رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

خاص‌ترین علامت ابتلا به کلسترول خون بالا

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد یکی از علائم رایج کلسترول بالا سرد بودن پا‌ها و انگشتان نسبت به دمای سایر نقاط بدن است.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، کلسترول یک ترکیب چرب است که می‌تواند با رسوب در رگ ها، باعث بروز بیماری در فرد شود. تحقیقات مختلف آسیب کلسترول بالا به عروق و بروز بیماری شریانی محیطی را تایید کرده اند.

در بیماری شریانی محیطی (که اصلی‌ترین نشانه کلسترول بالاست) عروق محیطی مانند سرخرگ‌های دست و پا به دلیل رسوب کلسترول تنگ می‌شوند. کسی که به این بیماری مبتلا شده است احتمال دارد که سایر رگ‌های بدنش نیز دچار مشکلات انسدادی شود.

این بدان معناست که فرد در خطر بالای حمله قلبی، بیماری‌های قلبی – عروقی و سکته مغزی قرار دارد. این بیماران دچار لنگیدن، ریزش موی اندام ها و زخم می‌شود.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که از کجا بفهمیم سطح کلسترول بدنمان بالاست؟

در واقع در بیماری شریانی محیطی جریان خون به دلیل رسوب کلسترول در رگ‌ها کند و یا متوقف می‌شود و خون رسانی به پا‌ها با اختلال مواجه شده و همین امر منجر به سردی پا‌ها می‌شود. البته استعمال دخانیات، فشار خون بالا و افزایش سن نیز می‌تواند منجر به سردی پا‌ها شود.

بیماری شریانی محیطی در بسیاری از مردم می‌تواند بدون علامت باشد. با این وجود، ممکن است با درد در پا‌ها در زمانی که فرد راه می‌رود بروز کرده و زمانی که استراحت می‌کند از بین برود. همچنین سردی پا‌ها نیز ممکن است دیده شود.

گردش خون مناسب در بدن بسیار اهمیت دارد و این امر موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. در واقع خون با گردش خود بسیاری از کارکرد‌های بدن را تنظیم می‌کند، زمانی که خون نتواند به راحتی به انگشتان و پا‌ها برسد، کاهش دما در این اندام‌ها رخ می‌دهد.

به همین دلیل یکی از علائم رایج کلسترول بالا سردتر بودن پا‌ها و انگشتان نسبت به دمای سایر نقاط بدن است. مرکز سلامت همگانی انگلیس می‌گوید رایج‌ترین علائم بیماری شریان محیطی شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- درد و گرفتگی پا به ویژه زمانی که فرد راه می‌رود.
۲- درد و گرفتگی پا در زمانی که فرد در حال استراحت است.
۳- بی حسی یا ضعف در پا‌ها
۴- پای سرد
۵- بروز زخم‌هایی در انگشتان و پا‌ها که التیام نمی‌یابند.
۶- تغییر رنگ پا
۷- ریزش مو در پا‌ها
۸- تغییر در رنگ ناخن‌ها و ضخامت آن‌ها

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.