رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چگونه از عوارض آلرژی بهاری خلاص شویم؟

یکی از مشکلات بسیار شایع در فصل بهار “آلرژی‌های فصلی” است. آلرژی چیزی است که باعث پاسخ حساسیتی می شود و شایع ترین آلرژی زاها، گرده گیاهان در باد، گرده گل‌ها، شکوفه‌های درختان و علف‌های هرز هستند.

به گزارش اینتیتر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، علائم آلرژی فصلی شامل موارد زیر است:

علائم بینی

آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه های مکرر و خارش بینی

علائم چشمی

خارش چشم، قرمزی، تورم، اشک‌ریزی و حساسیت به نور

علائم تنفسی

احساس کمبود هوا، تنفس همراه با صدای خس خس، سرفه های مکرر و علائم عمومی در بدن مانند خستگی و عصبی شدن

پیشگیری و توصیه های مراقبتی

اگر به آلرژی بهاری مبتلا هستید، با رعایت موارد زیر از شروع علائم جلوگیری کرده یا عوارض را کاهش دهید:

از ۵ تا ۱۰ صبح زمان کمتری را در هوای آزاد بگذرانید. چون درختان بیشترین گرده افشانی را در این زمان از روز انجام می دهند.

اگر صبح برای انجام ورزش یا پیاده روی به بیرون رفته اید، باید پس از آن به خانه برگردید و حمام کنید.

دستشویی و حمام را تمیز کنید. از بین بردن قارچ ها و کپک هایی که روی سطوح مختلف دستشویی و حمام به وجود می آیند اهمیت زیادی دارد. این قارچ ها از عوامل اصلی بروز آلرژی هستند. در فصل بهار به دلیل افزایش رطوبت این مشکل تشدید می شود.

استفاده از اسپری بینی را زودتر شروع کنید. در صورتی که از آلرژی خود آگاه هستید یک هفته پیش از زمانی که معمولا دچار علائم آلرژی می شوید استفاده از اسپری را شروع کنید.

از عینک آفتابی و ماسک در فضای بیرون استفاده کنید. با ورود گرده های گل و درختان به چشم ها، بینی و گلو، علائم آلرژی شروع می شود. ورود گرده ها منجر به خارش چشم، عطسه، تودماغی شدن صدا، خارش بینی و گاهی سرفه می شود.

از واکسن آلرژی استفاده کنید. اگر می دانید که هر سال دچار آلرژی شدید فصلی خواهید شد، می توانید از واکسن های آلرژی استفاده کنید. این واکسن ها مثل واکسن های آنفولانزا هستند، با این تفاوت که بیشتر از یک بار تزریق می شوند تا مقاومت لازم را برای مقابله با آلرژی در بدن به وجود آورند.

نگهداری گلدان های کوچک در فضای منزل، پر پرندگان خانگی و نگهداری حیواناتی مانند جوجه، اردک، گربه، سگ و غیره در محیط، زندگی افراد حساس به مواد آلرژی زا را با مشکل مواجه می کند.

فردی که به حساسیت فصلی مبتلاست یا سابقه ابتلا به آن را دارد، باید تا می‌تواند از ادویه‌ها، غذاهای تند، بودار، خوراکی‌های فرآوری‌شده (مانند سوسیس، کالباس و غیره و همینطور غذاهای سرخ‌کردنی اجتناب کند. چراکه مصرف آن‌ها ممکن است شرایط فرد مبتلا به حساسیت را بد‌تر و علائم حساسیتش را شدید‌تر کند.

مصرف برخی میوه‌ها مانند کیوی، توت فرنگی و … یا برخی از صیفی‌جات مانند بادمجان، گوجه‌فرنگی و … باعث تشدید واکنش‌های آلرژیک شود.

مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را بیشتر مصرف کنید.

در طی روز چای سبز بنوشید. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان موجود در چای سبز با نام اختصاری EGCG، واکنش های آلرژیک را در بدن متوقف می کند.

سیر، با آنتی بیوتیک های طبیعی پر شده است که می تواند بدن شما را از عفونت ها و آلرژی ها پاک کند. بدن شما بزرگترین سود را از خوردن سیر خام می برد و اگر حساسیت هایتان در حال بازگشت است، بهتر است چند تکه سیر مصرف کنید. اگر که علاقه ای به بوی سیر ندارید از یک مکمل آن استفاده کنید.

کلم، اسفناج و بسیاری از سبزیجات دیگر، منابع غنی از ویتامین های ضروری، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و آنزیم هستند که برای کاهش التهاب و حفظ سیستم تنفسی، مفید هستند.

غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند کفیر، ماست پاستوریزه نشده، کلم ترشی، ترشی تخمیر شده و حتی مکمل پروبیوتیک، می توانند سیستم دفاعی بدن را تقویت کنند.

لیمو، و دیگر اشکال مرکبات، سبب افزایش ایمنی شما به دلیل سطح بالای ویتامین C می شود خوردن آب لیمو، (لیموناد بدون قند)، به بدن شما کمک می کند، تا ناخالصی ها را از بین برده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. همچنین برای جواب دهی بهتر مقداری از آب مرکبات را با عسل محلی مخلوط و بعد مصرف کنید.

با مصرف مداوم قارچ ریشی یا گانودرما، دیگر به آلرژی های فصلی مبتلا نمی شوید به دلیل داشتن اسید گانودریک، موجب آزاد سازی هیستامین و در نتیجه عملکرد بهتر کبد می شود و می توان گفت که یک منبع ضد آلرژی است.

مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری از عسل طبیعی موجب تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر گرده های متنوع بهاری می شود.

اگر نسبت به حیوانات آلرژی دارید، آنها را داخل خانه نیاورید و هنگام دست زدن به آنها ماسک بزنید، یا اینکه در کل، حیوانی در منزل نگه ندارید.

اگر نسبت به گرد و غبار حساسیت دارید، کف اتاق‌ها را با جاروبرقی جارو بزنید و با دستمال مرطوب، گرد و خاک وسایل را پاک کنید.

اگر کولرتان آبی است حتماً باید هر سال پوشال آن را عوض کنید، زیرا رشد قارچ ها در پوشال و تنفس آن موجب تشدید آلرژی می شود.

شست‌وشوی بینی با سرم نمکی به باز ماندن راه های هوایی کمک زیادی می کند.

از تهویه کننده های هوا و فیلترها استفاده کنید. در فصل آلرژی پنجره ها را ببندید و دستگاه تهویه را روشن کنید. در فضای خیلی مرطوب با استفاده از دستگاه رطوبت زدا هوا را خشک نگه دارید چون رطوبت زیاد باعث رشد هاگ ها و قارچ ها می شود و آلرژی را تشدید می کند.

درها و پنجره‌هاى اتاق خوابتان را در وسط صبح (حدود ساعت ۱۰) و ابتداى غروب (حدود ساعت ۷) بسته نگه دارید، چرا که معمولاً در این ساعت ها اوج گرده افشانى گیاهى صورت می‌گیرد.

نوشیدن مایعات عوارض حساسیت های تنفسی فصلی را کاهش می دهد. نوشیدن مایعات فراوان میزان ترشحات تنفسی حساسیت را رقیق کرده و عامل حساسیت زا اثر کمتری بر بدن می گذارد.

تا حد ممکن از محصولات شیمیایی مانند سفید کننده‌ها، ضدعفونی کننده‌ها، عطر و محصولاتی که دارای آمونیاک است، دوری کنید.

تختخواب و ملافه های آن را هفته ای یکبار در آب داغ بشویید تا گرد و غبار آن از بین برود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.