رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

احمدرضا عابدزاده و شکستن همزمان ۱۰ استخوان!

زانوی احمدرضا عابدزاده، یکی از تغییر شکل یافته ترین اعضای بدن یک بازیکن حرفه ای در ایران است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ورزش سه، نزدیک به ۲۰ سال پیش نشریه تماشاگران با انتشار تصویری درشت از زانوی عابدزاده در ابتدای یکی از مسابقات ملی، شکل و قیافه عجیب این زانوی مصدوم را برای بار اول به وضوح به نمایش گذاشت؛ زانویی که انگار فاقد کشکک و اجزای طبیعی این عضو حیاطی این فوتبالیست بود.

احمدرضا عابدزاده که هم اینک و باوجود سن و سال بالا، یکی از آماده ترین و روی فرم ترین بدن ها در بین ورزشکاران ایرانی را دارد، در هفته گذشته زیر تیغ جراحی رفت، در حالی که به گفته پزشک او، دیگر راه رفتن هم برایش دشوار شده بود.

این جراحی قبل از هرچیز سوغات یک مصدومیت بسیار شدید در مسابقه ایران مقابل چین تایپه است که یکی از عجیب ترین مصدومیت های ملی فوتبال ایران را هم رقم زده است. ایران در مسابقه ای در مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ در شرایطی که تسلط کاملی بر حریف شرق آسیایی خود داشت، در یک صحنه با یک پاس عقب از سوی مدافعان مواجه شد که عابدزاده در شرایطی بدون مزاحم و در حالی که قصد ارسال و اصطلاحا دراپ این توپ را داشت، با حالتی که البته به چمن پر از پستی و بلندی آن روزهای آزادی هم مرتبط بود، سایه توپ را زد و به طرز عجیبی از ناحیه زانو و رباط صلیبی مصدوم شد؛ مصدومیتی که فوتبال ایران را مدت ها از حضورش محروم کرد.

این مصدومیت کلیدی ترین اتفاق ورزشی عابدزاده هم هست که راه او را از استقلال به سپاهان و سپس پرسپولیس کج کرد. او که تاکنون شش عمل جراحی روی هر دو زانویش انجام داده، برای بهبود نسبی این مصدومیت در نهایت با هزینه امیر عابدینی مدیرعامل پرسپولیس به آلمان رفت و در مقابل عمل اخلاقی انجام شده، پیراهن پرسپولیس را برتن کرد و تبدیل به محبوب ترین بازیکن فوتبال ایران شد. عابدزاده البته باوجود درخشش و بازگشت به تیم ملی، در تمام سال های حضور در تیم ملی با زانویش مدارا می‌کرد و در کنار تمرینات بدنی شخصی، در تمرینات گروهی سعی می‌کرد کمتر فشاری به این زانو وارد کند.

با این حال و در نهایت بعد از حضور در دو مسابقه تیم ملی در جام جهانی ۹۸، عابدزاده پیش از آغاز مسابقات جام ملت های آسیا ۲۰۰۰ اردوی تیم ملی را ترک کرد و این به معنای پایان دیدارهای ملی اش بود. کمی بعد هم او در یک اقدام عجیب توسط علی پروین از پرسپولیس کنار گذاشته شد تا در یک ماجرای طولانی و پس از رویارویی با اسطوره قرمزها، سر از سایپا دربیاورد و سپس برای همیشه از دنیای ورزش فاصله بگیرد.

زانوی عابدزاده و شکل عجیب و غریبش را می‌توان در یک کرسی دانشگاهی تدریس کرد؛ در درسی که می‌تواند عنوانش این باشد: «چگونه بدون زانو بدرخشیم!» برای این ستاره سابق تیم ملی که همچنان در مرکز توجهات هواداران است، آرزوی سلامتی و زندگی زیر فشار تمرینات می‌کنیم که این چیزی است که او بیشتر از هرچیزی به آن علاقه دارد.

 عمل ۱۵۰ دقیقه ای برای عابدزاده

دکتر سهراب کیهانی پزشک جراح احمدرضا عابدزاده در این خصوص به ایران ورزشی گفته است: «آقای عابدزاده به دلیل صدماتی که در دوران بازیگری و البته جراحی‌های بعد از آن دیده بود، یکسری استخوان‌های اضافه در زانوی خود داشت. این استخوان‌ها باعث تغییر شکل زانوی او هم شده و محدودیت‌های حرکتی برایش به وجود آورده بود. جراحی ایشان تقریباً شبیه جراحی آقای قلعه‌نویی بود که استخوان‌های اضافه از بدنش خارج شد.»

او با تشریح وضعیت اسطوره فوتبال ایران توضیح داده است: «خوشبختانه عمل جراحی آقای عابدزاده خوب بود و حدود دو ساعت تا دو ساعت و نیم طول کشید. فکر می‌کنم بیشتر از ۱۰ استخوان اضافه از زانوی او درآمد که این اتفاق در گذشته هم رخ داده بود. اگر اشتباه نکنم حدود هشت سال قبل هم استخوان‌هایی از زانوی عابدزاده در آوردیم و البته این استخوان‌های جدید نیز دوباره در زانوی او تشکیل شد. این اتفاق معمولاً برای برخی ورزشکاران حرفه‌ای و بر اثر آرتروز و ساییدگی رخ می‌دهد و باعث می‌شود چنین مشکلاتی برای‌شان پیش بیاید. این طیف از ورزشکاران مستعد آرتروز هستند اما احتمالاً عابدزاده برای مدتی با محدودیت‌های حرکتی مواجه نخواهد شد.»

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.