رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۵ اتفاق و رکورد جالب توجه در جشنواره فجر امسال

با برگزاری اختتامیه جشنواره فجر و اهدای سیمرغ‌ها، مشخص شد این جشنواره هم خالی از اتفاقات جالب توجه نبوده.

به گزارش اینتیتر به نقل از آخرین خبر، مروری دارم بر ۵ اتفاق و رکورد جالب جشنواره ۳٩ فجر: ۱| مهدی جعفری کارگردان «یدو» پرافتخارترین فیلم جشنواره، تنها مدیر فیلمبرداری تاریخ سینمای ایران است که سیمرغ بهترین کارگردانی فجر را گرفته. جالب این که او در مقام مدیر فیلمبرداری، هیچ‌وقت به سیمرغ نرسیده بود. قبل از او چهره‌هایی مثل نعمت حقیقی، مازیار پرتو، محمود کلاری، تورج منصوری و تورج اصلانی که مدیر فیلمبرداری بودند، کارگردانی را تجربه کردند، اما هیچ‌یک سیمرغ بهترین کارگردانی فجر را به خانه نبردند.

۲| ارسلان امیری و آیدا پناهنده برای فیلمنامه زالاوا سیمرغ گرفتند، در حالی که برای فیلم تی تی هم نامزد همین جایزه بودند. این اتفاق پس از ۱۵ سال تکرار شد. آخرین بار مانی حقیقی در جشنواره فجر سال ۸۴، برای فیلمنامه «کارگران مشغول کارند» به تنهایی و «چهارشنبه‌سوری» مشترکا با اصغر فرهادی، نامزد سیمرغ شد که این جایزه را در نهایت برای فیلم خودش (کارگران مشغول کارند) گرفت.

۳| نرگس آبیار که تبحر ویژه‌ای در بازی گرفتن از بازیگران دارد، به رکوردی جالب رسیده. هرکدام از فیلم‌های او که در بخش مسابقه جشنواره فجر حضور داشته‌اند، حداقل یک سیمرغ بازیگری گرفته‌اند. گلاره_عباسی برای ابلق تازه‌ترین چهره این جمع است. نفرات قبلی: مریلا زارعی برای «شیار ۱۴۳»، شبنم مقدمی برای «نفس» (مشترکا با «زاپاس») و هوتن شکیبا، الناز شاکردوست و فرشته صدر عرفایی برای «شبی که ماه کامل شد».

۴| مرتضی نجفی فیلمبردار ۳۸ ساله، تا به حال مدیر فیلمبرداری سه فیلم بلند سینمایی بوده و برای هر سه، سیمرغ گرفته است! پارسال برای «تومان» که اولین تجربه‌اش در مقام مدیر فیلمبرداری بود و امسال مشترکا برای روشن و یدو دومین و سومین فیلمش. او تنها برنده سیمرغ جشنواره سال قبل است که امسال هم جایزه‌اش را تکرار کرده است.

۵| سازمان اوج برای سومین دوره متوالی، جشنواره کم‌فروغی را از نظر کسب جایزه، تجربه کرد؛ با فقط یک دیپلم افتخار برای «مصلحت». این در حالی است که منصور و مصلحت نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرده بودند. اوج در ۳ دوره اخیر جشنواره فجر، در مجموع ۳ سیمرغ و یک دیپلم افتخار گرفته، در حالی که در جشنواره قبل از آن، با ٩ سیمرغ، بیش از نصف جوایز را درو کرده بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.