چرا با وجود طرح های پیش فروش خودرو، خودروسازان در ضرر هستند؟

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه در خصوص زیان خودروسازان با وجود طرح‌های پیش فروش و فروش فوری توضیحاتی داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا نجفی‌منش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود افزایش طرح های پیش فروش و فروش فوری خودرو، خودروسازان همچنان در ضرر هستند، گفت: قیمت خودرو را جایی به نام شورای رقابت تعیین می‌کند، یعنی یک خودرو برای خودروساز ۱۲۰ میلیون تومان تمام می‌شود، اما شورای رقابت با توجه به قیمت دستوری می‌گوید آن را باید ۸۰ میلیون تومان بفروشید.

او بیان کرد: مدیریت خودروسازان هم مجبور است خودرو را به همین قیمت بفروشد و پشت سر هم ضرر می‌کند و این ضرر همچنان ادامه دارد و به مرور زمان زیان زیادی انباشته خواهد شد. ادامه دار بودن این روند باعث شده ۱۰۰ هزار میلیارد رانت توزیع شود، یعنی یک نفر خودرو را از کارخانه ۱۰۰ میلیون تومان می‌خرد، اما در بازار آن را ۳۰۰ میلیون تومان می‌فروشد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: صورت‌های مالی که از طریق بورس و کدال منتشر می شود، نشان می‌دهد که با وجود تمام پیش فروش‌ها و فروش فوری ها، خودروسازان در حال زیان هستند، هر چقدر این فروش بیشتر باشد ضرر و زیان نیز بیشتر خواهد بود.

نجفی منش تشریح کرد: اگر خودروساز یک خودرو بفروشد، ۲۰ میلیون تومان ضرر می‌کند، در مقابل اگر ۱۰ تا بفروشد ۲۰۰ میلیون و هر چقدر فروش بیشتر شود، ضرر بیشتر خواهد شد. آفت کار قطعه سازان، قیمت گذاری دستوری است و باعث افزایش رانت می شود و هیچ چیز جلوی آن را نمی‌گیرد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: ریشه قیمت خودرو بستگی به نرخ ارز دارد، ارز هم بستگی به نقدینگی وابسته است. اکنون حجم نقدینگی از ۳ هزار میلیارد بالاتر رفته است، سال ۹۰ این عدد کمتر از ۴۰۰ میلیارد بود که نشان می دهد حجم نقدینگی ۹ برابر شده است.

او گفت: خودروسازان ورق فولاد را تا سال گذشته هر کیلوگرم ۲ هزار می‌خریدند، در حال حاضر آن را هر کیلوگرم ۲۰ هزار می‌خرند، اما مجبورند آن را به قیمت دستوری بفروشند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.