رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۷۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در تالاب‌های گنبدکاووس سرشماری شدند

معاون اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس از سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در هشت زیستگاه طبیعی از جمله سه تالاب بین المللی “آلماگل، آجی گل و آلاگل” این شهرستان خبر داد و گفت: نتیجه کار شمارش حدود ۷۰ هزار قطعه انواع پرنده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، احمد احمدی اظهار داشت: باتوجه به اهمیت جایگاه پرندگان در تنوع زیستی، می‌طلبد به نحوه شایسته‌ از آنها حفاظت کرد که تحقق این امر نیازمند جمع آوری اطلاعات دقیق از وضعیت گونه‌های مختلف پرندگان با انجام برنامه‌های مدون سرشماری است.

وی افزود: استان گلستان دارای ۲۲ زیستگاه مهم برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است که هشت مورد از این زیستگاه‌ها شامل سه تالاب بین المللی “آلماگل، آلاگل و آجی گل”، دریاچه شور، آبندان‌های آب گشت، سد دانشمند، سد گلستان و آبندان‌های اینچه برون در شهرستان گنبدکاووس واقع است.

معاون اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس با بیان اینکه این زیستگاه‌ها میزبان جمعیت قابل توجهی از انواع گونه‌های پرندگان مهاجر است، اضافه کرد: هر ساله همزمان با سراسر جهان در کشورهای عضو کنوانسیون رامسر و سایر معاهده‌های بین المللی مرتبط، کار سرشماری پرندگان انجام می‌شود.

احمدی ادامه داد: امسال نیز همزمان با سراسر کشور در زیستگاه‌های استان گلستان از جمله گنبدکاووس عملیات سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی با همکاری کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستان از ۱۲ دی به مدت یک ماه انجام شد.

وی افزود: در سرشماری امسال حدود ۷۰ هزار قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی شامل گونه‌های مختلف “اردک‌ها (سرسبز، سرحنایی، مرمری، سرسفید، ارده‌ای، تاج‌دار و فیلوش)، پلیکان پا خاکستری، قوی گنگ، غاز خاکستری و پیشانی سفید، خوتکا، فلامینگو، چنگر، کاکایی و باکلان” شمارش شدند که در مقایسه با سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

معاون محیط زیست گنبدکاووس به درصد افزایش پرندگان مهاجر در سال جاری به سبب در دسترس نبودن اطلاعات دقیق اشاره نکرد اما افزایش سطح حفاظت محیط بانان در برخورد با متخلفان، صادر نشدن پروانه شکار و ارتقای آگاهی زیست محیطی شکارچیان و جوامع محلی را از جمله عوامل تاثیرگذار در افزایش جمعیت پرندگان مهاجر در زیستگاه‌های گنبدکاووس عنوان کرد.

احمدی گفت: از مجموع ۳۰۴ گونه پرنده که در گلستان شناسایی شده است ۱۰۷ گونه بومی استان، ۹۷ گونه زمستان گذران، ۸۱ گونه برای تولید مثل و ۱۹ گونه به طور اتفاقی دیده شدند.

وی افزود: مطابق آخرین فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، گونه اردک سرسفید در معرض انقراض و غاز پیشانی سفید، اردک مرمری و پلیکان پاخاکستری از گونه‌های آسیب پذیر در زیستگاه‌های گنبد هستند.

سه تالاب بین‌المللی واقع در ناحیه شمالی و مرزی گنبدکاووس با عمق تقریبی ۲ تا چهار متر در مجموع حدود سه هزار هکتار مساحت دارند که در این بین تالاب آلاگل حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، تالاب آلماگل حدود ۳۰۰ هکتار و تالاب آجی گل حدود ۲۵۰ هکتار وسعت دارند.

این سه تالاب گنبدکاووس در دوم فوریه ۱۹۷۱ میلادی برابر با ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ با حضور نمایندگانی از ۱۸ کشور در شهر رامسر استان مازندران و انعقاد معاهده‌ای جهانی که سال‌ها بعد به کنوانسیون رامسر مشهور شد، اهمیتی بین‌المللی یافتند.

شهرستان گنبدکاووس در شرق استان گلستان واقع است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.