رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

گرانی سکه و طلا پشت درهای بسته!

طی دو هفته اخیر بازار ارز با افزایش قیمت روبرو شد و صبح روز سه‌شنبه دلار تا آستانه ورود به کانال ۲۶ هزار تومان قرار گرفت، اما صبح سه‌شنبه روابط عمومی بانک مرکزی طی توئیتی اعلام کرد: در شرایط تعطیلی بازار‌ها و تقاضای اندک در حواله ارز سامانه نیما که موجب شد دیروز میانگین نرخ هر دلار ۲۲٫۶۰۰ تومان باشد، حال سفته بازان ومعامله گران فردایی در تلاشند با استفاده از تعطیلات و جوسازی، ارز‌های خود را در نرخ‌های بالاتر بفروشند. بازارساز واکنش مناسب نشان خواهد داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از فرارو، بعد از این توئیت قیمت دلار با کاهش روبرو شد و به کف کانال ۲۵ هزار تومان رسید. طی روز سه شنبه سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۲۷۹ هزار تومان قیمت خورد و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به‌قیمت ۱۰ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان فروخته شد. همچنین سکه گرمی دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه نیم‌بهار آزادی شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت خوردند و ارزش هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۰۴ هزار تومان رسید.

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز در بازار داخل طی چند روز اخیر اصلی‌ترین دلیل رشد قیمت سکه و طلا در بازار بود، اظهار داشت: همواره به طور سنتی قیمت طلا و سکه در بازار داخل از دو عامل نرخ ارز در بازار داخل و قیمت جهانی طلا تاثیر می‌پذیرد، از سویی علیرغم این که طی روز‌های اخیر قیمت اونس جهانی با کاهش روبرو بوده، اما به دلیل نوسانات افزایشی که در بازار ارز رخ داد، شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت‌ها تا چه محدوده زمانی و قیمتی می‌تواند ادامه پیدا کند، گفت: این مسئله تنها به وضعیت نرخ ارز و روند حرکتی آن بستگی دارد، اگر ترمز رشد قیمت دلار کشیده شود، به صورت طبیعی بازار طلا و سکه نیز می‌تواند کاهش قیمت را دوباره تجربه کند در غیر اینصورت هر اتفاقی که در بازار ارز رخ دهد، به شدت تاثیر آن را در بازار طلا شاهد خواهیم بود.

محمدولی با تاکید بر اینکه این امیدواری وجود دارد که بانک مرکزی بتواند بازار ارز را مدیریت کند، افزود: تجربه چهار، پنج ماه پایانی سال ۹۹ به خوبی نشان داد که بانک مرکزی اگر ارز به میزان کافی در اختیارش باشد، می‌تواند ثبات خوبی به بازار ببخشد، بنابراین در بازه کنونی نیز همین روند باید ادامه پیدا کند تا قیمت‌ها در یک محدوده معقول و مناسب قرار بگیرند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران آزادسازی ارز‌های بلوکه شده ایران در کشور‌هایی نظیر کره‌جنوبی و عراق را در کنترل بازار طلا، سکه و دلار بسیار موثر دانست و بیان داشت: این روز‌ها بازار طلا و سکه در کشور تعطیل است و تنها برخی از خرده‌فروشان و همچنین جعبه داران در بازار حضور دارند که حجم معاملات آن‌ها نیز زیاد بالا نیست، بر این اساس در حال حاضر تقاضای چندانی برای خرید و فروش وجود ندارد و باید منتظر ماند تا از ابتدای هفته آینده بازار‌ها به صورت رسمی کار خود را در سال ۱۴۰۰ شروع کنند.

وی با اشاره به اینکه قیمت جهانی طلا در حال حاضر در محدوده ۱۷۰۰ دلاری قرار دارد، یادآور شد: اونس جهانی طی چند وقت اخیر از کانال ۱۸۰۰ دلاری به کانال ۱۷۰۰ دلاری تغییر کرد و حتی برای برای مدت کوتاهی در سطح ۱۶۰۰ دلاری نیز قرار گرفت، اما این امر پایدار نبود، با این وجود در حال حاضر قیمت طلا و سکه در بازار داخل از نرخ ارز پیروی می‌کند.

محمدولی اضافه کرد: در بازار سکه و طلا در بازار داخل شاهد هستیم قیمت‌ها از دو، سه روز مانده به شب عید تاکنون حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند، اما همانطور که بنده عرض کردم منتظر اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز هستیم، اگر چنین روندی رخ دهد، می‌توان امیدوار بود که بازار به روند قبل از شروع عید بازگردد تا در ادامه شاهد قیمت‌ها را نیز شاهد باشیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.