رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۵ روش درمان خشکی چشم

خشکی چشم یک بیماری پیچیده است و نه تنها توسط آنچه می‌خوریم بلکه توسط محیط و فعالیت‌های ما مانند استفاده طولانی مدت از کامپیوتر یا تماشای تلویزیون نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از شفقنا، خشکی چشم ممکن است به دلیل انواع شرایط پزشکی از جمله: روماتیسم مفصلی، سندرم شوگرن، بیماری تیرویید و لوپوس ایجاد شود.

مصرف برخی از داروها مانند داروهای ادرار آور، مسدود کننده‌های بتا برای فشار خون بالا، آنتی هیستامین‌ها و داروهایی برای درمان اضطراب یا افسردگی نیز با خشکی چشم ارتباط دارد.

درمان خشکی چشم معمولاً شامل اشک مصنوعی بدون نسخه، یا یک پماد یا ژل چشم است. همچنین یک رطوبت ساز می‌تواند با افزودن رطوبت به محیط به شما کمک کند.

تحقیقات رژیم غذایی سالم را به سلامت کلی چشم گره زده است. دریافت ویتامین‌ها و مواد مغذی از طریق رژیم غذایی و ورزش به ویژه در بهبود خشکی چشم موثر واقع می‌شوند.

۱-اسیدهای چرب امگا ۳

بسیاری از پزشکان احساس می‌کنند که مکمل امگا ۳ به طور کلی بی خطر است و بسیاری از بیماران با استفاده از آن علائم خشکی چشم خود را بهبود می‌بخشند و آن را به عنوان یکی از توصیه شده‌ترین مکمل‌ها معرفی می‌کنند.

در سال ۲۰۱۸ ، یکی از بزرگ‌ترین مطالعات مورد حمایت NIH در مورد تأثیر اسیدهای چرب امگا ۳ بر روی خشکی چشم به این نتیجه رسید که بیمارانی که به مدت ۱۲ ماه ۳۰۰۰ میلی گرم امگا ۳ دریافت کرده اند، نتایج قابل توجهی در جهت بهبود خشکی چشم داشتند.

عوارض جانبی احتمالی روغن ماهی شامل افزایش خطر خونریزی و افزایش خطر سکته مغزی است. اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند به طور بالقوه با داروهای رقیق کننده خون، داروهای فشار خون و پیشگیری از بارداری تداخل داشته باشند.

ویتامین A

کمبود شدید ویتامین A می‌تواند باعث خشکی چشم شود که مکمل‌ها می‌توانند کمک کنند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) کمبود ویتامین A را یک مشکل بهداشت عمومی در سطح جهانی می‌داند. در آمریکایی‌ها دیده شده است که در برخی از بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک و برخی دیگر پس از جراحی کاهش وزن چاقی دیده می‌شود.

ویتامین A جز مهمی از مواد شیمیایی موجود در سلول‌های شبکیه است که مسئول بینایی هستند. در موارد خاص ممکن است یک پماد بدون نسخه ویتامین A مانند Vita Pos برای کاهش خشکی مستقیم روی چشم قرار گیرد.

با این حال، باید در مصرف بیش از حد ویتامین A محتاط باشید، زیرا ویتامین A در کبد ذخیره می‌شود و مقدار زیاد آن ممکن است سمیت کبدی ایجاد کند. ویتامین A بیش از حد نیز ممکن است منجر به افزایش فشار داخل جمجمه شود، که می‌تواند منجر به پاپیلما (تورم عصب بینایی) و کوری شود.

ویتامین B12

چندین مطالعه کمبود ویتامین B12 را در بیماران مبتلا به شرایطی که منجر به خشکی چشم می‌شود مرتبط می‌دانند.

از آنجا که ویتامین B12 فقط در غذاهای مشتق شده از حیوانات وجود دارد، گیاهخواران به مکمل‌های B12 احتیاج دارند – علائم و نشانه‌های کمبود B12 شامل کم خونی، زردی پوست، نوروپاتی بینایی، کندی شناختی و نوروپاتی محیطی است که منجر به ضعف یا بی حسی اندام‌ها می‌شود.

لوتئین

لوتئین ماده مغذی ضد التهابی است که به طور طبیعی در شبکیه و سبزیجات برگ سبز تیره مانند کلم پیچ و اسفناج یافت می‌شود. مطالعه ۲۰۱۵ توسط پزشکان تایوانی نشان داد که لوتئین ممکن است به کاهش التهاب در سلول‌های اپیتلیال قرنیه کمک کند، لایه ای که از جلوی چشم محافظت می‌کند و به کاهش علائم خشکی چشم کمک می‌کند.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان مهم است. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۲۰ در اسپانیا قطره‌های چشمی متشکل از اسید هیالورونیک، کوآنزیم Q10 و ویتامین E را در برابر اشک مصنوعی فرموله شده با مشتقات سدیم کارملوز سدیم در بیماران یائسه آزمایش کرد. این مطالعه نشان داد که دوز روزانه کمتری از قطره‌های حاوی ویتامین E رای دستیابی به مدیریت بهتر بیماری خشکی چشم است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.