رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

انتقاد وزارت بهداشت از تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان سلامت

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر مضرر بودن تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت، گفت: متاسفانه جرایم تبلیغات به حدی کم است که متخلف به راحتی آن را پرداخت می‌کند و کار خود را انجام می‌دهد. قوانین موجود برای نظارت باید به نحوی بروز رسانی شود که بازدارنده باشد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی با اشاره به اینکه هرسال با مسئولیت وزارت بهداشت فهرست کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت برای منع تبلیغات تهیه می‌شود، گفت: این فهرست سپس به سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ می‌شود. مطابق با آخرین فهرست کالاهای آسیب رسان در سال ۱۴۰۰ که در دبیرخانه شورای عالی امنیت غذایی تصویب شده است برخی محصولات با ممنوعیت تبلیغ روبرو هستند.

وی افزود: به عنوان مثال انواع نوشابه‌های گازدار بدون قند یا با قند، نوشابه‌های انرژی‌زا، نوشیدنی‌های مالت (مإالشعیر) طعم دار، آبمیوه‌های بدون گاز با محتوی آبمیوه کمتر از ۲۵ درصد، انواع سس‌ها، چیپس، اسنک و سایر فرآورده‌های غلات حجیم شده نباید تبلیغ شوند درحالی که شاهد تبلیغ مکرر آنها هستیم، آنهم علی‌رغم اینکه لیست این محصولات با امضای وزیر بهداشت ابلاغ شده است.

عبداللهی ادامه داد: نباید از پیامد این تبلیغات بر سلامت غافل شویم و علت اینکه ما پیگیر هستیم که این تبلیغات بویژه برای کودکان و نوجوانان انجام نشود این است که این محصولات تهدید کننده سلامت هستند و مصرف زیاد آنها می‌تواند سلامت را به خطر بی‌اندازد. مصرف بالای چیپس‌ها یا نوشابه‌ها می‌توانند باعث دیابت و چاقی شود. مشکل بیش فعالی ناشی از مصرف مواد افزودنی و رنگ‌های خوراکی اکنون در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد و به مشکلات جامعه دامن می‌زند.

وی افزود: با تبلیغ چنین کالاهایی از رسانه تصویری مردم و مصرف کننده تشویق به مصرف بیشتر می‌شوند که عوارض و پیامدهایی دارد بنابراین؛ تبلیغ محصولاتی که مصرف زیاد آنها باعث بیماری و مشکل می‌شود نباید انجام شود. از طرفی همیشه به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این ایراد گرفته می‌شود که اگر این محصولات نباید مصرف شوند چرا اجازه تولید آن را می‌دهید؟ باید بدانیم منع تبلیغ به معنای عدم تولید نیست، در همه جای دنیا چنین مواد غذایی تولید می‌شود اما تبلیغات زیاد و جذاب آنها سبب می‌شود مردم تشویق به مصرف بیشتر چنین محصولاتی شوند که در نهایت سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

وی به بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهرها اشاره کرد و ادامه داد: تبلیغات اینچنینی هم خلاف قانون است. ما در وزارت بهداشت رسما پیگیری و اعتراض می‌کنیم و به نهادهای مربوطه همچون صدا و سیما، وزارت ارشاد، شهرداری و… نامه ارسال می‌کنیم و همیشه این نکته مطرح می‌شود که این تبلیغات درآمدی برای شهرداری یا صدا و سیما است. کسب درآمد ضروری است اما اگر قرار باشد کسب درآمد به ضرر سلامت مردم باشد دیگر قابل قبول نیست و سلامت مردم اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه جرایم تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت بازدارنده نیست، تصریح کرد: جرایم به حدی کم است که متخلف به راحتی آن را پرداخت می‌کند و کار خود را انجام می‌دهد. قوانین موجود برای نظارت باید به نحوی بروز رسانی شود که بازدارنده باشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.