رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

خواندن نماز شب چه آثار و برکاتی برای انسان دارد؟

حجت‌الاسلام رحمانی گفت: نماز شب باعث نزدیک شدن به خداوند و درمان بداخلاقی آدمی می‌شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام و المسلمین رحمانی سخنران و کارشناس مذهبی درباه آثار اخلاقی نماز شب گفت: ترکیب خلقت انسان از جسم و روح است؛ همچنان که اگر جسم دچار بیماری شود، نیاز دارد تحت درمان طبیب قرار بگیرد تا با مصرف داروهای تجویز شده بهبودی برایش حاصل شود، به همین میزان روح انسان جهت رسیدن به “خُلق نیکو” لازم است اعمالی را انجام دهد تا به لطافت برسد.

وی ادامه داد: روح آدمی در اثر اعمال روزمره دچار گرفتاری و ناملایمات و مکدر می شود. پیامبر اکرم (ص) در هر مجلسی که شرکت می کرد، هفتاد مرتبه استغفار می کرد. حالات انسان تحت عواطف و موقعیت‌ها قرار می گیرد و نیاز است حتماً تغییری در آن ایجاد شود تا جلا و لطافت را از دست ندهد؛ مانند آیینه که وقتی با بخار آب برخورد می کند فورا تار می شود و دید واقعی را از دست می دهد. بنابراین برای داشتن خُلقی نیکو لازم است اعمالی صورت بگیرد تا بداخلاقی ها برطرف شود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: یکی از راه های رسیدن به “خُلق احسَن” بیداری در دل شب و به پا داشتن نماز شب است. توصیه همه بزرگان و صالحان به بیداری در شب است. در سحر همه مردمان در خوابند و سالک الی الله با خداوند در دل شب خلوت نموده و مشکلات درونی را با ذات پروردگار در میان می گذارد و خداوند از نور خود بر او می تابد؛ چرا که بنا بر فرمایش پیامبر اعظم (ص) بیداری در شب منش صالحان است.

وی افزود: رسول اکرم (ص) فرموده اند: «انَّ قِیامَ اللَّیْلِ قُرْبَهٌ اِلَی اللهِ» به درستی که بیداری در دل شب قرب به خداوند را همراه دارد. بنابراین کسی که در دل شب با خدا راز و نیاز می کند، حتما رنگ و بوی خدا در او نمایان می شود و خود را آلوده گناهان نمی کند. مرحوم آیت الله قاضی فرمود: اگر دنیا را می خواهی نماز شب بخوان و آخرت را هم می خواهی نماز شب بخوان. رمز و راز بیداری در دل شب بسیار است که در این گفتار کوتاه نمی گنجد.

حجت الاسلام رحمانی اظهار کرد: نماز شب سبب می شود بدن سلامتی خودش را به دست بگیرد.«قِیامُ اللَّیْلِ مُصَحَّهٌ لِلْبَدَنِ» یکی از روش های درمان در کنار طبابت با دارو و پرهیز از مواردی که بدن را به بیماری تحریک می کند ، بیداری در سحر و خواندن دعا و نماز شب عنوان شده است. همچنین نماز شب، جلب رضایت پروردگار را در پی دارد. (مَرْضاهٌ لِلرَّبِّ عَزَّوَجَلَّ) همچنان که فرزند تربیت و رشد یافته از مواظبت های مادر کار نیکو انجام دهد مادر خوشحال می شود، شخص نماز شب خوان و متفکر در شب هم رضایت پروردگار عالم را به دنبال دارد.

وی افزود: نماز شب باعث می شود شخص مشمول رحمت خداوندی قرار بگیرد؛ هر کار خیری که در توان او باشد را خدا برای او مهیا می کند و اگر از سوی کسی مورد اهانت و یا بلا قرار بگیرد، رحمت خدا به داد او رسیده و او را نجات می دهد. اقامه نماز شب تمسک جستن و متصف شدن به اخلاق انبیای الهی است. یکی دیگر از آثار نماز و قیام در شب از لسان نبی مکرم (ص) «وَ تَکْفیرُ السَّیِّئاتُ وَ مُنْهاه عَنِ الاِثْمِ…» است؛ یعنی گناهان را محو و سیئات را پاک می کند.

این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: چه پاداشی بهتر از اینکه خداوند بنده را مورد عنایت خودش قرار می دهد و او را از گناه پاک می کند. نماز شب چنان شعفی به بنده می دهد که گویا لذتی بهتر از آن وجود ندارد. پیامبر اسلام(ص) در روایتی فرمودند: «جُعِلَ قُرَّهُ عَیْنی فِی الصَّلاهِ» نور چشمان من در نماز قرار داده شده است؛ نماز سر چشمه جاری برکات الهی است و حال این چشمه جاری،جای خلوت و بدون تعلقات دنیایی نه تنها چهره را نیکو میکند بلکه قلب باطن را دارای صفایی از نور قرار می دهد که وصفش برای سالک قابل توصیف نیست.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.