رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

رایج‌ترین اشتباهات در کاشت بذر

خواه قبلاً تجربه کاشت بذر را داشته اید و یا هرگز لذت آن را نداشته اید، با جلوگیری از اشتباهات رایج، موفقیت خود را تضمین کنید.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دانه‌ها برای باغبانان مانند جادو و یکی از معجزات طبیعت هستند. آن‌ها را در خاک بکارید، مرطوب نگه دارید و شاهد شکوفه‌هایی زیبا یا برداشتی پربار خواهید بود. شما می‌توانید داخل خانه بذر‌هایی بکارید تا باغ خود را با انواع جدید یا غیر معمول گیاهان پر کنید.

اشتباه شماره ۱: هیپنوتیزم شدن توسط کاتالوگ‌ها

مقاومت در برابر تصاویر زرق و برق دار و کلمات درخشان کاتالوگ‌های دانه، سفارشات پستی و وب سایت‌ها دشوار است؛ به خصوص اگر خارج از منزل، زمین پوشیده از برف باشد. حتی بسیاری از باغبانانِ با تجربه نیز تسلیم جذابیت این صفحات زیبا می‌شوند. بنابراین، سعی کنید از اولین اشتباهی که بیشتر مبتدی‌های کاشت بذر مرتکب می‌شوند، جلوگیری کنید: سفارش زیاد بذر. منطقی باشید و خویشتن داری کنید. اگر اولین بار است که دست به این کار می‌زنید، با تعداد زیادی بذر مختلف شروع نکنید. بذر‌هایی که جوانه زدن و رشد آن‌ها آسان است، مانند گوجه فرنگی، ریحان، آهار، آفتابگردان یا شاه اشرفی را در نظر بگیرید.

اشتباه شماره ۲: شروع خیلی زود

در بسیاری از مناطق سرد و زمستانی، کاشت بذر به شما این امکان را می‌دهد که حتی زمانی که هوا برای کاشت بیرون از خانه بیش از حد سرد است، بتوانید در خانه کاشت داشته باشید؛ بنابراین، صبر داشته باشید تا به مشکل برنخورید و خیلی زود شروع به کاشت دانه‌های خود نکنید. اکثر گیاهان پس از جوانه زدن در طی ۴-۸ هفته آماده انتقال به باغ اصلی هستند.

اشتباه شماره ۳: کاشتن بذر‌ها در عمق زیاد

برای کسب اطلاعات خاص در مورد عمق کاشت بذر، بسته‌های دانه را به دقت بررسی کنید. یک قاعده کلی این است که بذر‌ها را در عمقی برابر با دو یا سه برابر عرضشان بکارید؛ اما بهتر است بذر‌ها را خیلی کم عمق بکارید تا خیلی عمیق. بذر بعضی از گیاهان مانند بعضی از کاهو‌ها یا گل میمون برای تحریک جوانه‌ها به نور احتیاج دارند و به هیچ وجه نباید روی آن‌ها پوشانده شود. این بذر‌ها باید پس از کاشت، کمی ریز شوند تا تماس خوبی با خاک داشته باشند.

اشتباه شماره ۴: درست برچسب نزدن

قبل از این که بذر‌ها را بکارید، به آن‌ها برچسب بزنید. انواع مختلفی از برچسب‌های چوبی و فلزی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. هم چنین، از قلم ضد آب استفاده کنید. بلافاصله پس از کاشت، برچسب‌ها را در گلدان مناسب یا تخت باغ قرار دهید؛ مطمئن شوید هیچ اشتباهی رخ ندهد؛ در غیر این صورت، تفکیک نهال‌های مختلف و این که کدام‌ها قرار است بالغ شوند دشوار خواهد بود. هم چنین، باید روی برچسب‌های خود تاریخ کاشت را درج کنید تا بدانید چه زمانی انتظار جوانه زدن را داشته باشید.

اشتباه شماره ۵: خاک خیلی سرد است

بسته‌های بذر، دمای خاک را برای بالاترین درصد جوانه زنی، مشخص می‌کنند. به یاد داشته باشید، این دمای خاک است، نه دمای هوا. بیشتر دانه‌ها در دمای حدود ۲۵ درجه سلسیوس جوانه می‌زنند؛ اما در بعضی موارد ممکن است متفاوت باشد. در صورت استفاده از تشک گرمکن ضد آب، می‌توانید شانس موفقیت خود را افزایش دهید. پس از جوانه زدن، سعی کنید دمای خاک را در محدوده ۱۸ تا ۲۱ درجه سلیوس نگه دارید.

اشتباه شماره ۶: نور کافی نیست

در مناطق معتدل زمستانی کشور، در زمستان، اگر پنجره‌ای رو به جنوب باشد، نور کافی برای رشد نهال‌های تنومند به وجود می‌آورد. در مناطق سرد تر، احتمالاً به چراغ‌های رشد نیاز خواهید داشت. برای کاشت نهال می‌توانید استند‌های سبک بخرید یا آن‌ها را بسازید. کاتالوگ‌های سفارشات پستی و وب سایت‌های باغبانی، طیف گسترده‌ای را برای خرید ارائه می‌دهند. برای نهال‌های تنومند و سالم، روزانه ۱۴-۱۶ ساعت نور تأمین کنید. چراغ‌ها را در حدود ۵ تا ۸ سانت بالاتر از نهال‌ها به حالت تعلیق درآورید و یا دستورالعمل‌های مربوط به کیت‌های خریداری شده را دنبال کنید.

اشتباه شماره ۷: سیراب کردن بیش از حد

خاک را مرطوب نگه دارید؛ اما خیلی مرطوب نباشد. یک گزینه خوب، پوشاندن ظرف با پلاستیک شفاف یا مواد دیگر برای مرطوب نگه داشتن خاک تا زمان جوانه زدن بذر‌ها است. پس از جوانه زدن بذرها، آبیاری را متوقف نکنید؛ در غیر اینصورت نهال‌های شما تقریباً می‌میرند. برخلاف گیاهان محکم شده در خاک، نهال‌ها سیستم ریشه‌ای گسترده‌ای ندارند که بتوانند برای آن به آب اعتماد کنند. در عین حال مهم است که بیش از حد به آن‌ها آب ندهید و اجازه ندهید که نهال‌ها در خاک مرطوب بنشینند؛ چرا که این امر بیماری را تشویق می‌کند.

اشتباه شماره ۸: نظارت و رسیدگی کافی نداشتن

نهال‌های تازه جوانه زده موجودات ظریفی هستند. آن‌ها نیاز به بررسی روزانه و مراقبت‌های پر مهر و محبت دارند؛ به ویژه در اوایل. اگر نمی‌توانید روزانه نهال‌ها را کنترل کنید، جوانه زنی، رطوبت خاک، دما و نور را بررسی کنید، احتمال موفقیت شما به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. این یک درس مهم است که باید یاد بگیرید؛ نهال از بی توجهی زنده نمی‌ماند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.