رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در ایرانشهر عاری از بیماری آنفلوآنزا است

رییس اداره محیط زیست ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: زیستگاه‌های پرندگان مهاجر این شهرستان توسط محیط‌بانان محیط زیست رصد و پایش و فاقد هرگونه بیماری آنفلوآنزا تشخیص داده شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، محمد انور هاشمزهی روز پنجشنبه اظهارداشت: کارشناسان و محیط‌بان‌های سازمان محیط زیست ایرانشهر با همکاری مرکز بهداشت و دامپزشکی به پایش رودخانه‌های دائمی، آبگیرها و سدهای این شهرستان که هر ساله در فصول پاییز و زمستان مامن و میزبان پرندگان مهاجر است اقدام کردند.

وی با اشاره به انجام اقدامات پیشگیرانه، پایش و نظارت بر زیستگاه‌ها افزود: در همین راستا گشت مشترک شبکه دامپزشکی با اداره محیط زیست و مرکز بهداشت ایرانشهر از رودخانه دامن و سد سرایدان برای بررسی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام شد.

رییس اداره محیط زیست ایرانشهر تصریح کرد: تا پایان فصل مهاجرت و زمان حضور پرندگان مهاجر در این مناطق پایش‌ها طبق برنامه‌ریزی و هماهنگی همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: در بازدید و پایش‌های صورت گرفته در رودخانه‌ها و سدهای ایرانشهر علایم مشکوک و یا تلفات پرندگان وحشی مشاهده نشد.

هاشمزهی خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از انتقال آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان هیچ گونه مجوز شکاری در این فصل صادر نشده و به مردم توصیه می‌شود از شکار و صید پرنده‌های مهاجر پرهیز کنند.

وی بیان کرد: شهروندان ایرانشهری در صورت مشاهده هرگونه تلفات طیور اهلی و پرندگان وحشی موضوع را به نزدیک‌ترین اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

 همه ساله با آغاز فصل سرما، مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به سمت نواحی جنوب و گرمسیر کشور آغاز می‌شود که در مسیر مهاجرت، تعدادی از این پرندگان زمستان خود را در تالاب ها می‌گذرانند و تعدادی دیگر هم به مناطق گرم‌تر کشور سفر می‌کنند.

تغییرات اقلیمی آب و هوایی، میزان آب رودخانه‌ها و وجود تالاب های فصلی و آبگیرها در کشور باعث می‌شود تا هر سال هزاران قطعه پرنده مهاجر برای زمستان‌گذرانی، این تالاب‌ها را انتخاب کنند که این امر می‌تواند احتمال شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را افزایش دهد.

به دنبال این مهاجرت، موضوع شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کانون‌های تجمع پرندگان همه ساله به عنوان یکی از مسائل جدی مورد توجه صاحبان صنایع مرغداری قرار می‌گیرد، این بیماری سال گذشته خسارت سنگینی به صنعت مرغ‌داری به ویژه مرغداری صنعتی وارد کرده است

آنفلوانزای پرندگان یک بیماری ویروسی است که می تواند علاوه بر مرگ و میر پرندگان به انسان و برخی حیوانات نیز انتقال یابد.

ایرانشهر از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۳۳۷ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان قرار دارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.