رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

سرما و یخبندان جمعیت قوها را در تالاب سرخرود افزایش داد

رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت که جمعیت قوهای فریادکش در تالاب سرخرود شهرستان محمود آباد در پی سرما و یخبندان چند روز گذشته سه برابر شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از روابط عمومی محیط زیست مازندران، کورس ربیعی جمعیت کنونی قوهای فریادکش در تالاب سرخرود را حدود ۲ هزار بال اعلام کرد و افزود که تا ۲ هفته پیش جمعیت این گونه پرنده مهاجر در منطقه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ بال بود.

وی با بیان اینکه قوها دارای الگوی مهاجرت منظم نیستند ، توضیح داد : سفر قوها به عرض های جغرافیایی پایین تر بستگی به سرمای شدید و میزان یخبندان در منطقه شمالگان بخصوص پهنه سیبری دارد و در صورت موج های سرمایشی شدیدتر می توان پیش بینی کرد که شمار حضور قوها در مازندران بیشتر از این تعداد خواهد شد.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست مازندران با اعلام این که سرمای شدیدتر از اواخر هفته گذشته در مازندران منجر به مهاجرت این پرندگان به عرض های جغرافیایی پایین تر نخواهد شد ، افزود : در واقع مازندران آخرین مقصد سفر این پرندگان زمستان گذران است.

وی گفت که در صورت تداوم شرایط سرما می توان انتظار داشت که مازندران تا اوایل بهمن ماه شاهد حضور بیشتر قوهای فریادکش و دیگر انواع قو خواهد بود و در صورت گرم شدن هوا نیز بازگشت آنها به شمالگان جلوتر خواهد افتاد.

او افزود : به منظور حفاظت موثر از قوها و جلوگیری از آسیب رسانی به این گونه های حمایت شده، برنامه تمرکز جمعیت با تغذیه کمکی همه ساله از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با همکاری انجمن ها و دوستداران حیات وحش انجام می شود.

ربیعی گفت : معمولا چند روز پس از مهاجرت قوها به تالاب، منابع غذایی محیط مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت عدم تغذیه کمکی، قوها ناچار به جا به جایی در آبگیرهای اطراف و دیگر شهرستان ها خواهند شد که این اتفاق می تواند آسیب رسانی و شکار غیر مجاز را در پی داشته باشد.

وی افزود : برای جلوگیری از جابه جایی قوها در آبگیرهای اطراف تالاب، غذا دهی به مدت حداقل ۲ ماه انجام می شود.

این مسئول گفت : در سال جاری با توجه به مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گله قوهای وحشی، متمرکز کردن گله قوها جهت کنترل و جلوگیری از انتشار ویروس به سایر مناطق و زیستگاه ها بیشتر مد نظر قرار گرفته است.

تالاب قوهای سرخرود همه ساله از آبان ماه لغایت اواخر بهمن ماه میزبان جمعیت زیادی از قوهای فریادکش است که برای زمستان گذرانی به این منطقه از تالاب بین المللی فریدونکنار مهاجرت می کنند.

قوها از مهم ترین پرندگان زمستان گذران و مهمان فصل سرمای مازندران هستند که از مجموع آنها حدود ۹۵ درصد مربوط به گونه های فریادکش است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.