رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

پاسخ قاضی‌زاده به سوالات اقتصادی اولین مناظره

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به سئوالات اقتصادی در اولین مناظره انتخاباتی پاسخ داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی درباره راهکار تقویت ارزش پول ملی گفت: اگر ما بتوانیم تورم را در جامعه به عنوان ام المصائب کنترل کنیم، می توانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم.

وی افزود: در کشور ما مسئولین مربوطه به جای اینکه مسئول حفاظت از ارزش پول ملی باشند، مسئول حفاظت از ارز خارجی شده اند. ظاهرا این کار مسئول مشخصی ندارد و مسئولینی که وظیفه پاسخگویی دارند هم آن را گردن دیگری می اندازند. ای کاش رئیس بانک مرکزی ما خود را مسئول حفظ ریال بداند نه دلار.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما بسته مفصلی را در دولت “سلام” شامل ۲۱۳ پروژه تعریف کردیم که بیش از ۵۰ پروژه آن به کنترل تورم برمی گردد و در آن اصلاحات ساختاری بانک ها و بودجه نیز پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده کسری بودجه کشور با خلق تورم در حال تأمین است، گفت: تورم یک مالیات دائمی از سمت مردم پابرهنه به سمت دولت و طبقه مرفه است که در ۵۰، ۶۰ سال گذشته ادامه داشته است.

قاضی زاده هاشمی همچنین گفت: ما به دنبال گسترش تولید، تقویت تولید، هدایت نقدینگی به سمت تولید و کنترل قیمت در بازار هستیم.

در ادامه این مناظره قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه ای که برای پاسخ به اظهارات دیگر کاندیداها و انتقاد نسبت به این اظهارات در اختیار داشت، گفت: مردمی که پای گیرنده ها نشسته اند انتظار بیان چه مطالبی را از کاندیداها دارند؟ وقتی مردم تا خرخره در مشکلات غرق هستند می خواهند ببینند کاندیداها چه برنامه ای برای حل این مشکلات و امروز و آینده فرزندانشان دارند.

وی افزود: اینکه بحث از مناظره اقتصادی به انحراف برده می شود نشانه این است که همان طور که عده ای سال ها برای اداره کشور برنامه نداشتند، الان هم برنامه ندارند لذا با ایجاد دوقطبی و تهمت، بی برنامگی شان را نشان می دهند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: دو، سه سالی است که ما با جمعی از جوانان انقلابی تحت عنوان دولت “سلام” برنامه ای را تهیه کردیم. مسئله ما مدیریت است ، اما آنچه مهمتر از مدیریت است وجود سازوکار نادرست استضعفاگر است. اگر می خواهیم اصلاحات اقتصادی انجام دهیم و با فساد مبارزه کنیم باید به دنبال اصلاح ساختارهای استضعفاگر برویم.

وی با بیان اینکه نقدینگی ایجاد شده در هشت سال گذشته متوسط سرانه هر نفر ۴۰۰ میلیون تومان بوده است ، اضافه کرد: الان بزرگترین رانت وام بانکی است؛ چرا که نرخ سود تسهیلات زیر نرخ تورم است و تورم این انگیزه را می دهد که وام بانکی را پس ندهند. علاوه بر این ۶۵ درصد منابع بانکی به یک دهک اول و ۹۵ درصد به نیمی از جمعیت داده شده است. همچنین ۷۰ درصد منابع بانکی به تهران و ۲۰ درصد به ۲۵ استان کشور داده شده است. وقتی منابع این طور تقسیم می شود بشاگرد ایجاد می شود، خانه دو میلیاردی ۵ میلیارد می شود و خانه دیگری به آپارتمانی در ترکیه تبدیل می شود.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: اگر ساختار همین باشد حتی اگر مدیر عوض شود چه اصلاح طلب باشد و اصول گرا بیاید یا برعکس مشکلی حل نمی شود. اگر ما می خواهیم مشکلات اقتصادی حل شود باید به دنبال اصلاح ساختار برویم.

امیر حسین قاضی زاده در بخش سوم این مناظره در تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت خود گفت: روش اداره کشور فرسوده است. قانون تجارت، بیمه و بانک ما باید اصلاح نهادی شود. الان مسئله این است که زانوی دولت بر گردن مردم است و دولت باید زانوی خود را بردارد.

وی افزود: دولت وظیفه دارد حقوق مردم را از دولت استیفا کند. مثل کاری که در بورس، بانک و مالیات می‌شود. ما نظام تحول را برای تغییر اکوسیستم کشور طراحی کردیم و معتقدیم باید انقلاب سازوکاری انجام شود، زیرا با پروژه و برنامه مشکل حل نمی شود، لذا  ۲۰ مسئله ۲۰ راهکار را پیش بینی  کرده ایم.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: یکی از مسائل اصلی تورم و گرانی است ما طراحی کردیم که در چهار سال تورم به زیر ۵ درصد برسد. همچنین طراحی کردیم که مسئله اشتغال و ازدواج جوانان حل شود. ما می خواهیم وزارت خانواده ایجاد کنیم. همچنین صندوق اعتبار خانواده را پیش بینی کردیم و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای زوج های جوان در نظر گرفتیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر عددی نزدیک به هفت میلیون نفر بیکار و یا با شغل ناقص داریم. برنامه ما این است که طی سه سال اول ۴.۵ تا ۵ میلیون نفر از این افراد در مشاغلی اشتغال پیدا کنند که حداقل معیشت را داشته باشند.

قاضی زاده هاشمی با تأکید بر ضرورت حل مسئله بورس گفت: بورس یک مسئله حاد و یک مسئله ساختاری و مزمن دارد که بخش ساختاری آن در مجلس در حال اصلاح است و بخش حاد آن با سه دستورالعمل در سه، چهار روز اول دولت پیش بینی شده که به سمت بهبود بازار سرمایه برویم.

وی یادآور شد: همچنین ما برای هزینه خانوار شامل خوراک، ریزمغزی ها، انواع پروتئین ها و کالری ها پیش بینی هایی کردیم و بسته های ۳۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته ایم. همچنین برای هزینه حمل و نقل، بهداشت و درمان و مسکن نیز پروژه طراحی کرده ایم.

قاضی زاده در بخش دوم مناظره اول که بعد از تنفس ۱۵ دقیقه ای آغاز شد در پاسخ به دومین سوال خود درباره راهکار جلوگیری از واردات بی رویه گفت: ما الان متأسفانه شاهد مافیای بزرگ و در هم تنیده واردات هستیم که با برخورداری از رانت های مختلف مجوز ارز ارزان قیمت، انحصار و واردات، تولید را تهدید می کند. دولت مسئول باید هدف اصلی اش این باشد که از تولید و اشتغال داخلی حمایت کند.

قاضی زاده هاشمی افزود: قانون گذار مکانیزم تعرفه گذاری را در اختیار دولت گذاشته ولی راه های دیگری به وجود آمده که واردات انجام می شود و تولید را تهدید می کند. یکی از آن ها قاچاق است آن هم از مبادی رسمی و مناطق ویژه و آزاد و دیگری ارز ارزان قیمتی که در اختیار صادرکننده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: مثلا ما نیاز به تولید برنج داریم ولی همزمان در فصل تولید برنج اجازه واردات حجم زیادی برنج داده می شود. واردات همیشه باید کمتر از صادرات باشد و اقتصاد کشور باید صادرات محور باشد، ضمن اینکه تولید و اشتغال داخلی هم دچار مشکل نشود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما به گونه ای طراحی کردیم که تولید، ارزش را در کشور به مدیران زنجیره تأمین بسپارد و آن ها باید در مقابل اختیاراتی که دارند پاسخگو باشند. الان اتفاقی که می افتد این است که مجوزهایی برای واردات تولید صادر شده، ولی صاحب مجوز بخشی از قاچاق را انجام می دهد که نمونه آن مسئله سیگار است.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به آخرین سوال خود در مناظره اول با رقبا  به سوالی درباره راهکار حل مشکل بیکاری و جلوگیری از مهاجرت قشر جوان از مناطق روستایی به شهرهای بزرگ گفت: اینکه من می گویم ساختارها استضعاف گر هستند و منابع مالی به صورت نادرست بین دهک ها ومناطق مختلف توزیع می شود نتیجه اش مهاجرت روستاییان و از بین رفتن مشاغل کشاورزی است.

وی افزود: آمریکایی ها سال ها پیش برای ما اصلاحات ارزی را طراحی کردند که هدفش توسعه شهرنشینی بود. از طرفی درآمدهای نفتی باعث شد سطح رفاه در شهرها افزایش یابد و تمایل به مهاجرت نیز بیشتر شد. در حال حاضر نسبت روستانشینان به شهرنشینان ۲۰ به ۸۰ شده است که عمدترین دلیل آن بازتوزیع نامناسب منابع است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران بیشترین درآمد مالیات بر تولید را در بین دیگر کشورهای دنیا دارد، اضافه کرد: در بحث سپرده های بانکی هم می بینید که دهک اول بیشترین سپرده را دارد و میزان سپرده دهک های پایین تقریبا صفر است. اگر جوانان روستایی علاقه به ماندن در روستا ندارند به این دلیل است که درآمد کافی و رفاه لازم را ندارند. ما باید شیفت بندی را به گونه ای انجام بدهیم که منابع بانکی به آن سمت سوق پیدا کند، مالیات کمتر شود، اشتغال مولد وجود داشته باشد و اختیارات داده شود که فرماندار مدیریت کند و مردم محل هم بر آن نظارت کنند.

این کاندیدای ریاست جمهوری در بخش پایانی مناظره تلویزیونی و در جمع بندی اظهارات خود اظهار کرد: در جمع حاضر من جوان ترین هستم ما جوان ها آرمان های بلندی داریم و می خواهیم تحولات عمیقی اتفاق بیفتد مردم میگویند چرا در هر انتخابات حرفها تکرار می شود و مشکل بیکاری، گرانی، معیشت و مرغ و تخم مرغ حل نمی شود.

وی اضافه کرد: ما سه سال است به خصوص بعد از بیانیه گام دوم رهبری به جمع بندی رسیدیم که نحوه اداره کشور مشکل دارد من جراح هستم ما بیماری های خطرناک را با مسکن درمان نمی کنیم سرطانی که راه نفس بیمار را گرفته باید جراحی شود ما باید کارهای اساسی تری انجام دهیم. البته در موضوعات اضطراری باید دستور العمل و برنامه باشد که داریم .

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: ما در دولت سلام ۱۹ برنامه اجرایی دقیق را پیش بینی کردیم و ۲۱۳ پروژه اجرایی را در نظر گرفتیم اما نیاز به تغییر نگاه و رویکرد وجود دارد. دولت سلام آمده که حاکمیت مردم را تعمیق ببخشد. دولت باید پاسخگوی مردم باشد و جایی که خطا می کند با آن برخورد شود اما سطح نگاه ما این است که مردم بیایند به ما رای بدهند و بروند.

وی ادامه داد: ما مساله سربازی را از این جهت مطرح می کنیم که مانع توسعه استارت آپ هاست یا مدیریت کرونا که چند پارچگی مدیریت این بلا را به سرما آورده است.

قاضی زاده هاشمی با بیان این که باید مسائل ۵۰ و ۱۰۰ ساله را حل و فصل کنیم یادآور شد: نقدینگی۷۰هزار برابر شده اما چه کسی عامل خلق نقدینگی است آیا این مربوط به خارج از کشور است یا ساختار بودجه و بانکی این مشکل را ایجاد کرده است. اقتصاد رانتی غارتی ایجاد شده و طبقه مرفه به وجود آمده که در کنار منافع دولت قرار گرفته است. در حالی که اگر بخواهیم منابع کشور را بین مردم تقسیم کنیم به هر کدام ماهی سه میلیون تومان می رسد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.