رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

با ورزش، هوش خود را بیشتر کنید

بررسی تحقیقات پژوهشگران برخی از دانشگاه های مختلف معتبر دنیا نشان می دهد که ورزش های هوازی مانند ایروبیک موثرترین روش تقویت کننده اطلاعات است و می تواند به افزایش هوش افراد کمک قابل توجهی کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از سیناپرس، عبارت و مفهوم آی کیو یا ضریب هوشی که در سال ۱۹۱۲ میلادی در اروپا ارائه شد، به عنوان یک نمره هدف برای شناسایی افرادی که به کمک آموزشی نیاز داشتند، طراحی شد. با این حال بسیاری از دانشمندان صحت آن را زیر سوال برده اند.

برخی ادعا می کنند که آزمون های ضریب هوشی ذاتاً به نفع شرکت کنندگان سفید پوست غربی است. برخی دیگر ادعا کرده اند که این سیستم تعیین ضریب هوشی، بسیاری از جنبه های هوش، مانند توانایی های اجتماعی، موسیقی و ریاضی را در نظر نمی گیرد.

در هر صورت، چه این آزمون معتبر باشد یا نباشد، در حال حاضر بسیاری از کشورها و مردم جهان ان را پذیرفته و استفاده می کنند. بررسی های آماری نشان می دهد امتیازات ضریب هوشی مردم در کشورهای اروپای غربی، ژاپن و کره جنوبی تا دهه ۱۹۹۰ میلادی به طور متوسط سه امتیاز در هر دهه افزایش داشت.

متخصصان با بررسی این پدیده تلاش کردند دلیل افزایش ضریب هوشی مردم این مناطق جهان در بازه زمانی فوق را دریافته و در نهایت دلیل آن را «اثر فلین Flynn Effect» معرفی کردند. اثر فلین که به نام محقق هوش، جیمز فلین نامگذاری شده است، این امر را به دلیل بهبود تغذیه، آموزش بهتر، میزان بیماری های عفونی کمتر و محیط انگیزشی تر موجود در این کشورها توصیف می کند.

نتایج یک مطالعه طولانی مدت نشان می دهد که پنج سال مداخله فشرده در نوزادی، باعث شد تا ضریب هوشی تنها با چند امتیاز افزایش مواجه شود. اما اگر بخواهید هوش خود را به طور همه جانبه افزایش دهید نه اینکه فقط ضریب هوشی خود را بالا ببرید، دامنه فعالیت های موثر بیشتری وجود دارد تا به آن دست پیدا کرده و فردی باهوش تر شوید. به گزارش سیناپرس، نتایج یک نظرسنجی که توسط کالج امپریال لندن روی بیش از ۲۵۰ هزار نفر انجام شده، نشان داد کسانی که زیاد مطالعه می کنند نمره بالاتری برای هوش کلامی و گیمرها امتیاز بیشتری برای حافظه فعال دارند، اگرچه پژوهشگران در این مطالعه موفق به شناسایی پیوندهای علت و معلول مستقیم نشدند.

گفته می شود موثرترین تقویت کننده اطلاعات شناخته شده، ورزش است. یک مطالعه از دانشگاه ولز جنوبی پیشنهاد کرد که ورزش هوازی می تواند باعث افزایش سطح فاکتور نوروتروفیک (neurotrophic) مشتق از مغز، شود. این فاکتور ،هورمونی ضروری برای سلول های جدید مغزی و اتصالات مغز محسوب می شود.

علاوه بر این، نتایج یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه بریتیش کلمبیا نشان می دهد که انجام منظم ورزش های هوازی باعث افزایش اندازه هیپوکامپ، ناحیه مغز درگیر در حافظه کلامی و یادگیری می شود.

در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا تلاش برای افزایش ضریب هوشی شما ارزش دارد؟

به گزارش سیناپرس، پاسخ علم این است که شما فقط ممکن است افزایش ورزش، خواندن و بازی کردن را ببینید که در نهایت پاداش بیشتری نسبت به یک عدد در مقیاس خواهد بود. پژوهشگران توصیه می کنند ترکیبی از مطالعه، بازی کامپیوتری و ورزش های هوازی را برای افزایش هوش خود به کار ببرید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.