رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

به نیت آمریکا در روند صلح افغانستان مشکوک هستیم

معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور گفت وگو بامقامات افغانستان به کابل سفر کرده است، اعلام کرد در روند مذاکرات صلح افغانستان به حسن نیت آمریکا بصورت جدی مشکوک هستیم و اصلاً به آنها برای آوردن صلح با ثبات اعتماد نداریم.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، «سیدعباس عراقچی» گفت که تاریخ نشان داده است اقداماتی که آمریکایی‌ها تاکنون در جهان انجام داده‌اند، مملو از اشتباهات متعدد بوده و سو ء نیت‌های زیادی در آن وجود داشته و سیاست‌های خاصی پشت پرده آنها بوده است، یعنی کمتر جایی را می‌شود نام برد که دخالت آمریکا باعث خیر و صلاح آن کشورها شده باشد.

وی در باره خواسته طالبان و آمریکا برای آزادی هفت هزار زندانی دیگر این گروه گفت: این موضوعاتی است که به دولت افغانستان مربوط می‌شود. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران قصد دخالت در جزئیات توافقاتی که صورت می‌گیرد و یا چگونه اجرا شود را نداریم اما بطور کلی از روند صلحی که توسط افغان‌ها و دولت افغانستان مدیریت شود، از آن حمایت می‌کنیم.

معاون وزارت خارجه ایران افزود: ما در عین حال به نیات آمریکا در قبال روند صلح افغانستان شک داریم و به عملکرد آنها مشکوک هستیم که این موضوع را به دوستان خود در داخل افغانستان هم گفتیم.

وی تصریح کرد: هر کشوری که بتواند در روند صلح افغانستان کمک کند، باید از آن استقبال کرد اما در حسن نیت آمریکا تردید وجود دارد و لازم است که دوستان ما در افغانستان نسبت به این سیاست‌های پشت پرده آمریکا دقت داشته باشند و مراقبت لازم را بعمل بیاورند.

عراقچی اظهار داشت که ما بعنوان ایران فقط می‌توانیم توصیه کنیم که این روند در مسیر درستی حرکت کند و به جزئیات آن دخالت نکنیم.

وی در باره تعطیل شدن مذاکرات صلح برای حدود ۲۰ روز گفت: اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که آنها برای تعطیلات کریسمس این برنامه را تعطیل کردند تا به تعطیلات سال نو خود برسند.

معاون وزارت خارجه ایران افزود: از طرف دیگر طالبان یک واقعیت در صحنه سیاست افغانستان است و نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم و نادیده گرفتن آن یعنی جنگ و ادامه خون ریزی است.

وی گفت: باید راه حلی پیدا شود که طرف‌های افغانی به همراه گروه طالبان بتوانند با همدیگر صحبت کنند و به یک تصمیمی برسند که نتیجه دستاورد همه طرف‌ها باشد و همه طرف‌ها احساس برد برد کنند و نتیجه آن هم صلح باشد.

عراقچی اضافه کرد: در باره محل مذاکرات صلح باید گفت که در بهترین حالت مذاکرات باید در داخل افغانستان انجام شود و این موضوع را همه قبول دارند اما بعضی وقت‌ها یک واقعیت میدانی وجود دارد که نمی‌توانیم از آن بگذریم، اما جزئیات آن به دولت افغانستان مربوط می‌شود.

مذاکرات راهبردی تهران-کابل به مرحله پایانی خود نزدیک شده است

عراقچی در باره اهداف سفر خود به کابل هم گفت که سفر من به افغانستان در ادامه مذاکرات جامع راهبردی بین تهران و کابل است که الحمدالله به مرحله پایانی خود نزدیک شده است. این سند پنج قسمت دارد که چهار بخش آن قبلاً نهایی شده و قسمت پنجم آن باقی مانده بود و آن یک قسمت هم در مذاکراتی که ما در چند نوبت داشتیم، امروز به مراحل آخر خود رسیده است.

وی تصریح کرد: من خیلی امیدوار هستم که در جریان همین سفر بتوانیم آن‌را کامل کنیم و اگر نهایی شود، سند توسط رئیسان جمهوری دو کشور امضا خواهد شد و چشم انداز درازمدت روابط دو کشور را مشخص می‌کند.

عراقچی افزود: این سند اصولی را که بر روابط بین دو کشور باید حاکم باشد، تعیین می‌کند و چراغ راه روابط کابل و تهران در طول سال‌های آینده خواهد بود.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: سند راهبردی بین دو کشور به گونه‌ای تکمیل شده است که هردو طرف ایران و افغانستان احساس برد-برد دارند و خواسته‌های اصلی دو طرف رعایت شده و در عین حال به نفع هردو طرف است.

این مقام بلند پایه وزارت خارجه ایران افزود: قطعاً تا وقتی که دو طرف از نهایی شدن سند جامع ابراز رضایت نداشته باشند و به خواست خود نرسند، سند امضا نخواهد شد، اما حالا ما نزدیک به نقطه‌ای هستیم که دو طرف از آن راضی باشند.

راه آهن خواف-هرات موجب شکوفایی اقتصادی دو کشور خواهد شد

معاون سیاسی وزارت خارجه در ادامه گفت و گو اعلام کرد: ایران و افغانستان دو کشور همسایه هستند و روابط تاریخی و طولانی با ارتباطات مردمی بسیار گسترده‌ای دارند که باعث گردیده همکاری‌ها و روابط تجاری از گذشته‌های دور داشته باشند، حالا هم با گذشت هر سال رو به افزایش است.

عراقچی گفت: به هراندازه که دو کشور بر زیرساخت‌های تجارت و همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور توجه و کمک کنند، باعث رشد فوق العاده این همکاری خواهد شد.

این مقام ایرانی افزود: راه آهن خواف-هرات اولین خط آهنی است که دو کشور را بهم وصل کرده و بدون تردید باعث شکوفایی اقتصادی دو طرف مرز خواهد شد و روند تسهیل و تسریع انتقال کالای بازرگانی و مسافر را در پی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: با استفاده از این خط آهن قیمت کالاها کاهش خواهد یافت و برعکس صادارات دو کشور گسترش می‌یابد و حتماً این خط برکات زیادی برای دو ملت خواهد داشت که ما باید تلاش و سرمایه گذاری بیشتری برای توسعه زیر ساخت‌ها داشته باشیم و کمک کنیم به ارتباطات مطلوبی که بین دو کشور وجود دارد برسیم و همچنین آن‌را بیشتر گسترش دهیم.

عراقچی اضافه کرد: ما علاقه داریم که همکاری بیشتر داشته باشیم، تا ادامه خط آهن خواف-هرات به مقاصد دیگری در مرزهای شمال و جنوب افغانستان هم برسد، اما این احتیاج به سرمایه گذاری دارد.

وی افزود: ایران برای تأمین سرمایه به دلیل تحریم‌ها در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است و راه آهن خواف-هرات را علیرغم تحریم‌ها ساخت و این نشان می‌دهد که این تحریم‌ها بطور واقع تحریم‌هایی شکست خورده است.

این مقام ایرانی ابراز امیدواری کرد که دو کشور در آینده بتوانند قابلیت‌های خود را بکار گرفته و این خط آهن را امتداد دهند تا به مسیرهای دیگری در داخل افغانستان برسد و به سوی آسیای میانه هم برود.

مبارزه با تولید و توزیع مواد مخدر عزم بین المللی می‌خواهد

عراقچی در باره ادامه کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: کمک‌های کشورهای غربی که برای کاهش کشت و تولید مواد مخدر اعلام می‌کنند صورت گرفته و مقدار کمکی را که مدعی هستند انجام می‌دهند، به نظر من کفایت نمی کرده و کارآیی لازم را نداشته است.

وی گفت: نشانه‌های آن این است که تولید مواد مخدر بجای کاهش رو به افزایش بوده و به سطح بالایی رسیده و فکر می‌کنم که مبارزه با مواد مخدر عزم و اراده جدی بین المللی را می‌خواهد که هم در داخل افغانستان و همینطور از سوی کشورهای منطقه و در سطح بین المللی با این پدیده خطرناک باید بصورت جدی مقابله شود.

معاون وزارت خارجه ایران تأکید کرد: ما در ایران از تولید مواد مخدر در افغانستان آسیب‌های زیادی دیده ایم. هم از ورود مواد به داخل و بازارهای ایران و هم از انتقال آن از مسیر ایران به کشورهای دیگر که باعث شده گروه‌های تبهکار و قاچاقچیان این پروژه مشکلات زیادی را ایجاد کنند.

وی افزود: کشورهای اروپایی که مقصد این مواد است باید بیشتر به مسئولیت خود عمل کنند و برای جلوگیری از تولید و انتقال آن با دولت افغانستان همکاری کنند.

عراقچی در باره دست داشتن غرب در تولید و قاچاق مواد مخدر از افغانستان گفت: اطلاعاتی وجود دارد که باندهای مافیایی خارجی هم در تجارت مواد مخدر دخیل هستند، زیرا پول زیادی در این حوزه وجود دارد و این باعث می‌شود که افراد زیادی به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کنند. ماهم اطلاعاتی داریم که باندهای قاچاق خارجی متصل به باندهای موجود در افغانستان هستند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.