رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

تقویت سیستم ایمنی بدن با رعایت اصول صحیح تغذیه

یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در همدان گفت: رعایت اصول صحیح تغذیه نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها به خصوص بیماری کووید ۱۹ دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از سیناپرس، آزاده آذرپیرا اظهار کرد: رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه های غذایی و جایگزین های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی را تامین می کند.

وی با بیان اینکه رعایت مراقبت های غذایی در ماه مبارک رمضان در ایام پاندمی کرونا دارای اهمیت است، اضافه کرد: گرسنگی می تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده ها به ویژه وعده سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ را افزایش دهد.

وی افزود: در این ماه می توان هم عادات غذایی غلط را اصلاح کنیم و هم از برکات معنوی این ماه بهره ببریم.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین های A،D، E،C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن، روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ لازم هستند. می توان از تضعیف احتمالی سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری جلوگیری کرد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به به نقش ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن مطرح کرد: توصیه می شود در وعده های سحر و افطار از منابع غذایی ویتامین A منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات استفاده شود.

آذر پیرا گفت: توصیه می شود منابع غذایی ویتامین D مانند ماهی های چرب، لبنیات و زره تخم مرغ برای افزایش سطح ایمنی بدن مصرف شود.

وی با اشاره به نقش ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان و کمک کننده به عملکرد سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: می توان از روغن های مایع مانند کانولا، آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی در وعده های غذایی سحر، افطار یا انواع آجیل مانند فندق، بادام، گردو در فاصله وعده افطار تا شام استفاده کرد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی خاطر نشان کرد: مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر توصیه می شود.

آذر پیرا با اشاره به مصرف منابع غذایی ویتامین های گروه B در این ایام گفت: توصیه می شود در این ایام از مواد غذایی مانند انواع سبزی های برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس د‍ ار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها (پسته، گردو، بادام و فندق) جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه دریافت آهن کافی از منابع غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری است،اظهار کرد: آهن در منابع گیاهی و منابع حیوانی یافت می شود منابع حیوانی عبارتند از گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی “آهن هم” است و منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها، حبوبات، میوه های تازه و خشک شده و غلات کامل “آهن غیر هم” دارند. اگر چه تخم مرغ از منابع حیوانی آهن است، اما آهن آن غیر هم است. اگر منابع غذایی آهن به همراه غذاهای حاوی ویتامینC مصرف شوند، جذب آهن افزایش می یابد.

این کارشناس تغذیه ورژیم درمانی با اشاره به مصرف غذاهای غنی از روی(Zn)،تصریح کرد: مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ برای تقویت سیستم ایمنی در هر سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) در این ایام توصیه می شود.

آذر پیرا با اشاره به مصرف و استقبال مردم از زولبیا و بامیه که دارای مقادیر زیادی قند و چربی، اسید های چرب اشباع و ترانس است،اظهار کرد: به طور کلی زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرینی از جمله حلوا، شله زرد خیلیی شیرین وغیره در وعده افطار منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی و نیز تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود وبهتر است مصرف این مواد کمتر شود.

وی با بیان اینکه مصرف بیشتر از ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و آب میوه، بدن را از کم آبی در شرایط روزه داری حفظ می کند،خاطر نشان کرد: بسیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز و بعد از صرف سحری به مقدار فراوان آب می نوشند که عادت درستی نیست و توصیه می شود در فاصله افطار تا سحر از صیفی جات و میوه های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی و مرکبات وغیره استفاده شود.

وی افزود: همچنین از نوشیدن زیاد چای به خصوص چای پر رنگ در وعده سحری اجتناب نمایید زیراکه چای سبب از دست رفتن مایعات از طریق ادرار و کم آبی در طول روز می شود.

آذر پیرا با بیان اینکه غذاهای چرب و شور و تنقلات شور و سایر فست فودها سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می شود، اظهار کرد: توصیه می شود به جای نمک از سبزی های خشک، معطر و محلی برای طعم دار کردن غذا استفاده شود

وی خاطر نشان کرد: محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار، شام و سحر در ایام ماه مبارک رمضان بسیار مهم است. دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش نموده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود، لذا توصیه می شود از حداقل مقدار نمک تصفیه شده در تهیه غذاها استفاده شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به افرادی که در دوران نقاهت بیماری کرونا هستند، مطرح کرد: چون توانایی بدن این افراد در سطح مطلوبی نیست و حدود پنج تا ۱۰ درصد وزن خود را از دست داده اند، کم اشتها شده و احساس ضعف دارند و بدن آنها با کم آبی مواجه است، روزه داری توصیه نمی شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: دریافت واکسن از طریق تزریق به عضله، روزه را باطل نمی کند ولی چنانچه فردی پس از دریافت واکسن دچار عوارض جانبی جدی شد می تواند روزه خود را بشکند؛ اما بسیاری از عوارض جانبی واکسن کرونا خفیف و چند ساعت بیشتر طول نمی کشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.