رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

به زودی؛ سامانه سقف قرارداد در فوتبال ایران

سقف قرارداد همواره یکی از موضوعات مورد بحث در فوتبال بوده و حتی یک بار منجر به تدوین قانونی در این زمینه شد. به نام سقف قرارداد که حداکثر پرداختی ۳۵۰ میلیون تومان بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ورزش سه، البته به خوبی می دانیم در آن برهه از زمان که قانون سقف قرارداد تدوین شد خیلی از باشگاه ها به بازیکنان پول زیرمیزی می دادند یا حواله آهن و یا وعده ویلا در شمال و یا … در نتیجه خیلی از بازیکنان از پرداخت مالیات واقعی رقم قرارداد خودد فرار می کردند و بعد از مدتی این قانون برداشته شد. و از همه بدتر اینکه در آن برهه از زمان سقف قرارداد تبدیل به کف قرارداد شد بطوریکه همه بازیکنان خود را فوتبالیست های درجه یک فرض می کردند و خواهان دریافت سقف قرارداد می شدند.

این تجربه بد دیگر تکرار نشد اما به نظر می رسد باز هم نگاه های منفی نسبت به دستمزد فوتبالیست ها در جامعه وجود دارد؛ این در حالی است که در فوتبال حرفه ای این موضوع طبیعی است و دهه های متمادی است که از سوی مردم پذیرفته شده است به این خاطر که سال هاست فوتبال تبدیل به یک صنعت شده. ضنعت درآمدزا که نه تنها هزینه های خود را تامین بلکه با پرداخت مالیات ها به دولت هم کمک می کند.

اما مشکل اینجاست که در ایران فوتبال دولتی است و از بودجه دولت ارتزاق می کند. البته نمی شود گلایه ای به باشگاه ها به خاطر کمک گرفتن از دولت و استفاده از بودجه های دولتی داشت به این خاطر که راه های درآمدزایی در فوتبال ایران که مهم ترین و ابتدایی ترین آن حق پخش است، مسدود بوده و برای تیم ها ناگزیر چاره ای باقی نمی ماند که از بودجه دولتی استفاده کنند.

در این کش و قوس وزیر ورزش و جوانان از راه اندازی سامانه ای برای بررسی قرارداد فوتبالیست ها خبر داده است. او در این باره می گوید:«متاسفانه بسیاری از نکات ریز در قراردادها نگاشته نمی‌شود، هرچند به استقلال فدراسیون‌ها علاقمندهستیم ولی این استقلال نباید منجر به هرج و مرج شود و باید قراردادها حد و مرز داشته باشند و تمام قراردادها طبق یک چارچوب خاص تنظیم شوند.

باید همه قراردادها قبل از ثبت شدن به رویت مسئول مربوطه در این وزارتخانه برسد، در این راستا در حال تهیه سامانه‌ای هستیم که قراردادها اگر از یک رقم مشخصی بالاتر رفت به وزارت ورزش و جوانان بیاید و رصد شود. در رابطه با عدد آن هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم و در حال کار کارشناسی هستیم.»

خیلی ها بر این باورند دستمزد فوتبالیست ها با توجه به نرخ تورم افزایش طبیعی داشته است و گروهی هم بر این باورند با توجه به کیفیت لیگ برتر میزان دستمزدی که به فوتبالیست ها پرداخت می شود زیاد است.

به خصوص نسبت به درآمد دیگر اقشار جامعه. آنچه که مسلم است اگر در فوتبال ایران راه های درآمدزایی مسدود نبود و باشگاه ها درآمدهای کسب شده را صرف پرداخت دستمزدها می کردند اعتراض به دستمزدها در فوتبال ایران کمرنگ و در ادامه محو می شد. باید منتظر ماند و دید که طرح وزارت ورزش برای راه اندازی سامانه بررسی قراردادها یا سقف قرارداد چه بازتاب و تبعاتی در فوتبال کشور خواهد داشت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.