به بهانه تولد محمود کلاری

محمود کلاری، عکاس و فیلمبردار پیشرو سینمای ایران هفتاد ساله شد.

اینتیتر – آوا سپهر؛ بعید است که به تماشای فیلمی با قاب های منحصر به فرد بنشینید و نام محمود کلاری بر ذهنتان نقش نبندد. آری، این فیلمبردار کار درست سینمای ایران، مهر و نشان خاص خودش را دارد. کلاری، تصاویر و لحظات درخشانی را به روی پرده نقره ای سینما ثبت و ضبط کرده و خاطرات بسیاری را برای مخاطبان حرفه ای رقم زده است.

محمود کلاری زاده بیست و چهارم فروردین ماه سال ۱۳۳۰ در تهران است. او کارش را با عکاسی آغاز و اولین نمایشگاه عکس خود را با عنوان حکایت تنهایی آدم در سال ۱۳۵۵ در تهران برگزار کرد. کلاری زمانی که بیست و نه سال سن داشت به عنوان یکی از پانزده عکاس برتر مجله تایم شناخته و آثارش در مجلات فرانسوی، آلمانی و آمریکایی چاپ شد.

محمود کلاری از سال ۱۳۶۳ با فیلمبرداری فیلم جاده های سرد، فعالیت حرفه ای خود را در سینما آغاز کرد. او چهار سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری جشنواره فجر را از آن خود کرده و تا کنون کسی به رکورد او در این زمینه دست نیافته است.

به بهانه تولد محمود کلاری

به بهانه تولد محمود کلاری، به مرور آثار برجسته او می پردازیم.

کلاری در دهه شصت آثاری برگزیده ای همچون، مدرسه موش ها، مادر و شیر سنگی را فیلمبرداری کرده است.

قاب های زیبا و دلنشین دلشدگان، از کرخه تا راین، قرمز، سمفونی تهران و لیلا از دیگر آثار برجسته او در دهه هفتاد است. بوتیک، بید مجنون، خون بازی، آفساید از دیگر فیلم هایی است که کلاری در دهه هشتاد مدیریت فیلمبرداری شان را بر عهده داشته است.

او در دهه اخیر مدیر فیلمبرداری فیلم های درخشانی مانند برف روی کاج ها، استرداد، جدایی نادر از سیمین، بادیگارد، ساعت ۵ عصر و بمب؛یک عاشقانه بوده است.

تحریریه این تیتر، تولد محمود کلاری، فیلمبردار پر افتخار سینمای ایران را به خانواده ایشان و اهالی سینما تبریک میگوید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.