پاسخ پزشکان به شایعات درباره واکسن کرونا

افسانه‌ها، سوءتفاهم‌ها و تئوری‌های توطئه درباره واکسن‌های ویروس کرونا با سرعت در حال تکثیر است.

به گزارش اینتیتر به نقل از خراسان، یکی می‌گوید واکسن‌ها اثری ندارند و یک کانال تلگرامی پر طرفدار از این صحبت می‌کند که واکسن کرونا حاوی یک چیپ برای کنترل مغز شماست. بیشتر این شایعات فاقد تحقیقات آزمایشگاهی استاندارد و قابل قبول هستند اما متاسفانه همین افسانه‌های بدون مدرک هم باعث کاهش سرعت واکسیناسیون و دست یافتن به ایمنی جمعی می‌شود.
افسانه| واکسن کرونا اثری ندارد

دکتر «رابرت املر »،رئیس دانشکده پزشکی نیویورک می‌گوید: «تحقیقات انجام شده در این زمینه حاوی نتایج به شدت امیدوار کننده‌ای از تاثیر واکسن‌های مورد تایید در کاهش فراگیری این بیماری است.»

وی می‌گوید: «در گذشته هم حرف‌هایی این‌چنینی درباره واکسن‌های دیگر بیماری‌ها مطرح می‌شد و جالب است که در همان زمان واکسیناسیون به سلطنت سیاه فلج اطفال و آبله پایان داد. درباره واکسن کرونا هم نتایج و داده‌ها از کاهش دلگرم کننده فراگیری در فصل دوم ۲۰۲۱ خبر می‌دهد».

افسانه‌| واکسن‌‌ کرونا دلیل تغییر شکل ویروس است

پروفسور «شفنِر»استاد دانشگاه پزشکی می‌گوید: «در حقیقت خود ویروس کرونا و نه واکسن‌ها دلیل تغییرات زیاد این ویروس هستند. ویروس‌ها در بدن انسان تولید مثل می کنند و زیاد می‌شوند و در همین روند، ویروس‌هایی متفاوت از نظر ژنتیکی تولید می‌شوند. بیشتر این تغییرات ژنتیکی بی‌خطر هستند، اما در مواردی نادر ممکن است بر اثر یک یا چند جهش ژنتیکی، ویروسی ماندگارتر به‌ وجود بیاید و این اتفاق در نتیجه رفتار ویروس است و نه واکسن و اتفاقا هم اکنون تنها سلاح ما در برابر این جهش‌های ویروس کرونا، همین واکسن است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد انواع جدید و تغییر شکل داده ویروس کرونا عمدتا در کشور‌هایی به‌ وجود می‌آید که از روند جهانی واکسیناسیون عقب هستند.»

افسانه| واکسن کرونا شما را نابارور می‌کند

دکتر شفنر توضیح می‌دهد: «حتی واکسن‌های mRNA هم فقط به سلول‌های ما نحوه ساخت نوعی پروتئین (یا تنها بخشی از آن) را آموزش می‌دهند و با این کار سیستم ایمنی بدن ما را راه می‌اندازند. محلول واکسن پس از انجام وظیفه به سرعت بدن را ترک می‌کند و این‌گونه نیست که تا ابد در بدن باقی بماند.»

افسانه| تزریق میکروچیپ از طریق واکسن!

دکتر شفنر می‌گوید:» از نظر فیزیکی میکروچیپ‌ها هنوز آن قدر کوچک نیستند که به وسیله سوزن تزریق شوند. »

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.