رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

بال عقب (Spoiler) چیست و چه کاربردی دارد؟

اسپویلر قطعه مهمی است که در اتومبیل‌های امروزی و اتومبیل‌های مسابقه‌ای، نقشی حیاتی را در سرعت‌های بالا بر عهده دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از تسنیم، شاید تابه‌حال نام اسپویلر یا براگیر را شنیده باشید. این قطعه نسبتا مهم در اتومبیل‌های روزمره و بسیار مهم در اتومبیل‌های مسابقه‌ای، نقشی حیاتی را در سرعت‌های بالا بر عهده دارد. وظیفه اصلی اسپویلر‌ها کنترل هوای اطراف اتومبیل، خصوصا عقب آن است. اسپویلر می‌تواند نیروی تولید شده در حرکت که باعث می‌شود اتومبیل از مسیر خود خارج شود، خنثی کند. در حقیقت اسپویلر از ایجاد هوای ناموزون در اطراف و یا عقب اتومبیل جلوگیری کرده و سبب می‌شود تا اتومبیل در سرعت‌های بالا هم در وضعیتی پایدار قرار بگیرد.

وقتی خودرو در سرعت‌های بالا حرکت می‌کند از جاده جدا می‌شود که علت این اتفاق حالت قسمت عقب و حرکت جریان هوا روی بدنه است؛ به همین دلیل برای رفع این مشکل و حفظ تعادل خودرو روی جاده لازم است که قطعه‌ای در آن وجود داشته باشد تا جریان هوا را به سمت پایین خودرو هدایت کند.

به قطعه‌ای که این عمل را انجام می‌دهد بال عقب و به نیروی که در اثر عملکرد آن به وجود می‌آید نیروی چسبندگی یا فورس داون گفته می‌شود.

این کار باعث می‌شود که قسمت عقب اتومبیل سبک نشود و در سرعت بالا و سر پیچ‌ها کنترل بهتری روی راندن خودرو وجود داشته باشد. علاوه بر این در اتومبیل‌های معمولی شهری نیز از اسپویلر یا بال عقب به عنوان نوعی قطعه تزئینی برای تیونینگ استفاده می‌شود.

اسپویلر قطعه ای است که وظیفه ی کاهش برآ را بر عهده دارد. حتما به بالا های هواپیما نگاه کردید ، انحنای قسمت بالای بال بیشتر از پایین بال می باشد این موضوع باعث می شود که هوایی که از روی بال حرکت می کند نسبت به هوایی که از زیر بال عبور می کند مسیر طولانی تری داشته باشد و برای جبران این موضوع باید سرعتش زیاد تر شود این افزایش سرعت، در بالای بال ها خلاء ایجاد می کند و هواپیما را از زمین بلند میکند.

گرچه نباید اسپویلر را با باله اشتباه گرفت، باله وسیله‌ای آیرودینامیکی است که تنها وظیفه آن ایجاد نیروی Down Force است. بگذارید برایتان یک مثال بزنم، باله عقب اتومبیل‌های فرمول ۱ هنگامی‌که DRS فعال می‌شود تبدیل به باله می‌گردند، اما در حالت معمول و بدون فعال بودن DRS نقش یک اسپویلر را بازی می‌کنند. اگر دقت کرده باشید وقتی DRS فعال می‌شود سرعت اتومبیل فرمول ۱ بسته به نوع آن ۲۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت افزایش می‌یابد.

مواد سازنده اسپویلر عموما ۴ دسته‌اند، پلاستیک ABS، فایبرگلاس، فیبرکربن و سیلیکون. بیشتر اسپویلر‌ها از پلاستیک ABS ساخته شده‌اند، چراکه قیمت و شکل مناسبی دارند. تنها اشکال این نوع از اسپویلر‌ها شکننده بودن آن است که بعد از مدتی ممکن است خودبه‌خود ترک بردارد. فایبرگلاس هم جنس خوبی دارد و هم می‌تواند به‌خوبی شکل بگیرد، اما تولید خود ماده فایبرگلاس هزینه‌بر است. سیلیکون هم به‌تازگی وارد این عرصه شده و به‌احتمال‌زیاد به سبب شکل‌پذیری عالی آن و طول عمر بیشتر می‌تواند رقیبی جدی در آینده برای پلاستیک ABS باشد. فیبر کربن هم دوست داران خودش را دارد ولی به دلیل قیمت بالا تنها می‌توان آن را در اتومبیل‌های سوپر اسپرت دید.

اسپویلر اگر نامناسب طراحی شود و یا اصلا وجود نداشته باشد، امکان دارد که اتومبیل تعادل کافی در سرعت‌ بالا نداشته باشد. اگر مایل به نصب یک اسپویلر هستید تنها به زیبایی آن و اسپرت شدن اتومبیل خود اتکا نکنید چرا که باید با داشتن طراحی خوب، بتواند اغتشاشات هوایی و نیروی پسا را کاهش دهد. همچنین در انتخاب اسپویلر نباید فکر کرد که هرچه بزرگ‌تر، بهتر! بلکه برعکس هرقدر اسپویلر کوچک‌تری استفاده کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. اگر قصد نصب کردن یک باله روی اتومبیل خود دارید، باید بدانید که چنین کاری فقط باید توسط متخصص آن صورت پذیرد چراکه کاری بسیار دقیق و مهم است و در صورت اشتباه نصب کردن، ممکن است نتیجه عکس بدهد و تنها باعث از بین رفتن لذت رانندگی و حتی خود اتومبیل شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.