چگونه ویروس کرونا می‌تواند بر قلب تاثیر بگذارد؟

از جمله عوارض و تاثیرات منفی ویروس کرونا بر بدن، احتمال ایجاد بیماری‌های قلبی است که در این مطلب به بررسی آن پرداخته شده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با گسترش سریع ویروس کرونا، محققان شروع به انجام مطالعاتی برای دستیابی به درک نحوه تاثیر کووید-۱۹ بر بدن انسان کرده‌اند.

در اوایل همه‌گیری عوامل خطر مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و دیابت با افزایش خطر بیماری‌های شدید و مرگ ناشی از کووید مرتبط بودند.

ما اکنون می‌دانیم که ویروس می‌تواند بر قلب تاثیر گذاشته و طیف وسیعی از عوارض قلبی را ایجاد کند. همچنین واکسن‌های mRNA کرونا مانند واکسن‌های فایزر و مدرنا با التهاب قلب مرتبط هستند.

ویروس سارس-کوو-۲ می‌تواند مستقیما به بدن حمله کرده و باعث التهاب شود. این می‌تواند بر قلب تاثیر گذاشته و باعث میوکاردیت و پریکاردیت یا همان التهاب عضله قلب یا دیواره بیرونی قلب شود.

التهاب ناشی از کووید همچنین می‌تواند باعث لخته شدن خون شده و قلب یا عروق مغزی را مسدود کند و منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

کووید همچنین می‌تواند باعث ریتم غیرطبیعی قلب، لخته شدن خون در پا‌ها و ریه‌ها و نارسایی قلبی شود. درک ما در مورد اینکه چگونه کووید باعث التهاب و آسیب به عضله قلب می‌شود، روشن‌تر می‌شود، اگر به درک بیشتری در این باره دست یابیم.

علائم مداوم این ویروس که «کووید طولانی» نامیده می‌شود، در حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد از مبتلایان مشاده شده است. یک مطالعه در مورد کووید طولانی که در ماه ژوئیه منتشر شد، نشان داد علائم شایع قلب و عروق شامل تپش قلب، ضربان قلب سریع، ضربان قلب آهسته، درد قفسه سینه، برجستگی‌های قابل مشاهده و غش است. از حدود ۳۷۰۰ شرکت کننده در مطالعه، بیش از ۹۰ ٪ گزارش داده‌اند که بهبودی آن‌ها بیش از هشت ماه به طول انجامیده است.

نوع دلتا که اولین بار در اکتبر ۲۰۲۰ در هند شناسایی شد، بسیار مسری است. اگرچه داده‌ها هنوز در حال ظهور هستند، اما ممکن است باعث بیماری شدیدتری شده و به طور جدی احتمال عوارض قلبی را افزایش دهد.

یک مطالعه اسکاتلندی نشان داد که خطر بستری شدن بیماران مبتلا به کووید در افراد مبتلا به نوع دلتا در مقایسه با نوع آلفا (که از انگلیس سرچشمه گرفته است) تقریبا دو برابر بود. همچنین مشخص شد که دلتا بیشتر در افراد جوان گسترش می‌یابد.

واکسن‌های کووید و قلب

دانشمندان پیوندی بین واکسن آکسفورد-آسترازنکا و سندرم لخته شدن خون نادر کشف کرده‌اند. همچنین بین واکسن‌های mRNA COVID و عارضه جانبی نادر التهاب قلب (میوکاردیت و پریکاردیت) ارتباط وجود دارد. به نظر می‌رسد این بیشتر در مردان زیر ۳۰ سال و بعد از دوز دوم واکسن شایع است.

بهبودی از این التهاب قلب به طور کلی بسیار رایج است و به طور کلی مزایای واکسیناسیون علیه کووید بسیار بیشتر از خطرات احتمالی این شرایط به طور کلی خفیف است، با این وجود اگر پس از تزریق واکسن کووید دچار هرگونه تغییر در علائم، از جمله درد قفسه سینه، ضربان نامنظم قلب، غش یا تنگی نفس شدید، باید فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

اکثریت قریب به اتفاق افرادی که بیماری قلبی دارند واکسینه نمی‌شوند. اما اگر در شش ماه گذشته مبتلا به میوکاردیت یا پریکاردیت بوده‌اید، با پزشک یا متخصص قلب خود مشورت کرده و معاینه قلب خود را به تاخیر نیندازید.

بسیاری از مردم تمایلی به مراقبت‌های پزشکی در میان همه گیری ندارند. این شامل مراقبت‌های فوری و معمول بیماری‌های قلبی می‌شود. تاخیر‌های طولانی‌تری بین شروع علائم و درمان بیمارستان در کشور‌هایی از جمله انگلیس، ایتالیا و چین گزارش شده است. این امر آسیب قلبی طولانی مدت را بیشتر می‌کند.

یک مطالعه نشان داد که بستری شدن برای حملات قلبی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. یک مطالعه استرالیایی نیز نشان داد که بین ماه‌های مارس و ژوئن ۲۰۲۰، ۲۱ درصد از جراحی قلب در بیمارستان‌های این کشور کاهش یافته است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.