رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ایتالیا – انگلیس؛ جام در خانه یا در رُم؟!

ایتالیا پس از ۵۳ سال در یورو و انگلیس پس از ۵۵ سال در تورنمنتی بزرگ در جست‌وجوی جام هستند. تیم‌هایی به فینال یورو ۲۰۲۰ رسیده‌اند که این دیدار برای‌شان حکم مرگ و زندگی دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرورزشی، سرانجام به بازی شماره ۵۱ یورو ۲۰۲۰ رسیدیم. فینال جام ملت‌های اروپا امشب از ساعت ۲۳:۳۰ در ورزشگاه ومبلی لندن بین تیم‌های ملی ایتالیا و انگلیس برگزار خواهد شد. ایتالیا می‌خواهد پس از ۵۳ سال قهرمان جام ملت‌ها شود و انگلیس به اولین قهرمانی‌اش در یک تورنمنت بزرگ پس از ۵۵ سال فکر می‌کند. سوت داوری این نبرد بزرگ در دستان بیورن کویپرس هلندی خواهد بود.

ایتالیا؛ خوشبختی در رم

از ایتالیای بحران‌زده و روزهای سیاه نرفتن به جام‌جهانی ۲۰۱۸ تا ایتالیای دوست‌داشتنی، هجومی و مدعی قهرمانی در یورو ۲۰۲۰. تا همین‌جا کاری که روبرتو مانچینی در تیم ملی ایتالیا انجام داده هم شگفت‌انگیز بوده؛ سوای هر نتیجه‌ای که در فینال ومبلی رقم بخورد. آتزوری به معنای واقعی کلمه یک لشکر شکست‌خورده و بدون اعتمادبه‌نفس بود که مانچو آن را جمع و جور کرد و با ایجاد تغییراتی به جایی رساند که حالا نزدیک به ۳ سال است که شکست نخورده. تیمی که فرضیه همیشگی و کهنه ایتالیای دفاعی را کاملاً نقض کرده و یکی از جذاب‌ترین تیم‌های یورو ۲۰۲۰ بوده است. عملکرد ایتالیا در جام ملت‌های اروپا هم دست‌کمی از رقیب امشبش در فینال نداشته، چرا که آن‌ها هم ۵۳ سال است قهرمان نشده‌اند و قهرمانی قبلی را شاید فقط پیرمردها یادشان باشد. آن دوره هم در نیمه‌نهایی با قرعه سکه مقابل شوروی برنده شدند و به فینال رسیدند. حالا فینال ومبلی برای آن‌ها حیثیتی است و می‌تواند نقطه عطفی برای فوتبال ملی‌شان باشد. آمار جالب برای ایتالیا در نبرد با انگلیس پیروزی ۱۰۰ درصدی در جام‌جهانی و جام ملت‌های اروپا مقابل این رقیب بوده است. فکر می‌کنید آتزوری بتواند جام را از خانه‌اش بردارد و به رُم ببرد؟

انگلیس؛ جامِ به خانه آمده را نگه دار

این روزها بیش از هر زمان دیگری در سال‌های اخیر و شاید حتی ۲ دهه اخیر جمله «جام به خانه می‌آید» را می‌شنویم. انگلیسی‌ها برای فینال یورو ۲۰۲۰ به‌شدت ذوق‌زده هستند و تمام فکر و ذکر یک کشور این بازی شده است. از سال ۱۹۶۶ و فینال جام‌جهانی که از آلمان‌غربی در ورزشگاه ومبلی بردند، ۵۵ سال گذشته و سرانجام یک فینال دیگر را تجربه خواهند کرد. باختن در این فینال مقابل ایتالیا از کابوس ۵۵ ساله هم تلخ‌تر است و بازی حکم مرگ و زندگی برای‌شان دارد. ۵۵ سال گذشت، ۱۴ مربی عوض شد و بیش از ۳۰۰ بازیکن در این مدت پیراهن سه‌شیر را برتن کردند تا سرانجام طعم فینال را بچشند. انگلیس یورو ۲۰۲۰ شاید به اندازه حریفش در فینال جذاب نبوده باشد، اما ثبات داشته و کمی هم با چاشنی شانس و حمایت به اینجا رسیده است. گرت ساوتگیت به شاگردانش گفته که خودشان در این فینال رنگ مدال‌شان را تعیین می‌کنند و حتی می‌توانند در رده اسطوره‌های ۱۹۶۶ قرار بگیرند. جام قهرمانی یورو حالا در لندن است، جایی که مردمش می‌گویند کشورشان خانه فوتبال بوده و هست. آیا این جامی که به خانه آمده را می‌توانند در خانه نگه دارند؟

آخرین جدال

ماه مارس سال ۲۰۱۸ در دیداری دوستانه انگلیس و ایتالیا به تساوی یک – یک رسیدند. واردی برای انگلیس گلزنی کرد و اینسینیه از روی نقطه پنالتی در دقایق پایانی کار را به تساوی کشاند.

آمار بازی

۲۷) ایتالیا و انگلیس تابه‌حال ۲۷ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند. ۱۰ بازی را آتزوری برده و برنده ۸ بازی سه‌شیر بوده، ۹ بازی هم مساوی شده است. در این دیدارها ایتالیا ۳۱ گل زده و انگلیس ۳۳ مرتبه دروازه حریف را باز کرده است.

۴) ۴ بازی بین ایتالیا و انگلیس در تورنمنت‌های بزرگ ملی بوده که همگی را ایتالیا برده. آتزوری در یورو ۱۹۸۰ (یک بر صفر) و در یورو ۲۰۱۲ (۴ بر ۲ در ضربات‌پنالتی پس از تساوی بدون‌گل) پیروز شده است و در جام‌جهانی ۱۹۹۰ (۲ بر یک) و در جام‌جهانی ۲۰۱۴ (۲ بر یک) مقابل سه‌شیر برنده بوده.

۸۸) اولین دیدار بین ایتالیا و انگلیس ۸۸ سال پیش برگزار شد که با تساوی یک – یک خاتمه یافت. بعد از نبرد سال ۱۹۳۳ تا سال ۱۹۷۶ همه دیدارهای بین ایتالیا و انگلیس دوستانه بود.

۸) در ۸ دیدار آخر بین ایتالیا و انگلیس، سه‌شیر فقط یک بازی را برده که دیداری دوستانه در سال ۲۰۱۲ بود. در این مدت مقابل آتزوری ۴ باخت و ۳ تساوی هم داشته‌اند. ۲ دیدار گذشته این دو تیم هم با تساوی یک – یک خاتمه یافته است.

۳۳) پس از این که ایتالیا مرحله نیمه‌نهایی یورو ۲۰۲۰ مقابل اسپانیا را هم به سلامت پشت سر گذاشت، رکورد شکست‌ناپذیری شاگردان مانچو به ۳۳ بازی رسید. آتزوری می‌خواهد به رکورد شکست‌ناپذیری برزیل (بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶) و اسپانیا (بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹) برسد که در ۳۵ بازی متوالی نباختند.

۱۲) انگلیس در ۱۲ بازی آخرش شکست نخورده است. ۱۱ برد و یک تساوی حاصل کار شاگردان ساوتگیت بوده است. تا قبل از نبرد با دانمارک در ۷ بازی متوالی گل هم نخورده بودند.

۵) پیش از این ۵ مرتبه میزبان دیدار فینال یورو در این مسابقه حاضر بوده که ۳ مرتبه میزبان برنده شده (اسپانیا، ایتالیا و فرانسه) و ۲ مرتبه میزبان شکست خورده (پرتغال و فرانسه). در ۲ بازی آخر میزبانان که پرتغال و فرانسه بودند در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۶ مغلوب رقبا شدند.

۱۰) تابه‌حال ۱۰ کشور در جام ملت‌های اروپا قهرمان شده‌اند. آلمان، اسپانیا، فرانسه، روسیه، ایتالیا، جمهوری‌چک، پرتغال، هلند، دانمارک و یونان این ۱۰ کشور هستند. در صورت قهرمانی انگلیس، یازدهمین کشور قهرمان خواهد بود. هلند، دانمارک و یونان تیم‌هایی هستند که در یک حضور در فینال قهرمان شده‌اند. صربستان (یوگسلاوی سابق) و بلژیک) هم با ۲ و یک حضور در فینال، تنها فینالیست‌هایی بوده‌اند که جام نگرفته‌اند.

۴) در ۴ فینال گذشته یورو، یک تیم کلین‌شیت کرده است. آخرین فینالی که هردو تیم گل زدند در یورو ۲۰۲۰ بود که فرانسه با نتیجه ۲ بر یک ایتالیا را برد.

۱۴۰) ۱۴۰ گل در یورو ۲۰۲۰ ثبت شده و میانگین برای هر مسابقه ۲٫۸۰ است. اگر در فینال شاهد گل باشیم بهترین آمار گلزنی در جام ملت‌های اروپا از سال ۱۹۸۰ به بعد که مسابقات با بیش از ۴ تیم برگزار شد، ثبت خواهد شد. البته در صورتی که فینال بدون‌گل هم باشد باز هم بهترین آمار ثبت خواهد شد، اما با یورو ۲۰۲۰ برابری خواهد کرد.

۱۲) ایتالیا با ۱۲ گل زده دومین خط حمله برتر یورو ۲۰۲۰ را در اختیار دارد. بهترین آمار گلزنی در این دوره به اسپانیا با ۱۳ گل تعلق دارد.

۱) انگلیس در یورو ۲۰۲۰ فقط یک گل دریافت کرده و بهترین خط حمله را داشته. بلژیک و ایتالیا با دریافت ۳ گل در رده‌های بعدی قرار دارند.

۵) کریستیانو رونالدو فعلاً برنده جایزه آقای‌گلی است. رونالدو ۵ گل زده و پاتریک شیک هم شریک اوست، ولی ستاره پرتغالی پاس‌گل بیشتری دارد. هری کین ۴ گله و رحیم استرلینگ ۳ گله در صورت زدن ۲ و ۳ گل جایزه را از رونالدو می‌ربایند.

۴) استیون سوبر هافبک سوئیس با ۴ پاس‌گل، برترین پاسور یورو ۲۰۲۰ بوده است. لوک شاو با ۳ پاس‌گل در رده بعدی است و شانس دارد این عنوان را به خودش اختصاص دهد.

۸) هری کین کاپیتان انگلیس ۸ ضربه در چارچوب داشته. فقط پاتریک شیک و آلوارو موراتا با ۹ ضربه بالاتر از کین قرار دارند.

۵۴) انگلیس و ایتالیا بین ۳ تیم نخست با بیشترین مالکیت توپ هم نیستند. انگلیس ۵۴٫۲ درصد مالک توپ بوده و چهارم است، در حالی که ایتالیا با ۵۲٫۳ تیم هشتم است.

۱۰۸) ایتالیا از لحاظ خلق موقعیت دومین تیم برتر یورو ۲۰۲۰ بوده است. بعد از اسپانیا با ۱۱۱ فرصت گل، ایتالیا با ۱۰۸ فرصت قرار دارد. این در حالی است که انگلیس با ۵۸ موقعیت تنها کمی بیش از نیمی از موقعیت‌های آتزوری را داشته.

۳۰) با ۳۰ گل رد و بدل شده بین دقایق ۴۶ تا ۶۰، در ۱۵ دقیقه ابتدایی نیمه دوم مسابقات یورو ۲۰۲۰ شاهد بیشترین تعداد گل بوده‌ایم.

مصدومان و محرومان

فقط لئوناردو اسپیناتسولا مدافع چپ ایتالیا فینال یورو ۲۰۲۰ را به طور قطع از دست داده است. فدریکو کیزا و الساندرو فلورنتسی هم مصدوم هستند که به احتمال زیاد آن‌ها به نبرد ومبلی خواهند رسید. انگلیس هم بدون تلفات به فینال حساس یورو ۲۰۲۰ نرسید. در آخرین تمرینات پیش از فینال فیل فودن مصدوم شد و او نمی‌تواند در ترکیب سه‌شیر قرار بگیرد.

ترکیب احتمالی دو تیم

ایتالیا: دوناروما، دی‌لورنتسو، بونوچی، کیلینی، امرسون، وراتی، جورجینیو، بارلا، کیزا، اینسینیه و ایموبیله
انگلیس: پیکفورد، واکر، استونز، مگوایر، شاو، فیلیپس، رایس، ساکا، مانت، استرلینگ و کین

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.