تسلط دارک وب بر فضای وب

صفحاتی که کاربران اینترنت به راحتی و با مرورگر‌های ساده به آن دست پیدا می‌کنند فقط ۵ درصد از «وب» را تشکیل می‌دهد. ۹۵ درصد دیگر، دارک وب است که دسترسی به این بخش از وب به راحتی با مرورگر‌های ساده امکان پذیر نیست.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، اتفاقاتی در دارک وب رخ می‌دهد که شاید در دنیای واقعی هم فکر به آن‌ها لرزه به اندام کاربران بیاندازد، اما در دارک وب بسیار معمول است؛ کسانی هستند که از بودن در دارک وب و دیدن این فضا لذت می‌برند و حتی خرید و فروش نیز انجام می‌دهند.

دارک وب چیست؟

آیا چیزی درباره دارک وب می‌دانید؟ از اتفاقاتی که در این لایه ۹۵ درصدی وب می‌افتد خبر دارید؟

علی کیائی فر، کارشناس امنیت شبکه درباره دارک وب و اتفاقاتی که در آن در جریان است گفتگویی با ما انجام داده که در ادامه آن را مشاهده می‌کنید.

کیائی فر درباره اینکه دارک وب چیست، گفت: ” آنچه که کاربران عادی به عنوان «وب» می‌شناسند صفحاتی از اینترنت است که با یک مرورگر ساده می‌توان وارد آن‌ها شد و محتوای آن‌ها را طریق موتور‌های جستجو پیدا کرد. اما این بخش فقط ۵ درصد از «وب» را تشکیل می‌دهد که به آن اصطلاحا Surface Web گفته می‌شود. ۹۵ درصد «وب» به دارک وب و دیپ وب اختصاص دارد. دارک وب به بخشی از وب گفته می‌شود که با مرورگر‌های معمولی قابل دسترسی نیست. در دارک وب، هم هویت واقعی و IP بازدید کنندگان مخفی می‌شود و هم موقعیت فیزیکی وب سایت‌ها مخفی و رمزنگاری می‌شود. “

تفاوت بین دارک وب، دارک نت و دیپ وب

دارک وب، دیپ وب و دارک نت سه بخش از آن ۹۵ درصد دیگر تشکیل دهنده وب هستند که تفاوت‌هایی با هم دارند، کیائی فر درباره تفاوت این سه بخش گفت: دارک وب یا دارک نت مجموعه‌ای از وب سایت‌ها است که دسترسی به آن‌ها با ابزار‌هایی مانند TOR امکان پذیر است. این وب سایت‌ها بر روی کامپیوتر‌های مختلفی روی اینترنت بصورت ناشناس و پراکنده ذخیره شده‌اند و شناسایی صاحبان آن‌ها غیرممکن است.

وی ادامه داد: این بخش از وب هم چیزی در حدود ۵ درصد کل وب را تشکیل می‌دهد. ۹۰ درصد دیگر وب به دیپ وب اختصاص دارد. دیپ وب به آن بخش از اطلاعات وب سایت‌ها گفته می‌شود که توسط موتور‌های جستجو قابل دستیابی نیست. مثلا ایمیل‌های کاربران و یا محتوای موجود در نامه‌های یک سیستم اتوماسیون اداری یک سازمان هرگز توسط یک موتور جستجو قابل دستیابی نیست. دیپ وب به اطلاعات محرمانه و شخصی کاربران و سازمان‌ها روی وب اطلاق می‌شود که طبیعتا دسترسی به آن‌ها برای عموم فراهم نیست.

راه‌ ورود به دارک وب

شاید برای همه کسانی که یکبار نام دارک وب را شنیده باشند، این سوال پیش آمده باشد که از چه راهی می‌توان به دارک وب رفت، این کارشناس امنیت شبکه درباره راه ورود به قسمت تاریک وب توضیح داد و گفت: دارک وب دارای یک مرورگر متن باز است که برای استفاده در محیط دارک وب طراحی شده، این مرورگر امکان شناسایی، شنود و یا رهگیری کاربر را غیرممکن می‌کند و این امکان را به وجود می‌آورد تا کاربر بتواند به میلیون‌ها وب سایت مخفی شده و رمزنگاری شده به صورت ناشناس متصل شود.

وی افزود: در چنین شبکه‌ای نه IP کاربر قابل شناسایی است و نه IP سرور قابل تشخیص است. به همین دلیل این بستر به محل مناسبی برای کسب و کار‌های غیرقانونی تبدیل شده است. اگر کاربران نا آگاه بدون داشتن مطالعه کافی بخواهند وارد دارک نت شوند ممکن است در دام افراد تبهکار بیفتند؛ لذا به کاربران آماتور اینترنت توصیه می‌شود از ورود به دارک نت پرهیز کنند.

بیت کوین واحد پول دارک وب

با وجود اینکه دارک وب یک محیط مخفی است، اما همه اتفاقاتی که در این قسمت در جریان است، بار‌ها گفته شده و کاربران اطلاعاتی درباره آن دارند، کیائی فر در این باره عنوان کرد: شما در «وب» می‌توانید از طریق یک مرورگر ساده به سوپرمارکت محل متصل شوید و اقلامی را سفارش دهید و از طریق شبکه بانکی هزینه آن را پرداخت کرده و اجناس را در منزل تحویل بگیرید، اما در دارک وب می‌توان به یک سوپرمارکت پر از سلاح‌های جنگی متصل شد و اقدام به خرید سلاح و مهمات کرد! طبیعتا واحد تبادل پول هم بیت کوین است تا همچنان هویت فروشنده و خریدار ناشناس بماند. به همین دلیل دارک وب بستر مناسبی است برای هرگونه خلاف و تجارت غیرقانونی و لذا تقریبا همه چیز در آن برای خرید و فروش پیدا می‌شود.

مجرمان اصلی‌ترین فعالین دارک وب

شاید برای همه کاربران این سوال پیش بیاید که چه کسانی می‌توانند در این بخش از وب فعالیت کنند، کارشناس امنیت شبکه درباره افراد حاضر در دارک وب گفت: دارک وب بازار بزرگ مجرمین است و بستر مناسبی برای فعالیت کاربران عادی نیست و باید از ورود به آن پرهیز کنند. از طرفی از آنجا که بسیاری از محصولات موجود در دارک وب پولی است بدون داشتن بیت کوین نمی‌توان در این بازار خلاف کاران، متاعی بدست آورد. طبیعتا افرادی وارد این فضا می‌شوند که بخواهند به تجارت‌های غیرمعمول و غیرشفاف بپردازند. البته خیلی‌ها هم برای کنجکاوی وارد این فضا می‌شوند.

احتمال افشای اطلاعات کاربر در دارک وب

ممکن است شنیده باشید که اگر کسی یکبار به دارک وب وارد شود، بعد از آن اطلاعات سیستم و خود فرد مورد پیگرد افراد داخل دارک وب قرار میگیرد، کیائی فر درباره این ادعا افزود: در دارک وب اطلاعات هویتی کاربر کاملا مخفی است مگر اینکه کاربر خودش اشتبا‌ها اطلاعاتی را در دارک وب به اشتراک بگذارد و این ادعا درست نیست.

این سوال وجود دارد که اگر کسی وارد دارک وب شد، آیا امکان اینکه نتواند خارج بشود و یا اتفاق بدی برای او بیوفتد وجود دارد؟، کارشناس امنیت شبکه توضیح داد: خیر، چنین چیزی مطرح نیست، اما طبیعتا دارک وب محیط مناسبی برای سرگرمی و گشت و گذار‌های رایج اینترنتی نیست. چون هیچ نظارتی بر روی دارک وب وجود ندارد ممکن است در برخی از وب سایت‌ها کاربر با تصاویر زننده و غیراخلاقی روبرو شود که بر روح و روان انسان اثر منفی دارد.

کیائی فر، کارشناس امنیت شبکه درباره امنیت دارک وب گفت: چون هیچ نظارتی بر روی دارک وب وجود ندارد کلاهبرداری در آن بسیار زیاد است. مثلا ممکن است کسی اقدام به خرید یک کالا کند و بیت کوین را هم انتقال دهد، اما کالا را دریافت نکند؛ لذا از این جهت ناامن است. اما از این جهت که هویت کاربر و فروشنده کاملا ناشناس باقی می‌ماند.

خرید و فروش‌های عجیب

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید خرید و فروش‌های عجیب و غریبی در این قسمت انجام می‌شود، از اسلحه، اطلاعات کاربران، پاسپورت و حتی انسان، کیائی فر درباره این خرید و فروش‌ها و میزان حقیقی بودن آن‌ها اظهار کرد: در دارک وب، مارکت‌های معروف و شناخته شده‌ای وجود دارند که اطمینان از خرید را تا حد زیادی تامین می‌کنند، اما بطور کلی بدلیل اینکه قوانین حاکم بر کشور‌ها امکان نظارت و ورود به دارک وب را ندارند نمی‌توان به معاملات موجود در آن اطمینان کرد و در صورت کلاهبرداری نمی‌شود در محاکم قضایی کشور‌ها طرح دعوا کرد. چون اساس این سیستم بر ناشناس بودن فروشنده و خریدار است و امکان پیگرد توسط پلیس و ضابطین قضایی غالبا وجود ندارد.

از این کارشناس امنیت شبکه پرسیدم آیا از کشور ما هم کسی در دارک وب فعالیت دارد یا خیر که توضیح داد: به صورت محدود بله وجود دارد. اما خوشبختانه سهم ایرانی‌ها از معاملات روزانه در دارک وب خیلی کم است.

نکته پایانی

در پایان، اما از شما می‌خواهیم که به دارک وب وارد نشوید، چون ممکن است بدون مطالعه و آگاهی، اطلاعات خود را در این قسمت وارد کنید و مشکلاتی برایتان پیش بیاید یا اینکه با دیدن اتفاقات این قسمت دچار مشکلات روحی شوید که گاهی اصلا قابل جبران نیست.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.