رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

علت افت شاخص بورس در چند روز اخیر چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به علت افت شاخص بورس در بازار گفت: با ایجاد اعتماد به آینده بازار می‌توان شاهد کاهش نوسان‌های ایجاد شده و بهبود وضعیت بازار سرمایه بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، «همایون دارابی» امروز به افت دیروز شاخص بورس اشاره کرد و افزود: روند اصلاحی شاخص بورس از علت چندان معقولی برخوردار نیست و اکنون بازار وارد مرحله احساسی و هیجانی برای فروش شده است.

وی اظهار داشت: بررسی روند معاملات بازار در چند روز گذشته نشان‌دهنده افزایش میزان فشار حقیقی‌ها و ورود بخشی از نقدینگی این افراد به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و اوراق است.

دارابی خاطرنشان کرد:‌ این مدل حالتی از مدل شناخته شده از هیجان فروش است، بدین معنا که افراد اقدام به فروش سهام و نگهداری نقدینگی در اختیار خود می‌کنند، با این امید که بتوانند در آینده همان سهام را با قیمت‌های پایین خریداری کنند و دوباره به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سهام بازگردانند.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ اکنون هیجان فروش حاکم شده در بازار قابل سرایت است، بدین معنا که زمانی که یک سهم در صف فروش قرار می گیرد نمادهای دیگر در بازار به دلیل ترس حاکم شده در بازار وارد صف فروش می‌شوند، این اتفاق را در بازار امروز شاهد بودیم که با ایجاد صف فروش چند نماد شاخص‌ساز باقی سهام وارد صف فروش شدند.

وی با تاکید بر اینکه بازار اکنون نیازمند اعتماد است، گفت: با ایجاد اعتماد به آینده بازار می‌توان شاهد کاهش نوسان‌های ایجاد شده و بهبود وضعیت بازار بود.

دارابی اظهار داشت: اکنون یک سری از بلاتکلیفی‌ها در مسایل کلان کشور مانند نرخ ارز و لایحه بودجه وجود دارد، در کنار آن سطح نقدینگی در بازار کاهش پیدا کرده است و باید منبعی برای ورود نقدینگی در این بازار تامین شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ روز گذشته هیات مدیره سازمان بورس جلسه ای را برگزار و هشت بند را جهت حمایت از بازار تصویب کرد اما به نظر می‌رسد منابع و تصمیمات بیشتری برای حمایت از بازار لازم است.

وی به اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: مهمترین اقدامی که باید در این زمینه انجام شود، رفع ابهامات موجود در زمینه قیمت‌گذاری‌ها و نرخ ارز است.

به گفته دارابی، با کاهش قیمت‌گذاری‌ها و تزریق نقدینگی به بازار می‌توان شاهد بهبود وضعیت بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه هر سال با ورود به ماه اسفند به دلیل مواجه شدن با کاهش نقدینگی، این جو در بازار حاکم می شود، اظهار داشت: با تزریق نقدینگی در بازار می‌توان امیدوار به ایجاد تعادل در معاملات بازار بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال بازگشت رشد به معاملات بورس تا پایان امسال وجود دارد یا خیر؟ گفت: این موضوع بستگی به این دارد که سیاست اقتصادی شفافی در کشور درباره نرخ بهره، نرخ ارز و لایحه بودجه وجود داشته باشد تا بتوان دورنمای روشنی را مقابل فعالان بازار قرار دهیم.

دارابی تاکید کرد: اکنون همه در بازار در انتظار مشخص شدن این مسایل هستند و این امر باعث ایجاد چنین جوی در بازار شده است.

به گزارش ایرنا، شاخص کل در بازار بورس دیروز (شنبه) ۳۷ هزار و ۶۲۳ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۱۳۵ هزار واحد رسید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.