رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

آرامش بازار ارز در آستانه فصل پاییز

بازار ارز آخرین هفته تابستان را در آرامش و به دور از نوسان شدید که ناشی از احتیاط فعالان بازار است سپری کرد. اما تحلیلگران در خصوص روند بازار در سومین فصل سال پیش‌بینی‌های متفاوتی دارند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، بازار ارز هفته‌ای آرام را از سرگذراند و با وجود آنکه چشم انتظار دریافت سیگنال از نیویورک یا وین بود، اما در نهایت آخرین روزهای شهریورماه در بازار ارز با نوسانی محدود به پایان رسید.

در معاملات این هفته، دلار بالاترین نرخ را در روز شنبه با بهای ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان و پایین‌ترین سطح را روز یکشنبه در نرخ ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان ثبت کرد. این حداکثر و حداقل قیمتی برای یورو در هفته‌ای که گذشت حداکثر ۳۲ هزار و ۴۲۰ تومان در روز سه‌شنبه و حداقل ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومانی در روز دوشنبه بود. به این ترتیب با وجود نوسانات مقطعی قابل توجهی که بازار ارز در آخرین ماه تابستان تجربه کرد، اما در مجموع قیمت دلار در کانال ۲۷ هزار تومان و بهای یورو نیز در کانال ۳۲ هزار تومان باقی ماندند و بازار توان کافی برای صعود یا سقوط از این کانال را نداشت.

تحلیلگران بازار ارز مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در مسیر معاملات بازار طی ماه‌های اخیر را اخبار مربوط به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و مذاکرات هسته‌ای می‌دانند که هر سیگنال مثبت یا منفی در خصوص این مسائل با واکنش سریع بازار مواجه می‌شود. در همین راستا در هفته‌ای که گذشت، برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و سخنرانی روسای جمهوری ایران و آمریکا در این نشست و همچنین سفر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به وین برای شرکت در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مهم‌ترین اخباری بودند که توجه فعالان بازار ارز را در هفته گذشته به خود معطوف کرده بودند. اما در نهایت از هیچ‌کدام از این نشست‌ها، سیگنال مشخصی به فعالان اقتصادی نرسید و همچنان بازار، روند محتاطانه خود را تداوم بخشید.

در این میان از فعالیت بازارساز هم طی روزهای اخیر نیز نباید چشم پوشید که با افزایش میزان عرضه ارز، نشان می‌دهد بانک مرکزی در روزهایی که همچنان تعیین ریاست کل آن مشخص نشده است، نسبت به هرگونه افزایش قیمت در بازار حساس است. در همین راستا در روز دوشنبه که برای لحظاتی قیمت دلار روند صعودی به خود گرفت و از مرز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان نیز عبور کرد، بازارساز میزان عرضه در بازار را تا حدی افزایش داد که موفق به ثبت رکورد پنجمین روز پر تزریق سال ۱۴۰۰ شد.

از سوی دیگر بازار ارز در این هفته در حاشیه این عوامل برجسته، تحت تاثیر برخی عوامل کوتاه‌مدت هم قرار داشت. از جمله آن‌ها انتشار ناقص خبر محدودیت تراکنش با کارت‌های بانکی بود که موجب نگرانی برخی از معامله‌گران بازار ارز شد. همچنین فرارسیدن ایام سفرهای زیارتی و تفریحی به برخی کشورهای همسایه نیز میزان تقاضا برای ارز را در هفته‌ای که گذشت افزایش داد.

به هر ترتیب به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، بازار ارز در حالی سومین فصل سال را آغاز می‌کند که همچنان چشم انتظار تصمیم سیاستمداران در موضوع تحریم‌ها است. انتظاری که فعالان این بازار را به دو گروه عمده تقسیم کرده است. برخی با پیش‌بینی به درازا کشیده شدن زمان از سرگیری مذاکرات هسته‌ای و به نتیجه رسیدن این مذاکرات، انتظاری صعودی برای هفته‌های آتی بازار دارند. اما گروهی دیگر با اشاره به روندهای شکل گرفته در بازارهای موازی سهام و سکه و همچنین رفتار بازارساز طی روزهای اخیر، جو انتظاری حاکم بر بازار را نزولی توصیف می‌کنند و معتقدند در هفته‌های آتی بازار روندی نزولی را تجربه خواهد کرد.

حال باید منتظر ماند و دید کدام دسته از این فعالان بازار ارز، رفتار محتاطانه روزهای اخیر را ترک کرده و ریسک خرید یا فروش در بازار را در روزهای آتی پذیرا خواهند شد. آیا با افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم بود، یا با افزایش عرضه قیمت ارز روندی کاهشی را طی خواهد کرد؟ به هر ترتیب در حال حاضر عملکرد معامله گران بازار چیزی جز این دو مسیر هست و آن ها با خودداری از خرید یا فروش عمده، در انتظار دریافت سیگنال‌های مثبت هستند. البته برخی تحلیلگران نیز تاکید دارند که طبق تجربه ماه‌های گذشته، نباید از وقوع تحولات پیش‌بینی نشده، غافل ماند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.