رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

باکتری‌هایی که خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند

دانشمندان می‌گویند باکتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بیماری‌های قلبی – عروقی یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر در جهان است. برآورد می‌شود تنها در سال ۲۰۱۹، ۳۲ درصد از موارد مرگ و میر جهانی، ناشی از ابتلا به این بیماری‌ها بوده است. حمله قلبی و سکته مغزی ۸۵ درصد از موارد مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی – عروقی را به خود اختصاص داده است.

متاسفانه سه چهارم از شمار افراد جان باخته به دلیل بیماری‌های قلبی – عروقی در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط رخ می‌دهد. از این رو، توجه به این بیماری‌ها بسیار ضروری است. حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که خونرسانی به بافت قلب به طور ناگهانی به دلیل پلاک خونی متوقف شود.

در این حالت حمله قلبی رخ می‌دهد و در صورتی که فرد به موقع خدمات اضطراری پزشکی را دریافت نکند، مرگ دائمی ماهیچه قلب رخ داده و بیمار جان خود را از دست می‌دهد. عواملی همچون سطح کلسترول و فشار خون بالا از مهمترین مواردی هستند که می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهد.

با این حال، دانشمندان می‌گویند عوامل گوارشی نیز می‌تواند در جلوگیری از بروز حمله قلبی موثر باشد. دستگاه گوارش یک انسان سالم دارای بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد باکتری است که نقش‌های متعددی در حفظ سلامتی بدن ایفا می‌کند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر مردم توجه ویژه‌ای به باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های مفید دستگاه گوارش دارند. با این حال، باکتری‌های مفید تنها باعث بهبود کار دستگاه گوارش نمی‌شود. تحقیقات جدید ابعاد دیگری از فواید باکتری‌های روده را آشکار کرده است.

دانشمندان می‌گویند این میکروارگانیسم‌ها باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌شوند که همین امر به نوبه خود خطر حمله قلبی در فرد را کاهش می‌دهد. همچنین محققان مشاهده کردند ارتباط مستقیمی میان عدم توازن باکتری‌های روده و بروز بیماری‌های مختلف وجود دارد.

در حقیقت عدم توازن در باکتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌تواند خطر بروز بیماری‌هایی همچون آرتروز، چاقی، افسردگی، و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. مواد شیمیایی یا فرآیند مرتبط با فعالیت‌های باکتری‌ها می‌تواند خطر نارسائی قلبی را افزایش داده و به حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شود.

محققان می‌گویند برای تقویت باکتری‌های دستگاه گوارش می‌توانید از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک استفاده کنید. پروبیوتیک می‌تواند باعث کاهش فشار خون و سلامت قلب شود. برخی انواع پروبیوتیک همچنین می‌تواند باعث کاهش التهابات بدن و به طور مستقیم کاهش خطر بیماری‌های قلبی شود.

ماست، نان خمیرترش (Sourdough‎)، بادام و روغن زیتون از جمله مواد غذایی است که می‌تواند باعث تقویت باکتری‌های مفید دستگاه گوارش شده و به طور مستقیم خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. در کنار رژیم غذایی سالم، تحرک کافی و ورزش کردن نیز از دیگر عوامل مهم در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.