در افغانستان یک بی‌ثباتی را شاهد خواهیم بود

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی معتقد است: تحولات نشان می دهد طالبان این راهبرد را دارد که تا زمان استقرار در افغانستان دست خود را از جنایاتی که در حال انجام است پاک کند، اما وقتی مستقر شود یک چهره جدید از طالبان که پیش بینی هم می شود را خواهیم دید.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، حشمت‌الله فلاحت پیشه با اشاره به تحولات افغانستان اظهار کرد: در افغانستان یک بی‌ثباتی را در آینده شاهد خواهیم بود که این کشور را به مامنی برای جریانات رادیکالی و افراطی آماده می کند. خیلی از کشورهایی که نتوانستند نظم خودشان را در این کشور حاکم کنند از این جریان استقبال می کنند. امروز فغانستان به کشوری که به حال خودش رها شده، تبدیل شده است و در آینده از جرم و جنایت در افغانستان بیشتر می شنویم و این یک پیش بینی دردناک است.

وی با بیان این که حمله سال ۲۰۰۱ آمریکا و دیگر کشورها به افغانستان به نوعی تخلیه انرژی بود که نومحافظه کاران داشتند و بعد در عراق فارغ از اینکه دنبال نتیجه‌ای باشند و برنامه‌ای برای مدیریت بعد از جنگ داشته باشند افزود: روز به روز این کشورها به کانون ناآرامی در منطقه تبدیل شدند و دولت های مستقر هم نتوانستند از عهده مدیریت فضا برآیند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: قرار شد جامعه جهانی در قالب کمک های مختلف بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به افغانستان کمک کنند که بخشی از اینها محقق شد و بخشی خیر. اما دولت‌های افغانستان نتوانستند از این وام ها به خوبی استفاده کنند و بعضا این وام ها موجب رانت و فساد قابل توجهی شد.

فلاحت پیشه تصریح کرد: شرایطی که در افغانستان است نوعی بی‌اطمینانی بازیگران مختلف به آینده افغانستان را نشان می دهد. هر دولتی که روی کار آمد ناکارآمد و محل تلاقی قدرت های خارج از افغانستان بود و امور مردم برایش مهم نبود و در این خلاء قدرت طالبان وارد شد. بخشی از این خلا مربوط به حاکمیت دولت افغانستان است که طالبان سعی کرده است یک حاکمیت و مدیریت منطقه ای را به جای آن ایجاد کند و دیگر خلاء قدرت ناشی از خروج آمریکایی‌ها و نیروهای خارجی که آن هم طالبان آمد و جایگزین شد. الان بیش از ۸۰ درصد خاک افغانستان یک نظم طالبانی حاکم شده است.

وی معتقد است: طالبان در بهترین شرایط نوعی بی سامانی در مرزهای ایران است و از محل خلاء قدرتی که وجود دارد و در شرایطی که دولت ها مسوول اجرای توافق نامه های مرزی هستند در این خلا مرزنشین های ما و خیلی از زیرساخت ها و صادرات ایران در معرض تهدید قرار می گیرند. پیش از این رشوه و باج گیری در مرزها برای تعاملات اقتصادی مرسوم بوده است و با روی کار آمدن طالبان، باج‌گیر قلدرتری بر سر کار می آید. کشور ما باید یک مسوول ویژه برای مساله افغانستان تعیین کند که در درجه اول منافع کشورمان را پیش ببرد.

این نماینده پیشین مجلس اظهار کرد: از ابتدا که بحث مذاکره با طالبان مطرح شد گفتم رادیکالیسم جایگاهی در دنیا ندارد، اول موجی ایجاد می کند اما کمکی به روابط پایدار ایران و طالبان نمی‌کند. هر چند سخنگوهای طالبان مسوولیت جنایاتی که در حال انجام است را نپذیرفتند اما بعد از استقرار داستان تغییر می کند. نظامی هایی که طالبان را شکل داده‌اند از مدرسه های علوم دینی در مرزهای افغانستان و پاکستان شکل گرفتند که اینها بر اساس افراطی گری های ذهنی و مذهبی خود عمل می کنند، بخشی از آن ها عامل کشورهایی مثل عربستان و پاکستان هستند و بخشی مزد بگیر هستند و بخشی هم توسط طالبان مدیریت می شوند و این یک بی نظمی خطرناک است اما وجه مشترک همه این گروه ها افراطی‌گری است که حتما گروه‌های مختلف مذهبی از جمله شیعیان در آنجا آسیب می بینند.

فلاحت پیشه گفت: شاید مذاکره با طالبان در جهت ایجاد نظم قابل توجیه باشد اما این که فکر کنیم شکل گیری قدرتی به اسم طالبان یا امارت اسلامی منافعی برای ایران دارد به صرف اینکه آمریکایی ها با آنها درگیر هستند را قبول ندارم. معتقدم حکومت ایران باید در قالب حقوق بین‌الملل و منشور رایج حقوق انسانی با دنیا کار کند. نزدیک شدن به هر گروهی که به جنایت می پردازد به ضرر کشور است؛ باید در رابطه با طالبان و نزدیک شدن و حمایت از آن مساله را بلندمدت ببینیم. مسوولیت تطهیر طالبان با ایران نیست، با خود آنهاست.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.