رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

آمریکا با ذهنیت ترامپ نمی‌تواند به نتیجه‌ برسد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا باید بداند با ذهنیت ترامپ نمی‌تواند نتیجه‌ و دستاوردی غیر از اتفاقات چند سال اخیر به دست آورد. هم ذهنیت باید عوض شود و هم به واقعیات روی زمین توجه کنند. می‌دانند و می‌دانیم سیاست فشار حداکثری شکست خورده و ایران به چیزی کمتر از برجام راضی نیست.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، «سعید خطیب‌زاده» صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به تشدید موج کرونا در کشور بر لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی تاکید کرد و گفت: این جان‌هایی که از دست می‌رود، عزیزان ما هستند و بدون رعایت پروتکل‌ها و همت جهادگران، امکان فروکش کردن این موج نیست. ما برای حفظ جان عزیزان خود مسئولیت مدنی داریم.

وی با تبریک روز خبرنگار و گرامی داشت یاد و خاطره شهید صارمی و شهدای دیپلمات گفت: آرزو می‌کنم جهان پر از انصاف و حقیقت در روایت خبرنگاران داشته باشیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات سیاست خارجی در یک هفته گذشته اظهار داشت: هفته گذشته کاردار بریتانیا و سفیر رومانی را در پی برخی ادعاها درخصوص کشتی احضار کردیم. همچنین هفته شلوغی از نظر مراودات دیپلماتیک به دلیل مراسم تحلیف داشتیم که هیات‌هایی در سطح سران، روسای دولت‌ها و مجالس، وزرای امور خارجه به ایران سفر کردند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای مقامات اروپایی درخصوص کشتی مورد هدف قرار گرفته در دریای عمان تصریح کرد: اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در مورد ملت ایران جدید نیست بلکه حلقه‌ای از زنجیره اظهارات غیرمسئولانه از سوی مقامات انگلیسی علیه ایران است. ایران هم نگران امنیت کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی است. این همان نقضی است که انگلیس چند سال قبل انجام داد و آن اقدام راهزانانه به نتیجه نرسید و منجر به آزادی آن نفتکش شد.

وی با بیان اینکه امنیت خلیج فارس خط قرمز ماست، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم این آبراه از ناامنی که کشورهایی مانند انگلیس درست می‌کنند، در امان باشد. همراهی انگلیس با دولت بدنام اسرائیل جایگاه آنها را نشان می‌دهد. لازم می‌دانم به خانواده دو قربانی این حادثه همدردی کنم ولی این سناریوسازی‌ها ناشی از همان خوی سابق‌شان است.

اظهارات بورل غیرمسئولانه و مردود است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جوسپ بورل علیه ایران ابراز داشت: این اظهارات غیرمسئولانه و جانبدارانه مردود است. ایران به اشد وجه بیانیه گروه هفت را محکوم و رد کرد. این اظهارات نه تنها مردود است، بلکه به صلح و ثبات این آبراهه بین‌المللی کمک نمی‌کند.

وی با اشاره به سکوت این کشورها نسبت به تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی و خرابکاری‌های آنها در مورد کشتی‌های تجاری گفت: این کشورها نباید رفتاری انجام دهند که حاکی از جانبداری‌شان باشد چراکه اعتبار کلام و رفتار آنها را زیر سوال می‌برد.

خطیب‌زاده در مورد زمان آغاز مجدد مذاکرات وین بیان کرد: ما هیچ وقت این گفت‌وگوها را ترک نکردیم. یک فرایند انتقال قدرت به شکل دموکراتیک رخ داده که در این فرایند، تغییراتی در تیم‌های اجرایی رخ می دهد. رییس‌جمهور در مراسم تحلیف و تنفیذ به صراحت اشاره کردند در مورد رفع تحریم‌ها تردید ندارند. البته این کار در چارچوب منافع عالیه مردم و در چهارچوب دستورالعمل‌ها انجام می‌شود .

وی با بیان اینکه باید صبر کنیم دولت مستقر و وزرا تعیین شوند، یادآور شد: آمریکا باید بداند با ذهنیت ترامپ نمی‌تواند به نتیجه‌ای غیر از اتفاقات چند سال اخیر به دست آورد. هم ذهنیت باید عوض شود و هم به واقعیات روی زمین توجه کنند. می‌دانند و می‌دانیم سیاست فشار حداکثری شکست خورده و ایران به چیزی کمتر از برجام راضی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اگر به راه حلی برسیم که آمریکا به تعهدات ذیل برجام برگردد، ایران هم اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند.

وزیر خارجه عراق بزودی به تهران سفر می‌کند

این دیپلمات کشورمان درباره احتمال سفر وزیر امور خارجه عراق به تهران و دعوت از ایران برای یک نشست منطقه‌ای عنوان کرد: سفر وزیر امور خارجه عراق به زودی انجام می‌شود. گمانه‌زنی در مورد پیام ایشان زود است. براساس پیامی که دریافت می‌کنیم، تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران منادی گفت‌وگوهای منطقه‌ای است و تلاش کرده کشورهای دیگر را به ترتبیات منطقه‌ای دعوت کند. عراق هم می‌تواند چنین نقشی داشته باشد.

خطیب‌زاده درباره احتمال سفر وزیر امور خارجه ژاپن به تهران گفت: این سفر چند ماهی است که در دستور کار است و در زمان نهایی شدن، درخصوص این مسئله اظهارنظر می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت بدهی انگلیس به ایران اظهار داشت: سابقه این بدهی‌ها بیش از چهار دهه است. این بدهی قطعی است و محاکم انگلیس آن را تایید کردند. دولت‌های مختلف انگلیس به بهانه‌های واهی این بدهی را پرداخت نکردند و رفتارهایشان حاکی از عدم صداقت در پرداخت این بدهی است. هر بار انگلیس این مسئله را گروگان مسائل دیگر کرده است.

وی گفت: منطق انگلیس عدم پرداخت بدهی‌های خودش است ولی ادعاهای زیادی درخصوص حقوق بین‌الملل دارد ولی به آن پایبند نیست. اگر دولت انگلیس از پرداخت آن بدهی سر باز بزند، دولت این کشور را در پرداخت آن مسئول خواهیم کرد.

امیر عبداللهیان دیدگاه‌های رییسی را به انریکه مورا منتقل کرد

خطیب‌زاده درباره مذاکرات انرکیه مورا با حسین امیر عبداللهیات و احتمال به وزارت رسیدن وی خاطرنشان کرد: ایران عضو برجام است و اقداماتش در چارچوب برجام است. کشوری که باید به برجام برگردد، آمریکا است. انریکه مورا ملاقاتی هم با امیرعبداللهیان داشته که نظرات رییس‌جمهور را منتقل کردند. رییسی هم به صراحت و شفافیت نظرات خود را در مراسم تحلیف بیان کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: در مورد کابینه رییس‌جمهور هم باید دفتر رییس‌جمهور اظهارنظر کند.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در مورد نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن و تاثیر این مسئله در تحولات یمن ابراز داشت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌ایم. با فرستاده جدید سازمان ملل هم همکاری نزدیک خود را ادامه می‌دهیم. امیدواریم نماینده جدید در چارچوب حقوق بین‌الملل و توافقات قبلی و حقوق مردم یمن به این جنگ پایان دهد.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه ما مساعی خود را به کار می‌بریم تا به نماینده جدید کمک کنیم، بیان کرد: این مسئله منجر به نتیجه نمی‌شود جز با تغییر رویکرد از سوی کشورهایی که در این جنگ حضور دارند چه دولت‌هایی که مستقیم در جنگ هستند و چه کشورهایی مانند انگلیس که از این فضا استفاده کرده و اقدام به فروش سلاح می‌کنند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.