موضع تازه و متفاوت چین درقبال ایران و برجام

اخیرا سخنگوی وزارت خارجه چین موضع تازه ای درباره مشکلات منطقه و ایران مطرح کرده است که شباهت‌هایی با موضع اروپا و آمریکا دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از فرارو، هوا چون‌یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود گفت: «شرایط حال حاضر توافق هسته‌ای بسیار حساس و پیچیده است. بدون توجه به چگونگی جلو رفتن شرایط، چین باور دارد که حفظ و اجرای برجام باید پیش‌شرط هرگونه راه حل سیاسی یا دیپلماتیکی برای مسئله هسته‌ای ایران باشد.»

او تاکید کرد “امیدواریم که همه آرامش خود را حفظ کرده و خویشتن‌داری از خود نشان دهند، برای حفظ برجام به اجماع برسند و به دنبال بازگشت فوری بدون شرط آمریکا به این توافق و همچنین تداوم پایبندیش – از جمله برداشتن تمامی تحریم‌ها – باشند.”

اما بخش بحث برانگیز موضع چین آنجا است که سخنگوی وزارت خارجه این کشور می گوید: “مشخصا برجام پاسخی برای تمام مشکلات امنیتی در منطقه نیست. چین پیشنهاد تثبیت صحن گفت‌وگوهای چندجانبه‌ای در خاورمیانه و ”خلیج” را به طرفین داده است تا نگرانی‌های خود را از طریق رایزنی حل کرده و به اجماعی جدید بر سر حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای برسند.”

ایران و چین برای یک توافق بلند مدت ۲۵ ساله در حال مذاکره هستند. مذاکره ای که در سطح ملی پیگری می شود و علی لاریجانی مدیریت آن را برعهده دارد.

اما چندی پیش مطرح شد که چین برای امضای این قرار داد خواستار حل و فصل مسائل منطقه ای ایران شده است. چین می خواهد ایران با کشورهای عرب منطقه به ویژه عربستان و امارات مشکلاتش را حل کند.

موضع جدید چین شباهت زیادی با موضع جدید آلمان دارد. اخیرا هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گفت: “برجام دیگر به کار نمی‌آید. باید با ایران به توافق گسترده‌تری برسیم که شامل برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و نقش منطقه‌ای ایران است.”

هایکو ماس، در مصاحبه با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل افزود: «ایران نباید موشک‌های بالستیک داشته باشد و باید رفتار منطقه‌ای‌اش را عوض کند. چون به ایران اعتمادی نیست باید توافق تغییر کند.»

هرچند که این موضع هایکوماس صراحت بیشتری نسبت به موضع چین دارد اما هر دو طرف به یک نگرانی اشاره می‌کنند. نگرانی که دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا و به ویژه جو بایدن و تیم او نیز به آن پرداخته‌اند.

بیان این نگرانی از جانب چین جالب توجه و قابل بررسی است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.