رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

عملیات آبخیزداری در ۱۰۰ هزار هکتار از منابع طبیعی گلستان انجام شد

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که امسال در ۱۰۰ هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز این استان ۲۲۰ طرح بیولوژیک، مدیریتی، حفاظت و آبخیزداری با اعتبار هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی اجرا شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، عبدالرحیم لطفی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی اظهار داشت: اعتبار جذب شده برای اجرا و بهره برداری از این طرح ها برابر با مجموع اقدامات هشت سال گذشته منابع طبیعی گلستان در حوزه آبخیزداری است.

وی ادامه داد: در این استان یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار حوزه آبخیز نیاز به عملیات آبخیزداری دارد که برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار آن مطالعه اجرای طرح انجام شد.

لطفی اضافه کرد: تاکنون عملیات آبخیزداری در ۶۵۰ هکتار از حوزه های آبخیز گلستان به بهره برداری رسیده و در صورت تامین اعتبار، عملیات آبخیزداری در ۳۰۰ هزار هکتار دیگر اجرا خواهد شد.

کنترل فرسایش خاک، کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌، توسعه و تقویت پوشش گیاهی در شیب‌های ناپایدار برای کنترل هرز آب‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی از جمله اهداف اجرای طرح های آبخیزداری است.

مطابق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، وسعت حوزه های آبخیز این استان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن نیاز به عملیات آبخیزداری دارد.

گلستان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع به دلیل موقعیت جغرافیایی از مناطق در معرض حوادث طبیعی مختلف از جمله سیل است.

یکی از بزرگ ترین سیل های گلستان ابتدای پارسال رخ داد که در آن علاوه بر جان باختن ۱۱ تن، ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت در حوزه های مختلف به این استان وارد شد.

پایان حدنگاری اراضی ملی گلستان در اردیبهشت ۱۴۰۰

معاون حفاظت و امور زمین اداره کل منابع و آبخیزداری گلستان هم در این جلسه گفت که اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ اجرای طرح کاداستر ( حدنگاری) اراضی ملی استان در سطح یک میلیون و ۲۷۴ هزار هکتار به پایان خواهد رسید.

حمید مصطفی‌لو با اشاره به پایان حدنگاری یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی ملی استان افزود: اجرای کاداستر در ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۱۸ هزار هکتار اراضی ساحلی استان در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: تاکنون ۹۵ درصد عرصه های ساحلی و ۸۵ درصد عرصه های جنگلی گلستان حدنگاری شد.

کاداستر (حدنگاری) منابع طبیعی شامل نقشه های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد است که بر اساس شیوه نامه کاداستر سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه شده و در سامانه شمیم (شبکه ملی یکپارچه ملک) سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت می شود.

اجرای حدنگاری جزو طرح های ملی و از برنامه های اصلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به شمار می رود که تثبیت مالکیت دولت بر عرصه‌های ملی، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و دولتی از محل اعتبارات ملی، طرح ممیزی اراضی و تفکیک مستثنیات از جمله اهداف اصلی اجرای آن است.

مسوولان دستگاه های مرتبط در گلستان معتقدند اجرای کامل طرح حدنگاری (کاداستر) از مشکلاتی مانند ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری می کند.

داود مقدسی معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم در این نشست خبری گفت که با هدف حفظ ژنتیک و احیای جنگل‌ها، امسال ۱۲۰ هزار اصله نهال شمشاد تولیده شده گلستان در استان های شمالی توزیع و غرس خواهد شد.

گلستان ۴۵۰ هکتار جنگل شمشاد دارد که بخش عمده آن در شهرستان بندرگز قرار گرفته است.

شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت قرار دارد.

اجرای طرح زراعت چوب در ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار و تامین نهال موردنیاز، اجرای طرح جنگل کاری در سطح ۳۸۵ هکتار از محل صندوق توسعه ملی، تولید و توزیع ۱.۵ میلیون اصله نهال، اجرای پوشش در سطح ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار بیابان، مقابله با تجاوز به مرتع در شمال استان به ویژه گنبدکاووس، کلاله و مراوه تپه، تشکیل ۲۹۱ فقره پرونده تخریب و تجاوز در سطح ۲۶۳ هکتار عرصه منابع ملی و برگشت بخشی از آن ، رصد منطقه زیارت گرگان از ساخت و ساز غیرمجاز از دیگر مسایل طرح شده از سوی مدیرکل و معاونان منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در این جلسه بود.

استان گلستان با وسعت ۲ میلیون و ۵۰ هزار هکتار، دارای هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیاست که ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی در شمال و در همسایگی کشور ترکمنستان، ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی در نواحی جنوب از بندرگز تا شرق در کلاله، ۱۲۰ کیلومتر ساحل دریای خزر از بندرگز تا گمیشان، ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی و افزون بر ۳۰ هزار هکتار باغ مثمر دارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.