسیار ناچیز است.براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی مشاهده نشده است.

از این رو، نباید درباره خرید مواد غذایی و احتمال ابتلا به کرونا نگران باشید. با این حال، توصیه می‌شود چرخه پخت مواد غذایی به طور کامل طی شود. برای مثال گوشت و تخم مرغ را به طور کامل بپزید.

چه اقداماتی را نباید انجام داد؟

حمام آب داغ، دوش آب گرم، نشستن بلندمدت در سونای بخار یا خشک تاثیری در نابودی کرونا ندارد. مدتی در معرض هوای گرم قرار گرفتن مانند استفاده از سشوار هم به علت تولید نشدن گرمای لازم، تاثیری در نابودی کووید ۱۹ ندارد. قرار گرفتن زیاد در مقابل تابش نور خورشید به‌خاطر صدمات جدی که به بدن وارد می‌کند هم توصیه نمی‌شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.