رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۷ دلیل عمده پزشکی برای احساس سرما

برای برخی افراد احساس سرما به صورت موقتی قابل کنترل است، اما برای برخی دیگر به عنوان یک مشکل بزرگ پزشکی شناخته می‌شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر مرتبا احساس سرما می‌کنید، ۷ دلیل عمده پزشکی برای آن وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید:

کاهش میزان متابولیسم

اصطلاح میزان متابولیسم پایه به میزان انرژی که بدن برای حفظ فرایند‌های طبیعی خود از جمله تنفس، گردش خون و هضم غذا استفاده می‌کند، گفته می‌شود. بدن برای انجام این فرآیند کالری می‌سوزاند که این باعث تولید گرما می‌شود.

اگر میزان متابولیسم پایه کم باشد، بدن گرمای کمتری تولید می‌کند، فرد احساس سرما می‌کند. متابولیسم با افزایش سن کند می‌شود و میزان متابولیسم پایه برای زنان کمتر از میزان آن درمردان است که دلیل احساس سردی زنان و سالخوردگان را توضیح می‌دهد.

کاهش سطح چربی بدن

چربی مستقیم زیر پوست، به عنوان یک لایه داخلی گرمای بدن را حفظ می‌کند، بنابراین افرادی که چربی بدن کمتری دارند، احساس سرمای بیشتری می‌کنند.

کم خوابی

هنگامی که بدن خود را برای خواب آماده می‌کند، درجه حرارت کاهش می‌یابد که بخشی طبیعی از ریتم شبانه روزی بدن است؛ همچنین درجه حرارت بدن در طول شب کاهش یافته و بلافاصله قبل از بیدار شدن افزایش می‌یابد؛ بنابراین احساس سرما هنگام بیدار شدن از خواب نشانه این است که بدن شما هنوز به خواب نیاز دارد.

کم کاری تیروئید

غده تیروئید نقش مهمی در روند متابولیسم دارد و هنگامی که کم کاری تیروئید رخ می‌دهد، متابولیسم کند می‌شود که علائم آن افزایش وزن، یبوست و احساس سرما است.

کم خونی

احساس سرما می‌تواند یکی از علائم کم خونی باشد. این حالت زمانی رخ می‌دهد که خون به اندازه کافی گلبول قرمز و اکسیژن نداشته باشد. علائم دیگر شامل خستگی، تنگی نفس هنگام حرکت و ضربان قلب سریع یا تپش قلب است.

بیماری شریان محیطی

اگر از گردش خون ضعیف رنج می‌برید، ممکن است احساس کنید که اندام‌ها و پاهایتان همیشه سرد هستند و هنگامی که به بیماری شریان محیطی مبتلا هستید، به دلیل رسوبات چربی، رگ‌ها باریک و مسدود می‌شوند. این بیماری بیشتر در افرادی که سیگار می‌کشند یا کلسترول بالا یا دیابت دارند، شایع است.

دارو‌ها

برخی از دارو‌ها می‌توانند باعث احساس سرما، به ویژه در اندام‌های انتهایی شوند. همچنین برخی از دارو‌ها ضربان قلب را کاهش می‌دهند که باعث کاهش جریان خون در دست و پا‌ها می‌شود. گاهی اوقات، افرادی که از دارو‌های ضد رقیق کننده مانند وارفارین استفاده می‌کنند، بیشتر احساس سرما دارند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.