رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

خوردن شکلات باعث آکنه می شود؟

تحقیقات نشان می دهد ارتباط بین بروز آکنه و خوردن شکلات بین افراد مختلف متفاوت است.

به گزارش اینتیتر به نقل از خراسان، سال‌هاست که شکلات به عنوان یک عامل مؤثر در ایجاد آکنه مورد مطالعه قرار گرفته اما آیا چربی، شکر یا حتی مواد شیمیایی که برای تهیه این خوراکی خوشمزه استفاده شده ‌است، می‌تواند علت جوش زدن پوست شما باشد؟ این چیزی است که علم مشخص می‌کند. در گذشته، مطالعات به دلیل مواد اضافی موجود در شکلات ـ مانند شیر و شکر ـ که این موارد می‌تواند روی پوست هم تأثیر بگذارد، کنار گذاشته شده‌اند. مطالعات اولیه درباره شکلات و آکنه، از تکه‌های شکلات و تکه‌های کنترل شده (آب نبات‌های پر از شکر، اغلب با قند حتی بیشتر از مدل‌های شکلاتی) استفاده می‌کردند. این ناسازگاری‌ها منجر به نتایج متناقض و روش‌های شبهه برانگیز مطالعه و باعث شد بحث شکلات و جوش زدن هنوز پابرجا باشد. بنابراین، جای تعجب نیست که چرا پس از دهه‌ها تحقیق هنوز پاسخ روشنی در این‌ باره وجود ندارد. ادامه مطلب را در این باره بخوانید:

علت اصلی ایجاد آکنه با خوردن شکلات

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که شکلات ممکن است آکنه موجود را تشدید کند یا باعث ایجاد ترشحات جدید در پوست مستعد آکنه شود. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ روی سلول‌های آزمایشگاهی صورت گرفت نشان داد که شکلات ممکن است با تشدید واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به دو باکتری عامل آکنه، شدت و دفعات بروز آکنه را افزایش دهد اما این واکنش روی انسان ثابت نشده است.

مطالعه کنترل – دارونما، دو سو کور( انجام یک آزمون به طوری که برگزار کننده و افراد دیگری که درگیر هستند اطلاعاتی را که ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد، نمی دانند) در سال ۲۰۱۴، ۱۴ مرد مستعد آکنه را مورد بررسی قرار دادند که کپسول‌هایی با کاکائوی شیرین نشده ۱۰۰ درصد یا پودر ژلاتین یا ترکیبی از این دو مورد پر شده را مصرف می‌کردند تا مشخص کنند آیا شکلات ، آکنه را تحت تأثیر قرار می‌دهد یا خیر؟ این مطالعه نشان داد که بین میزان کاکائوی مصرف شده و افزایش علایم آکنه، رابطه مثبت وجود داشته است. یک مطالعه مشابه دیگر نشان داد که پس از خوردن ۲۵ گرم شکلات تلخ ۹۹ درصد در هر روز، ۲۵ مرد مستعد آکنه پس از دو هفته، آکنه بیشتری داشتند و پس از چهار هفته این تغییرات هنوز هم وجود داشت. با این حال، برخی مطالعات دیگر، رابطه میان مصرف شکلات و بروز آکنه را رد می‌کنند. بنابراین، تأیید یافته‌ها و تعیین این‌که چه ترکیبی در شکلات ممکن است به طور بالقوه باعث افزایش التهاب و وخامت علایم شود، به تحقیقات بیشتر با نمونه‌های بزرگ‌تر و متنوع‌تر نیاز دارد.

سرنخ اصلی ارتباط بین مصرف شکلات و بروز آکنه

تأثیر شکلات بر انسولین به عنوان عامل مؤثر احتمالی روی آکنه مطرح شده است. یک مطالعه استرالیایی در سال ۲۰۰۳ نشان داد که شرکت‌کنندگانی که غذا‌های خوش‌طعم‌ شده با پودر کاکائو را می‌خوردند، پاسخ انسولین بالاتری نسبت به گروه کنترل که همان غذا‌ها را بدون کاکائو می‌خوردند، داشتند.

آن‌چه درباره رژیم و آکنه می‌دانیم

منابع معتبر نشان داده‌اند آکنه در افرادی که رژیم غذایی غربی ندارند، کمتر شایع است. از طرف دیگر، رژیم غذایی با شاخص قند خون بالا (یا گلیسمی بالا) که پر از کربوهیدرات‌های زود هضم و شیرینی‌هاست، با بروز آکنه ارتباط داشته است. یک مطالعه روی ۱۲۰۰ نفر نشان داد که حتی یک نفر از آن‌ها آکنه نداشتند. هر دو گروه رژیم‌های غذایی، از شاخص گلیسمی پایین که سرشار از ماهی و میوه هستند، استفاده می‌کنند و رژیم غذایی آن‌ها شامل غذا‌های تصفیه شده که معمولاً در رژیم‌های غربی مانند نان، کلوچه و غلات وجود دارند، نیست.

در مجله Academy of Nutrition and Dietetics به این نکته اشاره شده است که غذا‌های پر کربوهیدرات و سرشار از شکر (مانند نان شیرینی حلقوی یا نان، برنج سفید و کیک شکلاتی) ممکن است با بروز آکنه و شدت آن مرتبط باشد.

آیا مصرف شکلات روی پوست تأثیر خواهد گذاشت؟

این‌که آیا خوردن شکلات روی آکنه تأثیر می‌گذارد یا خیر، به خود فرد برمی‌گردد. با وجود دهه‌ها تحقیق، منبع معتبر کمی برای اثبات این‌که آیا مواد غذایی مشخصی مانند شکلات، به‌طور مستقیم باعث بروز آکنه می‌شود یا خیر، وجود دارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.