رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چرا برای آتش‌ نشانان از واکسن کرونا خبری نیست؟

با شیوع ویروس کرونا در کشور، سازمان آتش نشانی تهران نیز در راستای مبارزه با این ویروس اقدامات گسترده‌ای انجام داد و از اولین نیروهایی بود که از طرح ضدعفونی کردن خیابان ها تا طراحی ماشین هایی برای انجام این کار، مشارکت داشت، اما حالا گویا با گذشت بیش از یکسال از ورود این ویروس به کشور، اولویتی بر واکسیناسیون آنان درنظر گرفته نشده است، موضوعی که سخنگوی آتش‌نشانی تهران هم به آن اعتراض دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، سید جلال ملکی،سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر لزوم واکسیناسیون آتش نشانان دربرابر کرونا، گفت: با توجه اینکه آتش نشانان در عملیات حاضر می شوند و باید در لحظات سخت امدادرسانی کنند لازم است که در برابر ابتلا به بیماری کووید١٩ ایمن باشند.

وی ادامه داد: هفته گذشته دو همکار ما در آتش نشانی تهران جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند. این همکاران نیروهای عملیاتی نبودند. یکی از آن عزیزان حدود یک ماه از بازنشستگی‌اش گذشته بود.

ملکی با بیان اینکه براساس آخرین بررسی‌های ما بیش از ١٣٠٠ نفر از نیروهای آتش نشان تهران به کووید١٩ مبتلا شدند، گفت: سازمان آتش نشانی تهران اولین سازمانی است که در شهرداری تهران ستاد مقابله با بیماری کرونا را تشکیل داد و شبانه روز خیابان ها را ضدعفونی می کرد. حتی چند خودروی تخصصی ضدعفونی شهری درست کردیم و آتش نشانی تهران به خاطر کرونا حتی یک روز هم تعطیل نبوده است.

وی ادامه داد: این تعطیل نشدن آتش نشانی به این معنا بود که اگر در یک ایستگاه سه آتش نشان کرونا گرفته بودند و در مرخصی به سر می بردند فشار به سایر افراد حاضر در ایستگاه وارد می شد.

ملکی گفت: زمانی که آتش نشانان در محل حادثه حاضر می شوند نمی دانند که افراد حاضر در محل مریض هستند یا نیستند. آتش نشانان برای خارج کردن افراد گاهی باید آن ها را بغل کنند، گاهی باید ماسک تنفسی‌شان را به کسی که کمک می خواهد بدهند و پس از آن بار دیگر خودشان از همان ماسک تنفس کنند و آتش نشانان از کجا باید بدانند نفس کسی سالم است یا نه؟

وی افزود: در عملیات های نجات هم آتش نشانان با خون بدن افراد سر و کار دارند. تمام این موارد نشان می دهد که آتش نشانان در اولویت دریافت واکسن کووید١٩ هستند.

ملکی اظهار کرد: مکاتباتی در این زمینه با نهادهای متولی انجام شده اما علیرغم قول و وعده متاسفانه هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است. هیچ یک از کارکنان و نیرو های سازمان آتش نشانی تهران هیچ گاه به دنبال سوء استفاده نبودند اما با توجه به شرایط کاری آتش نشانان واقعا واکسن زدن آن ها از اولویت هاست.

ملکی گفت: تعداد کل نیروی های آتش نشانی تهران حدود ۵۵٠٠ نفر است. این افراد همه به مردم خدمت می کنند و در رابطه تنگاتنگی با مردم هستند.

وی با اشاره به زندگی جمعی آتش نشانان در ایستگاه های آتش نشانی گفت: تمام امکانات برای رعایت کردن پروتکل ها در ایستگاه های آتش نشانی فراهم شده است اما با این حال آتش نشانان مدت زمان زیادی را با یکدیگر و در ایستگاه ها زندگی می کنند. همین باعث می شود که اگر یکی از این افراد مبتلا به کرونا باشد سایر افراد را در معرض قرار دهد.

وی گفت: در محل حادثه واقعا نمی توان ماسک را آنطور که باید استفاده کرد. آتش نشانی که باید پله های یک برج را تا آخرین طبقه بالا برود می تواند ماسک داشته باشد؟

ملکی ادامه داد: اتش نشانی هیچ وقت درخواست نکرد که در اولویت اول باشد اما حالا پس از واکسیناسیون برخی گروه‌ها انتظار داشتیم که حداقل در اولویت سوم باشیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اظهار کرد: در خبر ها هم شنیدیم که آتش نشانانان یکی از شهرها تا کنون واکسن زده اند و این خبر بسیار خوبی است. اما لازم است که واکسیناسیون آتش نشانان تمام شهرها به صورت کامل انجام شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.