رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

آیا فشار سویه دلتا مانع رسیدن به ایمنی گله‌ای می‌شود؟

با شیوع کرونا دلتا، کارشناسان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا هدف دستیابی به ایمنی گله در برابر کرونا از طریق واکسیناسیون هنوز قابل اجرا است یا خیر؟

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ایمنی گله زمانی به دست می‌آید که درصد خاصی از جمعیت جهان در برابر یک عامل بیماری زا واکسینه شوند یا از عفونت بهبود یابند. اما این سؤل مطرح می‌شود که آیا با ظهور گونه‌های جدید ویروس می‌توان در مورد همه گیری کرونا به این هدف دست یافت؟

“اگر سؤال این است که آیا واکسیناسیون به تنهایی به ما اجازه می‌دهد تا همه گیری را کنترل کنیم؟ ” میرچا سوفونیا اپیدمیولوژیست به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: “نه”.

وی افزود که ایمنی گله‌ای به دو عامل اصلی بستگی دارد: میزان عفونت ویروس و اثربخشی واکسن.

تحقیقات نشان داده است که سویه دلتا ویروس کرونا حدود ۶۰ درصد بیشتر از سویه آلفا قابل انتقال است و حدود دو برابر بیشتر از سویه اولیه ویروس، که در اواخر سال ۲۰۱۹ گسترش یافته است.

محققان تأکید کردند که هرچه ویروس در آلودگی افراد مؤثرتر باشد، آستانه مصونیت گله‌ای بالاتر می‌رود.

آنتوان فلاهولت اپیدمیولوژیست نیز می‌گوید: “از نظر تئوری، این موضوع یک محاسبه بسیار ساده است. “

وی افزود: برای ویروس اصلی، که میزان تکثیر آن بین صفر تا سه بود، به این معنی که هر فرد آلوده تا سه نفر دیگر را آلوده می‌کند، با ایمن سازی حدود ۶۶ درصد افراد می‌توان به ایمنی گله دست یافت.

وی ادامه داد: “اما اگر نرخ تکثیر دلتا هشت باشد، این امر با ایمن سازی ۹۰ درصدی ایمنی گله را ایجاد می‌کند. “

غیر ممکن

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط مقامات آمریکایی در این هفته، از زمان غالب شدن سویه دلتا، اثربخشی واکسن‌های Pfizer و Moderna در جلوگیری از عفونت از ۹۱ درصد به ۶۶ درصد کاهش یافته است.

مطالعات نشان داده است که اثربخشی واکسن علیه دلتا با گذشت زمان کاهش می‌یابد، که باعث شده بسیاری از کشور‌های جهان اعلام کنند که سومین دوز واکسن را به مردم می‌دهند.

سوفونیا اظهار داشت که در صورت عدم رعایت سایر اقدامات بهداشتی مانند استفاده از ماسک یا فاصله گذاری اجتماعی، برای اطمینان از پایان انتقال، باید ۱۰۰ ٪ افراد را ایمن سازی کرد، که غیرممکن است.

‘افسانه’

اندرو پولارد مدیر گروه واکسن آکسفورد می‌گوید: “اما حتی اگر رویای اسطوره‌ای برای دستیابی به ایمنی گله وجود نداشته باشد، واکسیناسیون بسیار مهم است. “

همانطور که در مورد واکسن‌های دیگر بیماری‌های بومی مانند سرخک و آنفولانزا، واکسن‌های کرونا محافظت بسیار خوبی در برابر علائم شدید ویروس ایجاد می‌کنند.

فلاهولت هم گفت: “آنچه دانشمندان توصیه می‌کنند این است که تا حد امکان از طریق واکسیناسیون از افراد محافظت شود. ” وی ادامه داد: “البته در پایان همه بیماری‌های همه گیر روزی از بین خواهند رفت.

سوفونیا تأکید کرد که هنوز ممکن است ویروس کرونا به مرور زمان به بیماری بومی تبدیل شود.

دانشمندان تصور می‌کنند که تا آینده‌ای نزدیک مردم به منظور کاهش انتقال بیماری از ماسک و فاصله اجتماعی در مناطق خاصی استفاده خواهند کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.