رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

دلایل ایجاد لکه سفید روی ناخن‌ها

لیوکونیچیا نوعی اختلال است که موجب ظاهر شدن نقاط یا خطوط سفید روی ناخن‌ها می‌شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، لکه‌های سفید ناخن که از نظر پزشکی “لیوکونیچیا” (Leukonychia) نامیده می‌شود یک مشکل رایج است که در بیشتر موارد ضرری ندارد، اما در برخی موارد این نقاط نشان از وجود یک بیماری جدی در بدن فرد خبر می‌دهند.

در این گزارش بیشترین دلایل ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن‌ها بیان شده است:

آسیب یا ضربه به ناخن

در بعضی موارد، لکه‌های سفید در اثر برخورد انگشت با یک شی یا ماندن لای در ظاهر می‌شوند. در این حالت ممکن است بقای لکه‌ها مدتی طول بکشد، زیرا ناخن‌ها به آرامی رشد می‌کنند و امکان دارد از چند ماه تا یک سال برای تجدید ناخن و از بین رفتن لکه سفید زمان نیاز باشد.

مانیکور و ناخن مصنوعی

در حالی که به نظر می‌رسد استفاده از ناخن‌های مانیکور و مصنوعی یک عمل عالی به نظر می‌رسند، اما به گفته دکتر اسپنسر کرول متخصص طب داخلی، این روش‌ها برای ناخن‌ها آسیب زا محسوب می‌شوند و امکان دارد لکه‌هایی بر روی ناخن‌هایتان ایجاد شود.

پسوریازیس یا اگزما

ناخن‌های شما کششی از پوستتان است، اگر از اگزما یا پسوریازیس رنج می‌برید، ممکن است ناخن‌های شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در هر دو حالت آسیب‌ها به شکل بثورات پوستی، قرمزی و خارش مشخص می‌شود و این علائم می‌تواند روی ناخن‌ها نیز ظاهر شود.

پسوریازیس بر روی ناخن‌ها باعث ایجاد لکه‌های سفید شکاف دار می‌شود، در حالی که اگزما می‌تواند باعث برجستگی و تغییر رنگ و ضخامت آن‌ها شود. اگر این شرایط را دارید بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید.

وجود قارچ در ناخن‌ها

از جمله اولین علائم یک قارچ ناخن رایج به نام قارچ ناخن سفید سطحی، نقاط سفید ریز بر روی ناخن‌هاست. در موارد شدیدتر، سفیدی و ضخامت می‌تواند به کل ناخن گسترش یابد.

عفونت کرونا

یکی از علائم ویروس کرونا، انگشتان پای متورم یا مایل به قرمز است. در بعضی موارد، بیماران از رنگ پریدگی ناخن و لکه‌های سفید ناخن نیز رنج می‌برند.

کمبود ویتامین یا مواد معدنی

معمول است که کمبود کلسیم مسئول ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن شماست، با این حال پزشکان و محققان متقاعد نشده اند که این واقعیت داشته باشد. برخی‌ها ادعا می‌کنند که کمبود ویتامین و مواد معدنی می‌تواند دلیل این پدیده باشد، در حالی که برخی دیگر می‌گویند این فقط یک افسانه است.

به گفته متخصصان، این به سابقه پزشکی هر بیمار و عادات غذایی او بستگی دارد. به طور کلی سرطان خون با کمبود ویتامین D، کلسیم و روی همراه است.

بیماری‌های خطرناک

در موارد بسیار نادر، لکه‌های سفید و ناخن‌های شکننده می‌توانند وضعیت جدی تری مانند بیماری خود ایمنی، بیماری قلبی یا نارسایی کلیه را نشان دهند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.