رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

راهنمای جامع رفتار و حرکات گربه

احتمالا زیاد پیش میاد که گربه‌تون رفتار یا حرکتی میکنه که نمی‌دونید معنیش چیه و از خودتون می‌پرسید واقعا این حرکتش چه معنی میده. با خودتون میگید آیا از دستم عصبانیه یا مشکلی داره؟! این جور سوالات در واکنش به رفتار و حرکات گربه‌ها برای شما پیش میاد.

به گزارش اینتیتر به نقل از دنیای حیوانات، تقریبا هر حرکتی که گربه میکنه نشان از یک احساس یا نیازی هست که در درونش وجود داره و میشه گفت با دونستن معنی این حرکات رابطه خیلی خیلی بهتری می‌تونید با گربه خودتون داشته باشید. برای همین ما در این مطلب میخوایم در مورد یک عالمه از این سوالات و معنی رفتار و حرکات گربه‌ها صحبت کنیم و در انتهای مطلب مو به مو بررسی میکنیم که هرکدام از این رفتارها چه معنایی داره. پس به دنیای گربه‌ها بیا و با ما همراه شو:

چرا گربه شما دست و صورت و یا پاهایتان را لیس می‌زند؟

تیمار کردن نشانگر دوست داشتن و مراقبت کردن است. اولین چیزی که یک بچه گربه تجربه می‌کند، حتی قبل از یافتن قدرت بینایی، لیس زدن و تمیز شدن توسط مادرش است. پس اگر گربه شما گاهی شما را لیس می‌زند نشان دهنده این است که او شما را همچون بچه خودش دوست دارد و از شما مراقبت می‌کند.

چرا یک گربه برای شما خودش را لوس می‌کند؟

وقتی بچه گربه‌ای کنار مادرش زندگی می‌کند و از وی تغذیه می‌کند پس از خوردن شیر به نشانه رضایت و تشکر، پنجه‌های دستانش را روی بدن مادر می‌کشد. ادامه این رفتار پس از بلوغ، در حقیقت ابراز علاقه و لذت بردن از با شما بودن را می‌رساند که به نظر ما انسان‌ها لوس بازی در آوردن است.

چرا گربه به طرف کسی که گربه‌ها را دوست ندارد، می‌رود؟

وقتی گربه‌ای می‌خواهد گربه دیگر و یا شخصی را تهدید کند به صورت جسورانه به او خیره می‌شود و گاهی اوقات صدای فیش نیز از خود در می‌آورد و به صورت مکرر به طرف حریفش حرکت می‌کند. معمولاً کسی که گربه‌ها را دوست ندارد از نگاه کردن به آنها خودداری می‌کند و به امید اینکه گربه او را نادیده بگیرد آرام می‌ماند. همین رفتار باعث جلب توجه بیشتر گربه می‌شود و گربه احساس می‌کند که شخص مقابل، با این کار او را دعوت به دوستی می‌کند.

چرا گربه شما خودش را به شما میمالد؟

گربه‌ها در طول دم، اطراف سر، لب‌ها، انتهای دم، چانه و بین پنجه‌های دست، دارای غدد معطری هستند که از آنها برای علامت گذاری محدوده خود استفاده می‌کنند. وقتی گربه‌ای خودش را به شما می‌مالد، در واقع شما را با بوی خودش علامت گذاری می‌کند و شما را از آن خود می‌کند و همچنین بوی شما را به خاطر می‌سپارد. گربه همین کار را در مورد وسایل خانه و درب‌های ورودی خانه انجام می‌دهد تا آنها را به مالکیت خود درآورد.

چرا گربه‌ها پس از نوازش شدن، خود را با لیسیدن تمیز می‌کنند؟

در این رابطه دو نظریه وجود دارد. یکی این که گربه با این کار بوی انسان را از خود دور می‌کند و دیگری این است که گربه با استشمام بوی شما لذت بیشتری از ارتباط خودش با شما می‌برد.

چرا یک گربه پشم و یا لباس‌ها را لیس می‌زند؟

پاسخ این رفتار هم با دو نظریه داده شده که اولی مربوط می‌شود به این که اگر گربه زودتر از موعد از شیر مادر گرفته شده باشد بوی لانولین که از مواد پشمی متساعد می‌شود، یادآور بوی مادرش است و دومی این است که گربه رژیم غذایی مناسبی ندارد.

چرا یک گربه وقتی از کنار گربه تازه واردی عبور می‌کند مستقیم به چشمان وی نگاه می‌کند و به آرامی راه می‌رود؟

تمامی گربه‌ها برای خودشان محدوده ای دارند. این محدوده ممکن است بر اساس رتبه در خانواده از یک جای کوچک در اتاق تا کل محدوده یک خانه گسترش داشته باشد. وقتی یک گربه با جایگاه عالی در خانواده با یک گربه نه چندان محبوب در خانواده روبرو می شود با حالت خیره به او نگاه می کند و به سمت او حرکت می کند تا با او رو در رو شود. اگر گربه بخواهد نشان دهد که علاقه ای به درگیر شدن ندارد با انتخاب مسیر طولانی تر و به آهستگی و بدون اینکه به طرف مقابل نگاه کند از او رد می شود.

چرا گربه‌ها از لیتر باکس (محفظه مخصوص دفع) استفاده می‌کنند؟

در دنیای وحش، گربه ها یاد گرفته اند که مدفوع خود را از دید رقبا و سایر درندگان پنهان کنند. این خصیصه در گربه های خانگی ما نیز وجود دارد.

چرا یک گربه خرخر می‌کند؟

معمولاً یک گربه از روی رضایت خرخر می کند. یک گربه مادر خرخر می کند تا بچه هایش بدانند که او در کنار آن هاست و بچه گربه ها نیز در جواب تیمار مادرشان خرخر می کنند. بچه گربه ها برای ترغیب دوستان خود به بازی کردن با آن ها خرخر می کنند. بچه گربه‌های بزرگتردر مقابل متجاوزان به حریمشان خرخر می کنند. توجه داشته باشید که گاهی اوقات گربه‌ها از روی درد و رنج و یا ترس هم خرخر می کنند.

چرا گربه‌ها زمانی که چیزی را بو می‌کنند نیش‌خند می‌زنند؟

زمانی که گربه لب زیرین خود را به بالا تاب می دهد به نظر می رسد که نیشخند می زند. نکته جالب این است که این حالت در زمانی رخ می دهد که گربه رایحه ای قوی را به طور عمیق بو کرده باشد.

چرا گربه‌ها گاهی پنجره‌ها را می‌خراشند؟

شاید می خواهند مانعی را که بین آن ها و طرف دیگر شیشه است شناسایی کنند.

چرا گربه از خیس شدن متنفر است؟

در واقع بسیاری از گربه ها از آب لذت می برند، حداقل یک گونه از آن ها ماهی گیری و شنا کردن را دوست دارند اما آن هم شرایط خاص خود را دارد. به نظر می رسد این که از دو دست انسان آویزان شده و در تشتی پر از آب که ابتدا هم نمی دانند چیست و بدتر از همه این که در آن از خود اختیاری هم ندارند فرو روند مورد پسندشان نباشد.

چرا بعضی از گربه‌ها دوست دارند از نشت شیر آب بنوشند؟

گربه‌ها مانند بسیاری از حیوانات دیگر آب و غذای تازه را ترجیح می دهند و آب جاری به این دلیل برایشان خوشایند است. شاید هم حرکت آبی که از شیر خارج می شود برای حس شنوایی و بینایی آن ها جالب باشد. بعضی از گربه ها حتی قبل از نوشیدن آب، پنجه هایشان را در ظرف آب قرار داده و تکان می دهند تا از آب در حال حرکت بنوشند.

چرا گربه وقتی مریض و یا در حال مرگ است پنهان می‌شود؟

غریزه به گربه می گوید زمانی که بیمار است در جایی پنهان شود تا شکارچی نتواند آن را پیدا کند. شاید هم تصور کند که مورد کمین قرار گرفته است بنابراین مخفی می شود.

چرا گربه زمان زیادی را برای تمیز کردن خود صرف می‌کند؟

گذشته از هدف آشکار بهداشت و ظاهری خاص، آرایش به گربه ها کمک می کند تا بتوانند از پس دفاع و مقابله برآیند.(شاید توجه کرده باشید که اگر گربه به طور تصادفی از روی صندلی بیافتد، اولین کاری که با مسامحه انجام می دهد خودش را لیس میزند).

چرا گربه زمانی که شما با تلفن صحبت می‌کنید خواستار توجه است؟

زمانی که گربه شخصی را که شما با او صحبت می کنید نمی بیند احتمال می دهد که دارید با او صحبت می کنید و به چیزی که از مکالمات شما دریافت می کند، پاسخ می دهد.

چرا گربه وسایل خانه را می‌خراشد؟

تصور بعضی از مردم این است که گربه با این کار پنجه هایش را تیز می کند اما شاید نادرست باشد. دو دلیل برای خراشیدن وجود دارد: اول این که گربه منطقه خودش را علامت گذاری می کند و دوم آن است که وی یا این کار ناخن هایش را کوتاه می کند.

چرا گربه زمانی که کسی برای لحظه‌ای نوازشش کرده است صدای فیش در می‌آورد یا او را گاز می‌گیرد؟

اگر یک شخص بر لمس ناحیه حساسی از بدن گربه مداومت کند(مثل دم، گوش ها یا شکم) گربه ممکن است برای متوقف کردن این حالت گاز ملایمی بگیرد. همچنین بعضی گربه ها نوازش لذت بخش را فقط برای مدت زمان کوتاهی تحمل می کنند و در صورت ادامه آن، با یک گاز ساده و یا پنجه کشیدن خواستار پایان این عمل می شوند.

چرا بعضی گربه‌ها آب یا غذایشان را هنگام خوردن در پشت بام از ظرف خارج می‌کنند؟

بسیاری از گربه ها دوست ندارند خارج از ظرف، غذا یا آب بخورند. اما اگر کناره های ظرف با سبیل هایشان تماس داشته باشد این حالت آن ها را ناراحت می کند و نمی توانند با آرامش چیزی تناول کنند به همین دلیل سعی در خارج کردن آن ها از ظرف می کنند. یک ظرف پهن و کم عمق شاید این رفتار را برطرف کند.

چرا گربه وقتی یک پرنده را می‌بیند میومیو می‌کند؟

میومیو کردن نمادی از رفتار گربه به هنگام حمله است. زمانی که گربه شکار را می گیرد چندین بار آن را گاز می گیرد. ساکت شدن گربه پس از حمله نشان دهنده انجام موفق شکار و یا نا امید شدن از آن است.

چرا گربه گاهی کف زمین را می‌کند مثل اینکه سعی می‌کند ظرف غذایش را دفن کند؟

ممکن است پنهان کردن غذا رفتاری باقیمانده از غریزه زندگی در دنیای وحش باشد اما می تواند تلاش ساده ای باشد برای ابراز این که غذا مورد علاقه اش نیست.

چرا گربه خود را به پای انسان می‌مالد و گاهی ضربه می‌زند و حمله می‌کند؟

بچه گربه همیشه بازی هایی که مثل مبارزه ساختگی با حمله های ناگهانی و ضربه زدن و جست و خیز کردن باشد انجام می دهد. وی همیشه سعی می کند همانند سایر گربه ها بازی کند.(او را به سوی بازی های کم خطر مثل تعقیب توپ، طناب و مانند آن راهنمایی کنید.)

چرا بعضی از مردم نسبت به گربه حساسیت دارند؟

موی گربه دلیل ایجاد حساسیت نیست بلکه پروتئینی به نام Fel D1 که در بزاق آن وجود دارد باعث بروز حساسیت در بعضی از انسان ها می شود. زمانی که گربه خود را تیمار می کند، این پروتئین روی موهایش پخش می شود و به دنبال آن به اسباب منزل نیز انتقال می یابد. بعضی از گربه ها مقداری کم (یا زیاد) از این پروتئین دارند. گر چه راهی برای پیش بینی اینکه کدام گربه در حال ترشح این ماده می باشد وجود ندارد اما استحمام گربه می تواند مقدار پروتئین موجود در موهای وی را کاهش دهد بنابر این واکنش طبیعی انسان نسبت به آن کم می شود. به نظر می رسد گربه های ماده به طور طبیعی میزان کمتری از این پروتئین داشته باشند. ریختن چند قطره سرکه در یک لیوان آب گرم و قرار دادن آن در منزل می تواند تأثیر پروتئین یاد شده را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

چرا گربه بعد از سرزنش یا ترد شدن، برای لحظه‌ای پشتش را به شما می‌کند؟

رفتار انسان در زمان سرزنش حیوان اهلی اغلب زننده و با پرخاشگری آشکار است و در مقابل گربه معمولاً به روش متواضعانه ای واکنش نشان می دهد و به شما می گوید تسلیم شما شده است. اگر شما یک رفتار مثبت به جای هر رفتار سرزنش آمیز دیگری اجرا کنید به طور حتم نتایج بهتری از رفتار یک گربه به دست خواهید آورد.

چرا گربه شما شکارش را برای شما می‌آورد؟

دست کم چهار نظریه مختلف در مورد این رفتار وجود دارد: گربه شما هدیه ای به رسم قدردانی و ابراز علاقه اش به شما می دهد. گربه شما می داند که شما شکارچی ماهری نیستید و می خواهد به شما آموزش دهد. گربه شکارش را به خانه می آورد جایی که امن است و آنجا غذا می خورد. گربه به سادگی سعی می کند شما را مطمئن سازد که غذای تازه ای دارید.

چرا گربه با شکار خود بازی می‌کند؟

گربه ها با جنبش و حرکت مجذوب می شوند، بنابر این اگر شکار در حال حرکت و جنبش باقی بماند میل گربه به حمله برانگیخته تر خواهد شد. اگر گربه بیشتر از زمان کمین و کشتن هیجان زده شود قبل از اینکه شکارش را بکشد با وی بازی می کند.

چرا بعضی گربه‌ها اسباب بازی‌هایشان را در ظرف آب یا غذای‌شان می‌گذارند؟

گربه به محلی که برای خوردن غذا برایش در نظر گرفته شده به عنوان قسمتی از قلمروی خود نگاه می کند و آن منطقه همیشه بدون تغییر باقی می ماند. بنابراین گربه‌ها احتمالاً اسباب بازی مورد علاقه خود را در جایی امن قرار می دهند. گربه‌ها اغلب اسباب بازی هایشان را پس از بازی در سویی رها می کنند که شما دوست ندارید و ممکن است سعی کنید آن ها را در یکی از مکان های دلخواه خود در سبد کوچکی قرار دهید و توقع داشته باشید که او هم آن ها را پس از بازی به آن جا منتقل کند که این کار تقریباً غیر ممکن است.

علت گاز گرفتن گربه

چرا گربه شما یک گاز کوچولو از بازو یا گونه شما می‌گیرد و برای چند ثانیه نگه می‌دارد؟
بعضی از گربه ها زمانی که خیلی شاد هستند و احساس محبت بی نهایتی نسبت به شما (یک گربه بزرگ بی مو) دارند، به آرامی تکه ای از پوست شما را در دندان هایشان می گیرند و برای چند ثانیه نگه می دارند.”بوسه گربه ای”.

چرا گربه‌ها روی پشتشان غلت می‌خورند؟

گربه ها روی پشتشان به دلایل متنوعی غلط می خورند: اگر گربه شما در مقابلتان تلپی بیفتد و روی پشتش غلط بخورد نشانی از اعتماد کامل او به شماست و این که شما هرگز به او آسیبی نخواهید رساند. اگر گربه ماده باشد در حال خودنمایی و ناز کردن است. گربه های اهلی شده این مورد را همان طور که گونه های وحشی انجام می دهند نشان می دهند. گاهی او فقط دارد بازی می کند.

چرا گربه‌ها عکس‌ها یا کیف‌های پلاستیکی را لیس می‌زنند؟

تصور می شود که آن ها مقدار ناچیزی از اسانسی را که از این محصولات صاتع می شود دوست دارند. و همچنین شاید از بافتی که از این مواد روی زبانشان باقی می ماند لذت می برند.

چرا گربه پس از سقوط از بلندی روی پاهای خود فرود می‌آید؟

در زمان افتادن، گربه برای صاف نگه داشتن بدن و چرخیدن در میان هوا از دم خود استفاده می کند. بنابراین برای کاهش شوک با پشت قوس دار به زمین فرود می آید. گربه ها بدن بسیار انعطاف پذیری دارند و پیچ خوردن و چرخیدن برای آن ها بسیار آسان است.

چرا گربه‌ها صدای خش خش را دوست دارند؟

صداهای خش خش مشابه صداهای منظم و بلند موش ها، پرنده ها و جیرجیرک ها است. بنابراین صدای خش خش تکه کاغذی مچاله شده یا راه رفتن روی کاغذ حس شکار گربه را تحریک می کند.

چرا گربه دمش را تکان می‌دهد؟

گربه ها از دم هایشان برای ارتباط روانی با یکدیگر استفاده می کنند.

چرا گربه‌ها گیاهان را می‌جوند؟

گیاهان کمک می کنند که گربه‌ها از شر موهائی که هنگام آرایش خود بلعیده اند رها شوند و همچنین مواد غذائی نظیر ویتامین ها، فیبر و املاح را که در غذای آن ها یافت نمی شود فراهم می کنند. بعضی از گیاهان اگر سمی نباشند برای جویدن خوب هستند.

رفتارشناسی گربه

این بخش در مورد رفتار شناسی گربه‌ها، خصوصا گربه‌هایی که توسط انسان‌ها در خانه نگهداری می‌شوند گرد‌آوری شده است. اکثر ما انسان‌ها نمی‌دانیم که حیوانات، خصوصا حیوانات درون گرا مانند گربه‌ها چگونه با ما حرف می‌زنند و با هر رفتارشان سعی در رساندن چه پیامی به ما دارند، همچنین در باب این موضوع تحقیقات کمی به عمل آمده است اگرچه برای هم‌زیستی بین ما و حیوانات دانش رفتار شناسی بسیار امر مهمی است. در این بخش سعی کردم از آنچه که تجربه شخصی من حاصل سالها نگهداری از گربه‌ها چه به طور زندگی انفرادیشان و چه گروهی آنها می‌باشد، و از مشاهدات خودم و نوع ارتباطم با این حیوانات دوست داشتنی برای شما بنویسم.

علایق گربه

گربه‌ها اصولا علاقه خود را به صاحبشان به سبک خودشان بروز می‌دهند، برای مثال لیسیدن و یا بوییدن و مالیدن خودشان. همچنین آنها خواسته‌های خود را به سبکی بیان می‌کنند که دوست دارند حتما به آنها احترام گذاشته شود و در غیر این صورت دیدن رفتارهایی همچون چنگ زدن و گاز گرفتن از سمت آنها دور از انتظار نیست، زیرا گربه‌ها اعتقاد به برقراری احترام از جانب شما نسبت به خواسته‌شان دارند.

یکی از رفتار‌های عجیب گربه‌ها چنگ‌های پی‌در‌پی زدن با پاهایشان است که هم به هنگام بازی و یا هم به هنگام اعتراض مشاهده می‌شود. به طور کلی گربه‌ها علاقه خاصی به دنبال کردن اجرام کرم مانند دارند که این اساس غریزه شکار آنهاست.

همچنین اگر گربه شما مگس ببیند بر اساس رفتاری غریزی‌اش فک و دندان‌هایش تکان خورده و ذاتا گربه‌ای که در حرکت و بهم نریختن وسایل بسیار محتاط بوده هم اکنون تبدیل به موجودی می‌شود که برای شکار مگس هیچ چیز را سر راهش نخواهد دید.

علاقه گربه‌ها به بو کشیدن و لثه زدن به گیاهانی همچون سبزه، کاکتوس و یا آنهایی که برگ‌های نوک تیز دارند نیز از روی خارانیدن کناره لثه‌شان و گاها خوردن گیاهان برای دفع گلوله‌ی مویی که در معده‌شان وجود دارد نشات می‌گیرد، گربه‌ها به علت لیسیدن بیش از حد خود و تمیزی، هر هفته یکبار در معده شان یک گلوله مویی بوجود می‌آید که با خوردن برگ گیاهان آن را بالا می‌آورند. می‌شود با خوراندن خمیر مالت مانع از استفراق گربه و دفع آن به همراه مدفوع شد که در ادامه مقاله بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

زبان گربه

اولین راه برقراری ارتباط گربه‌ها با یک شی بوییدن آن است و این رفتار جز رفتار اصلی آنها محسوب می‌شود. همچنین گربه‌ها علاقه خاصی دارند که جهت همه موهایشان به یک طرف باشد. زمانی که گربه‌هایم را حمام می‌کردم بعد از حمام موهایشان را برای ماساژ دادن به پوستشان خلاف جهت شانه میزدم و بلافاصله بعد از هر شانه‌ی خلاف جهت، گربه‌هایم موهای همان ناحیه‌شان را به همان جهت لیس می‌زدند تا صاف و یکدست در جهت خواب بماند. همچنین زبان گربه‌ها دارای پرزهای دندانه‌ای سفت و زبری است. اگر یک سگ قبلا شما را لیس زده باشد و حالا یک گربه بخواهد شما را لیس بزند حتما تفاوت نرمی و خشنی زبان این دو حیوان شما را متحیر می‌کند. اگر سال‌ها با گربه‌ها زندگی کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که زبان این حیوان همانند یک کاغذ سنباده‌ای زبر است. در اینجا به یکسری حقایق در مورد زبان گربه‌ها پرداخته‌ام.

زبان یک گربه کوچک است و دارای پرزهای خشنی که به سمت عقب جهت داده شده‌اند. این پرزها چندین وظیفه مهم دارند. در واقع به گربه کمک می‌کنند تا گوشت و استخوان‌ها را راحت تر بجوند و ببلعند. و همچنین این پرزهای خشن همانند یک شانه برای آنها بوده و به نظافت و از بین بردن کثیفی و گرد وخاک از روی مو و بدنشان کمک می‌کند.

گربه‌ها زمانی که شروع به لیس زدن و نظافت خود می‌کنند از طریق این پرزها (که به سمت عقب جهت گرفته‌اند) مو و گرد و خاک را به عقب رانده و در نهایت مقداری هیربال (یا همان گلوله مویی) می‌بلعند که این به این توده از مو و گرد و خاک هیربال یا گوله مویی گفته می‌شود (معمولا هیربال ها از طریق مدفوع و یا استفراغ دفع می‌شوند. البته ممکن است کاملا هم دفع نشود برای اطمینان کامل از دفع هیربال بهتر است یک روز در میان یا هرروز به گربه خود خمیر مالت بخورانید. این موضوع را جدی بگیرید چرا که هیربال‌ها اگر دفع نشوند در روده‌ها تجمع کرده و باعث انسداد روده و اگر دیر متوجه بشید و عمل جراحی نشوند منجر به مرگ سریع گربه خواهد شد). پزرهای زبان در برخی مواقع می‌توانند برایشان خطرآفرین نیز باشند چرا که گاهی ممکن است آشیایی از قبیل نخ، رشته با چیزهای زرق و برق دار را نیز با زبانشان لیس زده و ببلعند و نتوانند آنها را تف کنند و بیرون بیاندازند.

از دیگر کاربرد‌های زبان گربه برای او آرایش و تمیز کردن برای بقاست. گربه‌ها بعد از اینکه طعمه‌شان را خوردند، شروع به آراستن و تمیز کردن خود برای از بین بردن هر گونه اثری از آن طعمه از روی بدن خود می‌کنند، در واقع این یک استراتژی زنده است چرا که نمی‌خواهند از حضورشان در آن قلمرو کسی را مطلع کنند. با توجه به جثه کوچکشان همان طور که شکارچی ماهری‌اند، طعمه یاب خوبی هم هستند. از بین بردن و پاک سازی اثر یک شکار تازه در امنیت جان آنها نقش بسزایی دارد. و دیگر عادت آنها آراستن برای آسایش و رفتاری است.

گربه‌ی شما در حالیکه از زبان خود برای آراستن خود استفاده می‌کند در واقع کمکی نیز برای خنک نگه داشتن بدن خود از طریق امر تبخیر می‌کند. لیس زدن و آراستن در گربه می‌تواند یک جایگزین رفتاری باشد ممکن است گربه شما از زبان خود برای تمیز کردن تنها یک ناحیه‌ای از بدنش استفاده کند که اینکار می‌تواند از روی استرس یا عصبانیت باشد (دقت کرده کرده باشید در این حالت خیلی تند تند یک نقطه از بدنش را می‌لیسد)، همچنین تکرار اینکار در واقع میتواند به خاطر وجود قسمتی بی مو روی بدنش باشد.

اگر محیطی دارید که در آن چند گربه نگهداری می‌کنید حتما می‌بینید که در حین دعوا کردن و بازی کردن باهم هر از گاهی همدیگر را می‌لیسند (آراستن اجتماعی). جالب است بدانید جوانه‌های چشایی یک گربه از انسان کمتر است، گربه‌ها به طور کلی طعم شیرین را حس نمی‌کنند. ما احتمالا با خوراندن مواد غذایی نامناسب به گربه‌ها باعت ایجاد عادت نامناسب در برنامه‌ی غذایی آنها می‌شویم. زبان گربه در ترجیح بافت غذایی موثر است. بافت، اندازه و شکل غذای یک گربه در رد کردن یا پذیرش آن غذا خیلی اهمیت دارد. چرا که با توجه بر این اساس غذا را در زبان خود حس می‌کنند و تشخیص می‌دهند که آن را بخورند یا نه.

به طور مثال شما باید انقدر به گربه‌ی خود توجه داشته باشید که متوجه بشوید زبان گربه‌ی شما چه غذاهایی را می‌پذیرد و از خوردنش امتناع نمی‌کند. مثلا گربه‌های من عاشق تیکه‌های ریز در غذای‌تر و تکه‌های درشت در غذای خشک‌اند. تاثیر زبان در نوشیدن آب نیز قابل توجه است. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که زبان گربه وقتی که حالت قاشقی به خود می‌گیرد مقدار زیادی آب را در هنگام نوشیدن در خود جمع می‌کند که البته این کار با سرعت قابل ملاحظه‌ای انجام می‌شود. در این روش نوشیدن زمانیکه گربه آب را با زبان قاشقی مانندش به بالا برده، بلافاصله دهان را بسته و اجازه برگشت آب به ظرف را نمی‌دهد.

برخی گربه‌ها از جای تنگ و تاریک می‌ترسند و برای برخی این چنین مکان‌ها امن است. برای برخی از گربه‌ها جاهای مرتفع جای امنی محسوب می‌شود که به طور کلی خیلی از رفتارها مختص به شخصیت ویژه همان گربه‌هاست. گربه‌ها به هنگام دستشویی کردن در چاله خاک، با دست‌هایشان حفره کنده و به هنگام ادرار لگن خود را چسبانده و به هنگام مدفوع لگن خود را بالا گرفته و کمر خود را صاف نگه‌می‌دارند و تا زمانی که بوی مدفوع را استشمام کنند روی آن را با خاک می‌پوشانند.

همچنین گاهی بی دلیل در خاک به جستجو می‌پردازند که ممکن است ناشی از کم بودن ارتفاع خاک برای افزایش ارتفاع و کپه کردن آن و یا کثیف بودن خاک و یا نظم دادن به آن باشد.

به طور کلی ممکن است برخی گربه‌ها هنگامی که به خاکشان نزدیک شویم برای کنترل رفتار ما به ما نزدیک شوند و درباره خاکشان احساس مالکیت کنند، حتی ممکن است مانع از تعویض خاکشان توسط شما شوند زیرا فکر می‌کنند دارید خاکشان را می‌دزدید! هرچند بسیاری از این چنین رفتار‌ها بستگی به شخصیت خود گربه تان دارد و نبود برخی رفتار‌ها ممکن است چیزی غیر عادی در گربه شما نباشد، خصوصا در گربه‌های ایرانی.

غذا خوردن گربه‌ها اصولا کمتر با گاز زدن و بیشتر با تکه کردن و قورت دادن انجام میگیرد که هنگام بلع گربه سر خود را به عقب و جلو می‌برد، همچنین گربه‌ای که تازه غذا خورده با زبانش دور دهانش را تمییز کرده و شروع به لیسیدن دست و در پی ان تمییز کردن صورت خود میکند که پیش تر به دلایل آن پرداختیم. صحنه بعد از غذا خوردن گربه‌ها، لیسیدن دور دهان و دستان، این رفتار به صورت یک عادت غریزی پس هر بار غذا خوردن تکرار می‌شود.

گربه گرسنه اصولا بی‌قرار می‌شود و اگر گرسنگی اش ادامه پیدا کند میل به فرار پیدا می‌کند. اگر گربه شما کاشی ویا سرامیک خنک را لیس زد بدانید تشنه است، گاهی گربه‌ها در ظرف آبشان قبل از آشامیدن دستشان را فرو می‌کنند تا ببینند ارتفاع آب چقدر است.اگر گربه شما هراز گاهی به بیرون می‌رود و با شکار یک موش یا هر حیوان دیگری برمی‌گردد قصد هدیه دادن چیز ارزشمندی را به شما دارد و اگر دوست ندارید این کار را تکرار کند انرا به ارامی از او گرفته و دیگر نگذارید بیرون برود.

گربه‌ها به نور گرم خورشید و خاک تمیز برای دراز کشیدن علاقه بسیار دارند. گربه‌ها در مواجهه با گربه‌های دیگر (ازانجا که اصولا انفرادی زندگی می‌کنند) اوایل دچار مشکل زیادی می‌شوند و اولین رفتار بو کردن نواحی مختلف از جمله نواحی مخرجی حیوان دیگر می‌باشد.

ممکن است گربه شما که اول در خانه بوده نگذارد گربه جدید در خاک او یا از ظرف غذای او و یا جاهای ویژه ی استراحت او استفاده کند که به مرور درست می‌شود و کاملا طبیعی است. دم گربه‌ها به هنگام ترس مانند لحاظه‌ای که یک شی جدید را به خانه می‌آورید، یا استفاده از سشوار و یا جارو برقی که صدای زیادی دارند و یا به هنگام حمام و یا بازی با گربه‌های دیگر رو به بالا سیخ شده و پر پشت تر می‌شود که نشان از هیجان یا ترسشان می‌باشد. در بسیاری از موارد هنگام نزاع با گربه‌های دیگر و یا بازی های کمی خشن، تمامی موهای گربه‌تان از جمله دم، سیخ می‌شود، که با این کار قصد بزرگتر و قدرتمندتر نشان دادن خود نسبت به آن چیزی که هستند را دارند.

همچنین اگر گربه‌تان در ان لحظه علاقه‌ای به ماندن در آغوشتان نداشته باشد دمش به صورت عصبی تکان بسیار خورده و سپس بعد از آن ممکن است گازتان گرفته یا بیرون جهد که هرچند بهتر است خودتان زمانی که دوست ندارد اورا مجبور به کاری نکنید. به طور کلی گربه‌ها با دمشان با ما سخن می‌گویند.

گربه‌ها نیاز به تخلیه هیجانات و انرژی دارند و به طور کلی نباید جلو هر حیوان را برای تولید صدا و یا شیطنت و دنبال بازیشان با دیگر حیوانات گرفت زیرا خوی طبیعی حیوان اینگونه ایجاب می‌کند و در غیر این صورت حیوان سرکوب می‌شود. اما شایان ذکر است که رفتار هر حیوان خصوصا سگ و گربه‌ها بازتابی از رفتار نگهدارنده‌ی و صاحب آن حیوان نیز دارد و هنگامی که در خانه جوی متشنج و مشوش حاکم باشد گربه‌ها عصبی شده و همه چیز را بهم می‌ریزند، اگر این رفتار عادت آنها شد سوای آرام کردن جو می‌توانید به مدت چندین دقیقه آنها را تنهایی در باکس‌شان نگاه دارید تا آرام گیرند. گربه‌ها تربیت پذیرند و می‌شود آنها را خصوصا در ۶ ماه اول تربیت کرد و بهشان یاد داد کجاها بروند و یا کجاها نروند. این کار با یک اسپری آب شدنی‌ است، اما به اجبار اهلی و به اصطلاح بغلی کردن گربه‌ها ممکن نیست و گربه خودش باید به مرور زمان و با اعتمادش به شما خودش کنارتان بیاید، و با رفتار خوبتان که درآن هنگام مواجه شد، این علاقه را به شما و تکرار این رفتار را به مرور بیشتر کند.

هرچند برخی از گربه‌ها از صاحبان و کلا انسان‌های اطراف خود هراسان و فراری‌اند و این ممکن است به علت خاطرات تلخ کودکی‌شان باشد، چرا که یکی از گربه‌های خود من هم اینگونه بود و من توانستم با زیاد در آغوش گرفتنش، البته زمانی که خودش هم راغب بود و نه به اجبار، و محبت به او و همچنین نشان دادن جاهای مختلف خانه برای اولین بار و هر دفعه به او پاداش دادن و جلب اعتماد او این حس انسان گریزی را برای او کمتر کنم.

اصولا ما گربه‌ها را با سگ‌ها مقایسه می‌کنیم و فکر میکنیم که سگ ها مهربان‌تر‌اند در حالی که گربه‌ها هم هم اندازه هر حیوان دیگری صاحبان خود را دوست دارند فقط کمی درون گرا بوده و آن عشق و علاقه را متفاوت‌تر نشان می‌دهند، تنها کافیست زبان آنهارا بلد باشیم و هنگامی که خواسته ای همچون بغل نکردن یا ناز نکردنشان را با پا و چنگ زدن نشان می‌دهند باید به آنها احترام بگذاریم.

گربه‌ها بر خلاف عقیده ما حیواناتی نیستند که بتوانند آنقدر ایده ال به زندگی بیرون خانه خو بگیرند بلکه بر خلاف تصور ما در بیرون از خانه و محیط پر از استرس و صدا دچار اضطراب می‌شوند، و داخل محیط آپارتمانی بودن برای آنها بهتر است همچنین به خوبی با صاحبانشان اخت می‌شوند.

یکی از اشتباه‌ترین کارها به سرپرستی گرفتن یک گربه و سپس رهاسازی او در شهر است چرا که گربه به علت بی تجربه بودن و یاد نگرفتن زندگی بیرون از خانه در بچگی (توسط مادر یا دیدن شرایط) حتما کشته خواهد شد و یا از گرسنگی می‌میرد. هنگام فحلی گربه نر ادرار کرده و گربه ماده سر و صدا می‌کند و لگن خود را به سمت بالا می‌دهد، گاهی شکمش نیز ورم می‌کند، که به آن اصطلاحا حاملگی کاذب می‌گویند، و هر دو جنس میل شدیدی به بیرون رفتن پیدا می‌کنند.

گاهی ممکن است گربه به علت بوی خاص بدن یکی از اطرافیان‌تان به او بسیار نزدیک شده و خود را به او بمالند زیرا بوی مطبوع جذابی برای دوران فحلی می‌دهد. گربه‌ی باردار بسیار از محتاط بوده و به شدت از جنین‌های خود مراقبت می‌کند، هنگام و بعد از زایمان، گربه مادر به علت ترشح هورمون‌های مادرانه به شدت از بچه‌های خود پرستاری کرده و سعی می‌کند محیطی گرم و تمیز برای آنها محیا کند، همچنین به فرد غریبه‌ای که قصد نزدیک شدن به بچه‌هایش را داشته باشد به شدت پرخاش کرده و به هنگام مدفوع نوزاد‌های خود خودش آنهارا لیس می‌زند، ازین رو نوزادان تازه بدنیا آمده برای محیط خانه از نظر مدفوع آلودگی آنچنانی نخواهند داشت.

گربه ماده همچنین بلافاصله بعد از زایمان خود جفت خود را می‌خورد که همین کار سبب آزاد شدن بسیاری از هورمون های مادرانه می‌باشد، اگر نوزادی ناقص بدنیا بیاید، به علت غریزه بقای نسل برتر، مادر آن نوزاد را هم کشته و می‌خورد.

بر خلاف باور عموم، موی گربه سالم بر باروری خود انسان هیچ تاثیری ندارد.

گربه‌ها هنگامی که گوش‌های خود را به سمت عقب می‌برند یا عصبانی هستند و یا کنجکاو و یا آماده حمله، و هنگامی که گوش‌های خود را سیخ و به سمت رو به رو می‌کنند با رفتاری نامتعارف و تلاش برای کشف آن مواجه شده‌اند.

گربه‌ها در محیط جدید احساس ناامنی کرده و باید همه جارا سرک بکشند تا احساس امنیت کنند که بهتر است خودتان در آغوشتان نشان‌شان دهید. همچنین گرفتن گربه‌هایتان بعد از اینک در محیط جدید قرار گرفتند کمی مشکل می‌شود زیرا رفتار‌های گریزانه‌شان ناشی از کنجکاوی و هیجان و شیطنت دیویدن آنهاست.

مراقب باشید به هیچ عنوان برای گرفتن گربه و یا مهار کردن آن، دم گربه را وسیله قرار ندهید. گربه‌ها در پرش بسیار دقیق اند و اصولا زمانی که بازی نمیکنند جایی را بهم نمی‌ریزند. بیشتر روز را می‌خوابند و به طور کلی با افزایش سن خوی شیطنت‌شان کاهش می‌یابد. فراموش نکنید گربه‌های کنجکاو درونگرای خود را با حیوانات دیگر مقایسه نکنید و رفتار خودش را دریابید، زیرا اکثرا ما از حیوانات آن چیز را انتظار داریم که خودمان می‌خواهیم نه آن چیز را که آنها برای انشکل بودن خلق شده‌اند. سرپرستی از گربه‌ها بسیار آسان بوده و بسیار حیوانات خانگی تمیزی‌اند.

این حیوانات دوست داشتنی خیلی زود به انسان‌های مهربان عادت می‌کنند و خودشان را با بازی و ناز کردن و به استقبال آمدنشان برایشان لوس می‌کنند، همین چند رفتار ساده حاکی از آن است که گربه شما به شما علاقه بسیار دارد، هرچند برخی از گربه‌ها رفتار خاص خود را داشته و کمتر احساسات خود را نشان می‌دهند اما این ناشی از ژنتیک آنهاست و نه بی‌مهریشان.

همچنین باید توجه داشت به علت بروز ندادن رفتارها و احساسات خود در حالی که آن احساس را دارند اما خیلی نشان نمی‌دهند ویا متفاوت تر نشان می‌دهند مانند علاقه‌شان به شما در عین حال مریضی‌شان را نیز خیلی نشان نمی‌دهند و اکثرا بیماری گربه‌ها در مراحل حاد کشف می‌شود. برای مثال زمانی که مشاهده کردید گربه شما علاقه به خوردن خاک باغچه دارد، بدانید از کمبود شدید املاح و مواد معدنی رنج می‌برد و حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

گربه‌ها از تغییر مکان،گرفتن ناخن و قرص دادن و حمام می‌ترسند و بهتر است این کار‌ها حتی الامکان با اعصاب خوب و بالا و درک ترس حیوان و عادی نشان دادن شرایط و کم سر و صدا بودن محیط انجام شود، هنگام ناخن گیری می‌توان چشم گربه را گرفت و هنگام قرص دادن بهتر است اینکار را در حالی انجام دهیم که گربه در بهترین شرایط اعتماد اخلاقی خود نسبت به شما قرار دارد. برخی از رفتار‌های این فرشته‌های دوست داشتنی همچنان کشف نشده باقی مانده است ولی آن چیز که هویداست این است که بسیار حیوانات مهربانی هستند که برای هر انسان عاشق و حیوان دوستی، همدمی بسیار عالی می‌شوند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.